Tredje søndag i advent

Hei og god formiddag til deg som stikker innom. Tredje søndag i advent og greier, julaften er liksom rett rundt svingen da og her er det ikke så mye som er ferdig. Ikke av gaver iallefall, men vi har da begynt, selv om det er lenge, lenge til vi kan si vi er ferdige. Men jeg regne med at vi rekker det i år også, vi pleier jo det.

Advent. Hmmm .. det der var ganske stas da ungene var små. Men etter at de ble store så har den der lystenninga og nedtellinga gått over i historien. Jeg har hatt stake eller oppsats nesten hvert år, men glemmer liksom å tenne de lysene når de skal tennes. Så i år tente vi likegodt alle fire da lysfatet kom frem. Adventsstemingen har vi konsentrert nede i kjellerstua, lilla lys, duk og gardiner. Selv om de gardinene hang der lenge før adventstiden og kommer nok til å fortsette å henge der til ut på vårparten en gang.

Snøen som falt i går er allerede halvråtten. Det er tett med tåke og for øyeblikket kan vi ikke engang se nabohuset. I tillegg regner det. Ikke noe julestemning på utsiden altså. Litt bedre inne, nisser og engler i skjønn forening, men treet mangler fortsatt. Det der vi finner frem på loftet og slår opp vettu. Voila! Så står det der like flott, rett og perfekt som foregående år. Med lys og greier. Jeg som aldri i mitt liv skulle ha et sånn fake-tre i mitt hus. Men det var da .. nå er det nye tider og denne kjærringa er ferdig med å gå på leit etter verdens mest perfekte tre. År etter år. Gud for et stress. Spesielt når ingen nådde opp til forventningene. En ting mindre å tenke på, selv om jeg gremmes litt når vi slår opp stasen og setter det sammen etasje for etasje. Da føler jeg meg en smule dum ..

I dag er det bakedag her. Mine barn og barnebarn, min søster med sønn kommer for å bake julekaker. Noen deiger er ferdig allerede, et par skal jeg røre sammen snart. Dessuten lagde jeg lapskaus i går, slik at alle kan få litt middag etterhvert. Måtte være noe som bare kunne varmes, for kjøkkenet blir overfylt uten at en skal til å lage middag også. Dette blir kos skal du se, jeg gleder meg iallefall. Sju sorter blir det neppe, men noe julekakelukt i huset skal vi nok får ordna til.

En dunk med tomtebrygg står på badet og plopper. Lukter ikke godt, men håper smaken blir bra når det blir ferdig. Dette er noe vi alltid hadde hjemm da jeg var barn, men tradisjonen ble ikke tatt med videre inn i voksenlivet. Egentlig har jeg vel ikke så mye juletradisjoner, verken med maten eller kakebakinga. Ikke engang samme julemiddag år etter år. Litt dumt egentlig, for jeg likte jo tradisjonene, det var jo det som var jula. Men de forsvant en gang på veien og jeg har litt problemer med å finne dem igjen.

Ønsker deg en fin dag og håper den inneholder noe koselig. Klem fra meg. :o)

8 kommentarer
    1. Nå tenker jeg att det dufter av nystekte julekaker i heimen hos dere :))jeg har også et slikt perfekt juletre på loftet,synes det er like staslig å ta det frem hvert år eg,det er iallefall en superflott investering :))jul blir det nok og dere rekker nok å skaffe det dere trenger til julegaver:))ønsker deg lykke til og fortsatt fin kveld

    2. Ja, det treet….jeg er litt kresen når det gjelder juletre, så det blir litt leiting før vi endelig blir fornøyd. Ikke så mange tradisjoner her heller etter at alle barna er flyttet ut. Men julemiddagen pleier å bestå av pinnekjøtt eller ribbe. Så veksler vi litt på om det blir julaften eller 1. dagen på de rettene.
      Kos dere med kakebakingen! Det blir nok trivelig:)

    3. ernashus: Hehe .. blir iallefall folksomt. Tror vi må være på kjøkkenet på skift. Tenkte et øyeblikk på spisebordet som bakebort, men der er det allerede dekka til middag for 10.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg