Våren sa du?

Etter ei fantastisk uke i godværet må vinterbleike sørlendinger igjen belage seg på vinteren. Jepp, du leste riktig og ikke har jeg skrevet feil heller selv om klokka har passert midnatt og vel så det.

Her hos oss er det meldt snø i ei heil uke fremover! Skrekk og gru!

Jeg som hadde gleda meg til ei flott uke på hytta. Med min velkjente positivt innstilling til det meste har jeg aldri tenkt tanken på at påskeværet kunne bli noe annet enn sol fra skyfri blå himmel, god temperatur et langt stykke over nullen og tilnærma vindstille. Sånn drømmepåske som vi hadde for et par år siden altså. Det året vi ikke nøyt det som vi egentlig burde, fordi vi på daværende tidspunkt ikke ante at det faktisk var selveste sommeren som rett og slett var litt tidlig ute ..

Fredag 22. mars skal båten på vann. Hipp hipp hurrrrrrr .. eller kanskje ikke .. når jeg kikker på værmeldinga så vurderer jeg sterkt å gi kontrabeskjed til opplaget og si at vi heller drøyer den til slutten av mai.

Været kan vi ikke gjøre en dritt med. Men innstillinga til været kan vi styre selv. Det fins ikke dårlig vær vettu, bare dårlilge klær. Wooow! Nå har jeg tydeligvis lest for mye i disse bøkene som skulle hjelpe meg til å tenke positive tanker og ta grep for å få et bedre liv. Men altså, det går sikkert an å være på hytta i snøstorm også, selv om denne hytta ligger på ei øy ute i sjøen.

Vi har jo superundertøy og varmedresser. Og hvem sier at det ikke går an å ha det koselig uti skjærgården vinterstid. Mora mi er jo vokst opp der ute og de hadde jo ikke innlagt strøm engang. Vi har jo både strøm og peis,

Eller, nei, det har vi visst ikke. For da x’en og jeg pussa opp der ute for mange herrens år siden så hogde vi ned den stygge peisen. Vi trengte jo ikke den så klart, det er jo tross alt en sommerplass. Om vi skulle ut i påska så holdt det sikkert med panelovnen. I ettertid har jeg kjøpt en flott, gammel etasjeovn som skulle innsettes som ny varmekilde, men så langt kom den aldri. Etter pussing og stelling og enda mer pussing ble herligheta liggende i alle sine deler på dass, og der ligger den enda. Ti år etter innkjøpet ..

Jepp. Så det vi har å varme oss på er altså en enslig panelovn i slutten av tjueårene, fjorten tepper, ti dyner, masse kjærlighet og en gassgrill. Utedass og snøstorm er jo heller ikke så kult egentlig. Det er nok hakket verre enn regnværet vi har begynt å venne oss til sommerstid.

Så hva gjør vi da? Tja, jeg kan jo bruke mine tre dager på sitte hjemme og irritere med på at jeg har brukt tre feriedager til ingen nytte. Sånn i god gammeldags Marit-stil. Om jeg da ikke gidder å bruke litt av den nye tilegna lærdommen min om å få et bedre liv ved å tenke på riktig måte.

Så da sier vi det sånn da; Om jeg skrur på de rette bryterne her så blir det garantert ei fantastisk påske! Og ikke gidder jeg å bli misunnelig på søstera mi som skal tilbringe nesten 14 dager i Israel heller. Det er sikkert så varmt, ekkelt og klamt der nede at de bare må sitte i skyggen uansett. Nei takke meg til en skikkelig snøstorm feiende over sommerparadiset. og et sjog av iskald vintervind rett opp i rattata mens en sitter på snurredassen og takker Gud og hele bøtteballetten for at vi tross alt er født i et av de mest fantastiske landene i hele verden.

;o)

6 kommentarer
    1. Her snør det også, men ennå har vi bare ei ubebygd tomt på fjellet, så vi satser på vårlige takter hjemme om en uke 🙂 våren kommer til påske bastabom

    2. Ja været og kulda kan man ikke gjøre noe med… så da får man tenke litt annerledes… skal selv tilbringe påsken hjemme, håper på sol og flott vær så jeg kan sitte ute og kose meg… jeg bor midt inne i skogen og har en herlig natur rundt meg og ro… ikke mye bil støy her…:))

    3. Liljema: Vi har både varmepumpe og vedfyring i begge etasjer hjemme, så det er muligens her påska skal tilbringes heller .. :o) Nå har jeg likegodt utsatt den sjøsettinga også, så en tidlig vårlig båttur blir det iallefall ikke.

    4. Her har det ikke snødd… men tenker jeg meg om og ser ut konstaterer jeg at vi har nok snø her… og kaldt er det også… men jeg har vedfyring og slipper å fryse… men vår og sommer er hjertelig velkommen hit…:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg