Det fins en app for det meste

Ja, jeg regner med at du vet hva en app er, selv om du blogger i gruppa 40+. Hvis ikke så er det kort fortalt en applikasjon du kan laste ned på mobilen din. Et program på en måte. Jeg har ikke noen inngående kjennskap til verken apper eller datafunksjoner, og ikke bryr jeg meg heller. Men om det går an å laste ned en dings til mobilen som kan gjøre livet lettere, eller turen mer interessant, så synes jeg det er helt flott! Om det funker vel og merke, og det er jo aldri en selvfølge.

Blogg.no jo har sin app. Akkurat den regner jeg med at du allerede har installert på din mobil. Her kan du leste kommentarer og skrive innlegg, om du da liker å se bokstavene på en minimal skjerm og overhodet ikke har problemer med å lese hva som står der. Ehhh, jeg her selvsagt ikke problemer med det, jeg bare liker det mye bedre på laptopen ..

Det fins utallige teite apper. Om du er flyinteressert kan du lase ned en for det. Hver gang du får øye på et fly på himmelen kan du sikte med mobilen, med påslått app selvsagt, og så får du frem hvilken type fly det er, pluss masse mer om den flygende dingsen over hodet ditt. Ufattelig nyttesløs spør du meg, men heldigvis er vi ikke alle like.

Min søster som har slutta å røyke har selvsagt en røykeslutt-app. Denne forteller blant annet på minuttet hvor lenge ho har vært røykfri, hvor mange sigaretter ho ikke har røykt og hvor mange penger ho har spart. Den er jo litt kjekk for de det gjelder. For med en gang spart beløp nærmer seg fire siffer så er det rett ut på shopping! Det hadde jo vært synd om pengene hopa seg for mye opp liksom ..

TripAdvisor har en kjempegrei reiseapp: City Guides. Der kan du finne veien til det ene etter det andre, kanskje ikke helt dit du hadde tenkt, men iallefall viste den sånn tålig vei da vi var i Barcelona. Ikke til å stole 100% på, men vi kom iallefall nesten frem til bestemmelsesstedene, og når du er i rett område er det jo bare å spørre en eller annen på gata. Her kan du finne turistattraksjoner og restauranter, hotell og forslag til utflukter. Du kan lese andres erfaringer og se på bilder som er lagt inn. Denne kan anbefales!

Booking.com appen er fenomenal. Selv om bokstavene er litt små på den også har vi iallefall klart å booke hotell via den. Du kan se på bestillingene dine, organisere dem, finne bookingnummeret, telefonnummer til hotellet og det aller meste som trengs i forbindelse med bestillingen din, eller kommende bestillinger. Det beste er jo at den alltid er med deg i lomma!

De fleste banker har vel en app. Min har iallefall, og det er DnB. Den bruker jeg rett som det er, for det er mye lettere enn å logge seg inn på dataen. Dessuten bruker jeg mobilen som kodebrikke, for den har jeg jo stort sett alltid med meg. Hallo dere som protesterer nå: Den er faktisk med, den er bare av en eller annen merkelig grunn alltid på lydløs ..

Facebook-appen er også en av de jeg bruker ganske mye. Selv om jeg strengt tatt også foretrekker dette på pc-skjermen. Merkelig det der .. Men den er iallefall grei å ha når du kjeder det et øyeblikk. Står i bilkø, når alle andre vil se noe annet på tv enn det du vil .. Åsså kan du jo si god morgen og god natt til alle du kjenner, om du føler for det, enkelt og greit.

Istagram er jeg hekta på. Den er en bildedelingsapp. Du knipser i vei, legger ut på Instagram og hvem som helst kan se om du ikke har en låst profil. Mange kjøper seg følgere og “likes” her og har flere tusen klikk på hvert bilde. Jeg er ikke helt der. Tar bilder fordi det er gøy og fordi det er morro med de filterne som kan legges på i Instagram, om noen liker det så er det helt ok. Men aller mest innbiller jeg meg at jeg gjør det for min egen del. Selv om jeg har vært ganske stolt de to gangene yr har kontakta meg og spurt om de kan bruke bildene mine.

Siden ikke iPhonen min har lommelykt lasta jeg ned en slik app også. Greit å ha, greit å ha .. Det var en gang i høst jeg skulle over fjorden til hytta og hadde glemt lykta i jolla. Mulig den ikke hjalp så veldig, men akkurat der og da følte jeg meg litt mer synlig i tilfelle det skulle komme en racer i en større båt .. Han uteble heldigvis!

Det fins altså en app for det meste. Den siste på min mobil er Sports Tracker. Kan beskrives som arvtageren etter fortidens skrittellere. Vel har jeg ikke funnet ut hvor mange skritt jeg har gått de siste dagene, men jeg får iallefall frem kilometerene jeg har gått, tiden som er brukt, kalorier som er forlatt i løypa og ikke minst kart over hvor jeg har vært. Det sistnevnte der er jo en fantastisk oppfinnelse for folk som meg som totalt mangler stedssansen. Den bruker litt batteri da, i og med at den har gps, men jeg har ikke helt tenkt å ha femtimers-turer med det første så det skal nok gå bra.

Når vi først er inne på slike gps styrte apper så må jeg bare komme med et hjertesukk. iPhone, eller Apple-kartene, suger!! Herregud så elendige de er. Drømmemannen og jeg har samme app, men han har ikke iPhone og Android-telefonene bruker Google-maps. Helt fantastisk i forhold til det jeg har. Er sykt misunnelig, bare så det er sagt!

En ting med mange av disse appene er at de kan koples opp mot Facebook. Både Instagram og Sports Tracker er slik, og sikkert mange med dem. På den sistnevnte kan du til og med logge deg inn med Facebookprofilen din. Akkurat det er litt skremmende. Det blir omtrent som å ha en chip i nakken, slik som hundene har. Så om du forsvinner så kan du spores. Eller enda verre egentlig, for om du logger deg inn kan hvem som helst se hvor du går, hvem du er, hvor du bor .. må jo være en drøm for syke personer som har lyst å følge etter ei enslig dame på tur og kanskje ha det litt morro.
Illustrasjonen har jeg lånt fra DENNE nettsiden, via google.

Jeg har ikke registrert meg her inne. Iallefall ikke enda. Men jeg kan likevel se på alle de andre som er registrert rundt om i landet vårt. Det er bare å klikke en plass på kartet så kommer de frem. Med bilde og det hele, om de løper eller går, hvor de har vært, kartet fra løypa, og gjerne også noen bilder fra turen. Interessant? Joda, det er det absolutt. Men på samme tid er det litt skremmende også. Det er jo ikke sikkert at det bare er sporty personer som skal på tur i frisk luft som benytter seg av dette her ..  er det bare meg som har tenkt den tanken tro?

Om om du nå sitter og grubler på hvor langt jeg gikk så var turen i dag på 5,86 km. Det brukte jeg 01:29:03 timer på og gjennomsnittsfarta var 4 km/t. Max speed var 13, 8 km/t (sannsynligvis i en nedoverbakke, eller der jeg sklei på isen). Tilsammen har jeg brukt 441 kcal. Ikke så mye å skryte av egentlig, men det er mye bedre enn ingenting. I tillegg har jeg fått sol og frisk luft og bikka er også fornøyd med dagens økt. Kan sannsynligvis finne ut mye mer på denne appen, men jeg har som sagt bare hatt den i tre dager og er vel for en nybegynner å regne. Åsså var det der der med at jeg egentlig ikke er så interessert i noe videre inngående kjennskap til greia. Den skal bare fungere og så er jeg fornøyd! 

Appen forteller meg forresten også når sola står opp og går ned. Det er jo kjempeviktig i tilfelle jeg har tenkt å ta noen bilder akkurat av det, og det har jo hendt et par ganger. ;o) I Kristiansand sto den opp kl. 8.54 og går ned 18.23 i dag. Det forteller meg at dagen er blitt adskillig lengre bare på den siste uka – og det er absolutt et godt tegn. Men strengt tatt trenger en jo ikke en app for å finne ut av det. Det er jo bare å se ut av vinduet ..

Kanskje du har noen kule apper å anbefale? Og om du har lyst til å følge bloggen min på Facebook kan du for eksempel klikke HER. Da blir jeg veldig glad.

12 kommentarer
    1. baki: Vi planlegger stort sett ukeshandling vi da. Bortsett fra denne uka jeg jobber på så teite tidspunkt. Da bruker vi gjerne matprat på pc’n for å finne nye spennende retter å prøve ut. Men på mobilen har jeg den ikke.

    2. passion4lifeandtravel: Jeg er egentlig ikke så app-frelst da. Men denne her er jeg visst litt hekta på og det gjør jo ikke noe så lenge den får meg opp og ut!

    3. Herlig innlegg om app’er…jeg bruker mange av de samme app’ene som deg…da jeg kjøpte min første Iphone hadde jeg helt dilla på app’er…men de siste årene har det tatt av…alt sånt er jo også tidstyver…så særlig fordi jeg bruker mye av litt sånn ‘ekstratid’ på bloggen, blir det mindre tid til sånne ting på mobilen…men…så klart er jeg på venterom, stranden, på tog osv…gud takk for alle app’ene …særlig hvis jeg ikke har med en bok i vesken 🙂

    4. Mobilen har forandret seg fra en telefon, til en tingest du kan gjøre det meste på. Jeg tenker med skrekk og gru om jeg skulle miste den. App’en matprat f.eks, den kan du sjekke ut når du går inn i butikken for å finne ut middagen, og handle inn det du trenger. Jeg har sansen for app.

    5. Dette var nyttig. Eg arva ein telefon, med mange “dingsar” på skjermen. Bl.a. Facebook. Eg har ikkje hatt peiling på app’ar, men alt det som er strødd utover skjermen min, det er vel app’ar det då. #eg er jo langt over 40+, så en kan ikkkje venta at eg skal vite mykje om app’ar.#

    6. Med andre ord: Så gøy å høre! :o)
      Den trenings-appen heter Sports Tracker, men det fins et hav av dem og de er sikkert temmelig like alle sammen. Endmondo er en annen, har visst begge to jeg, men bruker den siste jeg lasta ned.
      Har også en del foto-apper, men bruker de egentlig ikke. Har ikke de du nevner. Synes det er helt ok at noen av dem koster litt, for det jo er nesten bare snakk om lommerusk!

    7. Flott innlegg, som jeg leste med interesse. 😉 Jeg bruker mange av de samme appene som deg, men trip advisors city guide har jeg ikke installert. Spørs om jeg må gjøre det før vi reiser til Barcelona i mai. Hva heter den appen du nevnte på slutten som forteller om hvor langt man har gått og hvor mange kalorier man har brukt? Den tror jeg er noe for meg, skjønner du. 😉
      Har ikke telefonen proppet med apper, jeg… Men har jo noen kjekke fotoapper… På FotoRus kan du blant annet legge på enkle, fine rammer (mange apper som tilbyr det, men FotoRus har favorittramma mi!). Har også en app med utrolig mange muligheter både til å stille inn effekter og annet både før og etter fotograferingen. Den koster riktignok 14 kroner, men er verdt det, synes jeg. Appen heter KitCam. Vil du ikke betale for fotoappen er jo camera+ et godt alternativ. Tror den er gratis.

    8. Tror snart det fins en app på hvordan man skal leve !
      De tar jo helt over verden snart!!
      Haha,, alle snakker ,, å har du den appen ?
      Nei ,, da burde du skaffe deg den !!
      haha,, det er helt vilt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg