Fyrer med ved

Det er kaldt, iskaldt! Til og med for meg som har innebygd varmeovn! Men det er jo ikke alltid den funker heller. Innimellom så slår den seg helt av og da holder jeg på å fryse ihjel.Selv uten at det er 12 minusgrader ute.Så her blir det fyrt både oppe og nede, og den førstnevnte plassen går varmepumpa for fullt i tillegg. Brrrrrr ..

I dag kommer alle mine barn med følge for å spise ribbe. Vår aller første julemat i år. Midt i uka, javel, det var da det passa for alle så da blir det sånn. Jeg skal hente barnebarnet i barnehagen noen timer før de andre kommer og ho gleder seg visst til det. Ho trodde egenlig ho skulle sove her, men jeg har visst lovet drømmemannen at den sovinga skal vi begrense til de dagene vi ikke skal på jobb. Ikke fordi snuppa ikke oppfører seg, men jeg er så urolig de nettene. :-O Når ungen hoster litt, snakker litt i søvne eller bare snur seg, så skvetter jeg opp av senga før jeg egentlig vet hva jeg holder på med. Bare for å se om alt er greit, om ho har sparka av seg dyna, om ho kanskje egentlig er våken og blir redd .. Hønemormor. Mye verre enn jeg var med mine egne barn. Egentlig kan det ikke sammenliknes engang, for da var jeg veldig rolig og ikke stressa  i det hele tatt. Alt var så naturlig da. Nå derimot, er jeg livredd det skal skje et eller annet. Snålt. Kanskje derfor en ikke bør få barn når en er over den første ungdommen?

I går kom julepynten ned
fra loftet.
Så her sitter jeg mellom et fantastisk antall plastkasser i lysegrønt og hvitt. Koselig. Og jeg har vel en jobb å gjøre før kvelden kommer tydeligvis. Pleier å ha nissene i barskapet, men vet ikke helt om jeg gidder det i år. Det er så fullt der .. Men julestjerna er iallefall kommet opp i vinduskarmen, og bare det er jo ganske bra.

Det ble en del turer opp og ned den loftsstigen. Trim er jo fint sies det. Det er bare så synd at jeg får så vondt i beina etterpå, spesielt når jeg var så teit at jeg ikke hadde strøttestrømper på. Så i dag sitter jeg her, med påtredde strømer og beina høyt. Enn så lenge. Jeg sliter litt med å ta det med ro egentlig. Bør helst være sengeliggende før jeg klarer sånt med god samvittighet. Åsså irriterer det meg så sykt at beina ikke vil det jeg vil. Hva skal en liksom med bein når de ikke tåler å bli brukt?

Det er ikke oppløftende å bli gammel. Selv om jeg kanskje bare er halvgammel så synes jeg ikke så mye om alle disse plagene som har kommet snikende de siste årene. Aldri hadde jeg trodd at veien mot 50-årene skulle bli så kronglete, smertefull og spekket med problemer! Eller utfordringer, som en tidligere sjef kalte det. Tror igrunnen ikke jeg liker utfordringer lengre ..

Gardinene i stua er på plass. Det ble rart, eller uvant. Noe var det iallefall. Kanskje fordi vi har vært uten gardiner siden påske, og egentlig hadde jeg ikke tenkt å ha opp noen heller. Ingen kan jo se inn her. Men så ble det så mørkt og trist utenfor på denne årstiden, så det ser iallefall litt mer “varmt” ut om ikke annet.

Ønsker deg som kikker innom en fin onsdag. For det er vel bare onsdag i dag .. hmm, måtte sjekke faktisk. Jepp, onsdag. ;o) Og nå må jeg ut og hente mer ved, og det har jeg absolutt ikke lyst til. Det burde vært påbudt med vedbod inne i huset ..

6 kommentarer
    1. fruensvilje: Ribba i går ble iallefall helt perfekt, selv om den skrumpa inn til det ugjennkjennelige når den var ferdig stekt. Måtte spe på med noen medisterkaker for vi var så redd det ikke ble nok. Men selvsagt gjorde det det. Hadde multekrem til dessert og det ble iallefall nok! Hehe .. Ribbe er best på hjemmebane, er helt enig med deg der. :o) Fikk pynta også, og de unge synes det var kjempekoselig.

      Vi har ofte familiemiddag midt i uka, men da litt mer hverdagsmiddager .. Kos når en har de fleste i nærheten slik at det lar seg gjøre.

    2. Sirdalsrypa: Her i huset har vi ikke noen juletradisjon når det gjelder middagen .. men i år blir det pinnekjøtt har den yngre generasjon bestemt.

    3. Anonym: Ja der er jeg veldig priviligert! De bor veldig nærme faktisk, eldste rett nedi bakken, mellomste mindre enn ti minuetter unna med bil og minstemann bor fortsatt på gutterommet annenhver månede, når han ikke er sjømann. :o)

    4. Trass i alt: Du er heldig som har dine så nært at de kan komme på en vanlig onsdag! Kos dere! Klem!

    5. God morgen.Så hyggelig med familiemiddag midt i uka:)hvorfor ikke .
      Ribbe,rekner med att du mener svineribbe :)en rett jeg aldrig har likt,har rett og slett blitt uvel av å spise det :(det har vært det jeg har fått på julebord,smakløst,seigt kjøtt og blaut svor usj,men så i fjord tenkte jeg att hvorfor ikke prøve det selv hjemme :)som sagt så gjort,jeg kjøpte og tekte en selv,deiligt kjøtt mørt og fint og sprø svor som alle spiste :))aldeles nydelig.Prøvde på nytt i år på julebord og skrekk og gru det var grusomt.Min konklusjon,svineribbe er godt på hjemmebane :))men en rett som ikke er noe å ha på talerkenet når en går ut for å spise:))
      Ønsker deg en fin dag,håper du kan hygge deg med pyntingen så blir nok dagen god skal du se ;))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg