To byer på seks dager

Når en flyr med Ryan Air så blir en sluppet av langt utpå landet. Stort sett alltid. På de mest sære flyplassene du kan tenke deg. Langt å kjøre til dit du egentlig skal, merkelige tidspunkter å komme frem på. Ja, alt er egentlig litt tullete med dette flyselskapet. Bortsett fra prisene, de har jeg sansen for! Du betaler minimalt for å få et flysete, men alt annet er slettes ikke billig. Det koster å ha med kofferten, det koster å kommer først i køen, maten koster flesk og utvalget de har av taxfree er stakkarslig. Dessuten selger de lodd, skapelodd .. for å plusse på inntektene. Det er når de setter i gang med det salget der at jeg nesten får følelsen av å være på bingo. Men for all del, jeg klager ikke. Har alltid kommet dit jeg skal på den tiden de har lovet, så jeg er faktisk en av de fornøyde kundene her. Du får det du betaler for, that’s it!

Flyplassen de bruker nær Barcelona er i en by som heter Girona. Og etter å ha lest en reisebrosjyre fant jeg ut at det tar hele 70 minutter derfra og inn til Barcelona. Med buss. Flyet lander ikke før klokka ti om kvelden. Likevel heter det når du bestiller billettene at du reiser fra Oslo til Barcelona. De har altså litt videre begrep om hvor bygrensene strekker seg enn oss vanlige mennesker. Ikke at det kom som et sjokk, jeg er jo dreven Ryan Air turist, men likevel .. om en begnner å fundere på dette her så kan det kanskje til og med irritere meg litt.

Girona. Hva pokker er det for en plass da? På solfaktor finner jeg følgende: Girona er provinshovedstad i provinsen med samme navn, og har ca 90000 innbyggere. Byen har et imponerende middelaldersentrum med en flott katedral. Det er ca 35 km til kysten, og 15 km fra byen til flyplassen. Fra Girona flyplass er det god bussforbindelse til Barcelona. Mellom Girona by og Barcelona går det tog. Fra bussstasjonen i Girona går det bussruter til kystbyene langs Costa Brava. Byen heter Girona på katalansk, og Gerona på spansk. 

Litt googling var alt som skulle til for å forandre reiseplanene. Nå blir det to netter på Hotel Gran Ultonia i Girona (bildene har jeg stjålet fra google), og tre på Hostal Express i Barcelona. Reisefølget mitt er foreløpig litt uvitene om akkurat det, for han ligger og sover på sofaen. Men han pleier ikke å ha noen innvendinger mot mine valg av verken hotell eller reisemål. Han er veldig enke å forholde seg till på den måten. ;o)

8 kommentarer
    1. fruensvilje: Å traske rundt i de samme gatene en uke i strekk blir litt vel mye spør du meg. Så ja, det er en ok måte å dele det opp på dette. :o)

    2. det kan være greit å oppleve litt mer enn bare 1 plass når en først er på stedet :))dette ser veldig spennende ut og drømmemannen blir helt sikkert fornøgde:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg