En litt klein start på dagen

Trøtt, trøttere, trøttest. Jepp, that’s me. Sover ikke spesielt godt om nettene, klarer ikke slappe av verken om dagen eller natta. Merker når jeg legger meg at jeg ligger litt sånn i helspenn. Hvorfor vet jeg ikke. Får bare ikke til å slappe av i hele denne kroppen på en gang. Skal sikkert godt gjøres, kanskje jeg aldri har fått det til, men før så var det vel ikke så nøye. Hadde vel mer å gå på da en var litt yngre sikkert. Og nå er jeg strengt tatt ikke i den klassen lengre. Heller vel mer til “bare litt gammel” som barnebarnet mitt forklarer det.

Litt gammel. Jeg vil ikke være litt gammel. Jeg vil iallefall ikke føle meg sånn. Men det gjør jeg innimellom. Steingammel er vel mer den rette betegnelsen. 140 år eller deromkring. Det er vondt å bevege seg, vondt å gå, jeg har vondt i hodet og nå er jeg også litt halvkvalm og uggen.

Øresusen tar nesten livet av meg. Det er så høyt og støyende at det gjør vondt. Sikkert der hodeverken kommer fra. Men selv om jeg har funnet årsaken til elendigheta så er det jo ikke noe å gjøre med det. Orker ikke legebesøk, henvisning til spesialist og den der runddansen nå igjen. Kanskje seinere, utpå nyåret. Har fått nok av leger for en stund egentlig ..

– Ikke stress, sa en lege til meg en gang. Hold deg unna situasjoner som gjør deg stressa. Det var i den tia jeg ikke trodde jeg stressa. At jeg takla det der ekstremt bra. Mulig jeg bare har trodd det, eller så stresser jeg mer nå enn før. Blir fortere stressa. Men det går jo ikke an å jobbe i en avis uten å bli litt stressa innimellom. Spesielt ikke når det aldri er nok folk til å fyllle skiftene, alltid er det en som er borte. Syk, avspaserer, på ferie. Og det er jo helt naturlig det. Feilen er bare det at det ikke er noen å fylle på med når slikt skjer, og verre blir det etter nyttår. Men for all del, jeg klager ikke, jeg ville jo på død og liv fortsette i denne jobben. Jeg elsker den! Men jeg elsker ikke kroppen min og det at den ikke gjør som jeg vil. Det er der problemet ligger. Ikke på jobb.

I går var vi to i manko. En til å begynne meg, en måtte gå hjem etter noen timer. Han kasta opp og -ned. Hihi. Morsom måte å beskrive den elendigheta på. Dermed fikk Marit masse ting å gjøre som ho ikke kan. Og da blir jeg stressa da. Når jeg føler at jeg ikke har taket på det. Føler at jeg er grunnen til at alt er så kaotisk. Selvsagt er det ikke min feil. Vet jo det innerst inne. Jeg gjør jo så godt jeg kan og aller helst litt til, men jeg liker ikke å levere fra meg ting som ikke er helt perfekte. Perfekte i mine øyne. Og det var det ikke. Aldri har jeg lagd så mange stygge sider, men det er sikkert ikke en eneste abonnent som ser det, trøsta vaktsjefen meg med. Men jeg ser det jo! Og det er kanskje det aller verste.

Har sove litt, men alt for lite. Etter en sånn kveld er jeg “litt oppe” når skiftet er over. Ble sittende å snakke med vaktsjefen, som forøvrig er en av de som tok sluttpakke, i 45 minutter etter at vi var ferdige. Og da jeg kom hjem var jeg enda mer våken, men kjempesliten. Skjønner ikke helt hvorfor ikke de to tingene henger sammen. Dødssliten pluss dødstrøtt burde jo bety en god natts søvn. I mange timer. Ikke bare tre sammenhengende og litt før og etter.

Jeg har ikke tid til dette tullet nå. Det er snart jul, jeg er ikke ferdig med julegavene. Jeg har fortsatt jobb og vil ikke pingle ut nå, igjen.

Om en time får jeg besøk. Nei, får visst hive meg rundt her og få lage sammen litt lunsj til damene. For min del snakker vi frokost. Så får jeg heller kjenne etter på all denne elendigheta første og andre juledag. For da har jeg iallefall fri, gavene er avlevert og det verste kaoset er over. Til neste år skal jeg begynne på julegavene i august har jeg bestemt meg for, så slipper jeg iallefall å ha det å tenke på.

God tirsdag til deg. :o)

12 kommentarer
    1. Sirdalsrypa: Det er jo litt merkelig at en kan få vondt i kroppen av å stresse da, når en ikke engang føler at en er så stressa. Men har jo skjønt at det ikke er alt man skal skjønne .. ;o)

    2. Liljema: Har ikke den rette troen på det der. Høres for dumt ut rett og slett. Fjernhealing .. jaja. Har ei venninne som begynte på noe sånn, ikke av den “fjerne” typen, men det har ikke hjulpet noe der i gården. Selv om de lovet både gull og grønne skoger, ALT skulle fikses på no time. Jeg må nok bare leve med dette her. Det kommer og går litt, så det er jo heldigvis ikke like ille hele tiden. :o)

    3. milagres: Takk, takk, jobber på feil plass om jeg skal unngå stress. Og så har jeg vel litt for mange stressende tanker i hodet for tia. Men det blir sikkert bedre, snart ..

    4. helgemamma: Ser flott ut .. tusen takk! :o) Ser nok ikke alltid sånn ut som på bildet, er litt tygd og spytta ut igjen akkurat nå da. Men det kunne sikkert vært verre ..

    5. fruensvilje: Han der godeste drømmemannen duger dårlig til massasje. Dessverre.
      Regner meg jeg har gode sko, det er nok ikke der det ligger. Men venter på en time til en giktspesialist (det het noe fint som jeg ikke husker), bare det at jeg må vente helt til 1. mars siden jeg avbestilte den timen jeg egentlig hadde rett etter vi kom hjem fra Oslo.

    6. ja hva skal en si,skulle ønske jeg kunne hjulpet deg :)men jeg tror også på daglige spaserturer og masasje,du får be drømmemannen masere deg inn i søvnen :)hodemasasje,jeg sovner iallefall av det.Når det gjelder føttene burde du fått underøkt om du går i det rette skotøyet,det kan jo være att du burde hatt noen andre såler.
      God bedring

    7. Kjedelig og ha det slik…skulle ønske jeg hadde noen gode råd som hokus pokus kunne gjøre deg tipp topp…men….Du ser iallfall flott ut 🙂 Håper det blir hyggelig med venner på besøk. -jeg skal prøve å komme meg på postkontoret og sende den siste julegaven..(prøvde i går men det var så laaaang kø at jeg gikk ut igjen….)

    8. Kroppen min stresser alltid…så jeg har lært at dersom man stresser mye, blir nervesystemet overaktivt og da kommer det smerter i kroppen. Lite søvn kan også komme av stress. Daglig meditasjon og en gåtur hjelper meg. Ønsker deg en flott dag uten stress 😉

    9. Jeg er nok heldig som ikke lar meg stresse, en god egenskap i jobben jeg har…. men jeg puster dypt ned i magen noen ganger og da går alt så mye bedre.
      Men siden du har det slik og føler det slik du gjør om dagen… hvorfor prøver du ikke healing… enten hos en healer eller fjernhealing, det kan faktisk hjelpe deg.
      Ha en fin dag…:))

    10. lett å si at du skal senke skulderene og la humla suse litt, jeg tåler heller ikke stress, men har blitt litt flnkere med åra til å godta at det jeg ikke kan forandre må jeg bare la være å bekymre meg over…
      Ønsker deg god bedring da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg