Gravlys i alle lyktene

Det er lyst ute og fuglene kvitrer sikkert de også. For dere som ikke har tinnitus. ;o) Våren sniker seg på og det er bare helt ufattelig deilig!

Denne uka har egentlig flydd avsted. Min søster har bodd her, og i dag skal ho hjem igjen for å ha huset en uke. En midlertidig ordning til de finner ut hva de skal gjøre. Det er brudd på tråden. Finito. Triste greier, men etterhvert går det meste bedre  vil jeg tro og kanskje var det dette som var den beste løsningen ..

Egentlig blir det litt leit når ho drar igjen. Det har vært koselig, iallefall for meg. Ho kunne nok tenkt seg noe helt annet og drømmemannen er jo ikke så fan av å ha andre i huset sånn over tid. Men det er min eneste søster, så da så … det var ikke snakk om noen annen løsning for min del.

I går hadde vi kompetorsdag her. Neida, ikke hjemmelagde, men kjøpekomper! Med bacon og kålrotstappe, nesten litt sånn på vestlandsk vis. Vi adopterte litt av tilbehøret de bruker på Karmøy, sånn at det blir mer middag ut av denne potetballen enn det vi normalt har hatt. Veldig populært hos alle våre barn med følge. Til og med barnebarna spiser det. Det er jo ganske imponerende, for jeg var veldig voksen før jeg likte denne klumpen av potet som ser både grå og ekkel ut der den ligger på tallerkenen ..

Barnebarn ja. I dag skal vi hente begge to etter jobb og ha de til i morra. Det har aldri skjedd før at de har overnattet her på likt. Ikke er vi barnevakt heller, for det var ingen av foreldrene som skulle noe. Vi hadde bare lyst til å prøve dette her og se hvordan det funka. De trives i hverandres selskap og jeg synes det er veldig greit at de blir godt kjent med hverandre. Her gjelder det å skape familiebånd, selv om de egentlig ikke er i familie. ;o)

Åsså på en fredag da! Den helligste dagen av de alle. Da jobben er ferdig og det er fri litt før pliktene kaller igjen. De betalte pliktene vel og merke. Skal se det ender med at vi legger oss på likt alle fire, sånn rett rundt barne-tv tid.

Ser du forresten denne koselige lykta mi? Jeg elsker lys og lykter i alle former og fasonger. Har skrekkelig mange. Drømmemannen lurte for noen år siden på om behovet for slike aldri ble metta .. hehe. Og det gjør det altså ikke!

Det kjipe er jo at en må rundt og tenne alle disse lysene. Og huske å slokke dem igjen før leggetid. Men nå har jeg funnet løsningen på det. Eller jeg har vel ikke, jeg kom over det på en blogg i høst en gang: Et gravlys med fotocelle. Perfekt!! Det slår seg på når det blir mørkt og av når det blir lyst. Helt uten at noen trenger å tenke på det. Er bare veldig spent på hvor lenge et slikt holder, for nå har jeg planer for våren og sommeren på hytta.

Gravlyst i alle lyktene! Høres muligens litt makabert ut, men veldig greit og praktisk. Slipper at alle de store, dyre kubbelysene står i sola og inntar den ene vridde fasongen etter den andre, for så å være klare for søpla etter et par uker. Å ta de inn hver kveld er ikke aktuelt heller, for det er et helt lite lass og ikke vet jeg hvor jeg skal gjøre av dem .. men nå er altså det problemet løst, selv om det tok litt tid fra planlegging til handling. Ting tar tid innimellom, men til slutt ordner det seg.

God helg til deg som lurte deg innom for å se om det hadde skjedd noe her. Tror nesten ikke jeg har vært borte fra bloggen så lenge i de to og et halvt årene jeg har holdt på. Må si jeg er imponert over alle dere som likevel har kikka innom denne uka. Gir dere ikke så lett skjønner jeg, og det synes jeg faktisk er veldig koselig. ;o)

Du vet du kan “like” Midtlivskrise på Facbook? Da får du med deg hver gang jeg legger ut noe nytt .. helt uten å gå via blogg.no. Bare klikk på logoen her, og videre til “liker”, så er det ordna!

15 kommentarer
    1. lulltove: Tusen takk. :o) Skal ikke påstå at jeg får med meg alle innleggene til de jeg er venner med her inne jeg heller. Men stort sett er jeg jo innom hver dag, og andre ganger leser jeg meg opp litt med jevne mellomrom. Ikke alltid jeg kommenterer noe, så der er jeg litt sløv.

    2. fruensvilje: De lysene var jo kjempefine i forhold til de jeg fikk tak i. Må nok kjøpe noen der før hyttesesongen starter. Takk for tipset. :o))

    3. venkesstrikk: Så koselig. Var litt stille på den facebooksiden, så jeg lurte nesten på om jeg bare skulle slette den igjen. Men det gjør jo ikke noe om den bare ligger der i ro litt til, kanskje kommer det flere likere etterhvert. ;o)

    4. Lurte litt på hvordan du hadde det ja 🙂 Søsteren din er tross alt heldig som har deg! Men ett samlivsbrudd er aldri enkelt.
      åh, jeg savner å bo så langt unna familien min og ikke kan ha noen tantebarn på besøk av og til “bare fordi jeg vil”
      Ha en fin helg! Klem

    5. Lurt det der med gravlys, synes ikke det er makabert i det heletatt jeg, bare lurt. Fint at du kan være til støtte for søsteren din, godt å ha en søster når livet butter imot. Ønsker deg en kjempefin dag og helg og håper du tar en titt innom hos meg også! Klem 🙂

    6. Veldig koselig å ha søster på besøk over flere dager kan jeg tenke meg, selv om det er litt spesielle omstendigheter. Jeg er veldig glad i søsteren min hvertfall, og liker å ha mange dager sammen med henne, på ferier og sånn 🙂 Men skjønner det er litt spesielt nå da. Håper du får en fin helg 🙂 så sees vi snart igjen her inne 😉

    7. Gravlys hørtes litt makabert ut ja, men en god ide, og kan man kjøpe noen pene med fotocelle er nok dette noe for meg også, har tenkt litt på lys nå som jeg skal flytte til vinden ! stearinlys og vind…hehe Ellers så har jeg lyst til å kjøpe noen lysslynger til kosekroken ute, det kan bli skikkelig fint tror jeg :))
      Skilsmisse er alltid trist, sjøl om de som skiller seg kanskje egentlig har det best hver for seg så er det opprivende og man går igjennom en sorgperiode som kan være både tung og lang, godt ho har deg til å snakke med og du vet jo hva ho nå går igjennom !

    8. Leser alltid innleggene dine når jeg er innom, men det er jeg ikke hver dag, så mulig jeg misser noen dager innimellom. Jeg liker bloggen din 🙂 Klem LT

    9. Hallo på du 🙂
      Potetball på vestlandsk vis, så absolutt. Deilig og mektig og så er det jo tilbehøret som gjør ballen. Trist med brudd, men kjekt å ha en søster som støtter opp
      Ha en god helg. Jeg trykket likt på facebook, så vet du det

    10. jeg har også kjøpt mine 2 på plantasjen men dei må eg slå på og av selv ellers har dei en levetid på ca 70 timer.
      Dei som er i familienslillebutikk ser naturtro ut og har solcelle som slår seg på og av selv ,dei skal ha et halvtårs levetid,den minste koster vel 124-148 noe i den dur 🙂

    11. fruensvilje: Så koselig å være litt savna! :o) Jeg kjøpte lyktene på Plantasjen, tror de kosta 59.- pr. stk. Pluss batteri da. Sett i forhold til alle de store, dyre stearinlysene jeg “smelter om” i lyktene på hytta så blir vel dette nesten billigere for meg ..

    12. God morgen Marit og så hyggelig å få livstegn fra deg,har virkelig savnet dne gode innlegg :))Trist att det er brudd med din søster og mannen men sånn er det desverre hos mange,godt dere fikk noen fine dager sammen alikavel 🙂
      Har tenkt på slike gravlykter jeg også,har et par stk med vanlig bateri,men jeg får tak i slike som slår seg av med sensor via familienslillebutikk,det koser en del da men ei venninne av meg sier dei vare ca 6 måneder når dei står på konstant da er det kanskje verdt kronene.
      Ønsker deg en fin dag og lykke til med dei små 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg