Tror jeg klikker snart!!

Øresusen har skifta lyd. Skrekk og gru. Jeg klarer nesten ikke tenke engang i dette bråket. Enda mindre konsentrere meg om noe, eller sove for den saks skyld. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette her, men det kjennes ut som om jeg holder på å bli gal. Rett og slett. Har jo fått beskjed av både den ene og andre legen og spesialisten oppigjennom årene at det ikke er noen slags kur for dette. Må bare leve med det, prøve å fortrenge det.

Men om jeg ikke makter mer, hva da?
Det er aldri stille. Aldri. Gud, så slitsomt.

Tidligere var det sus. På samme måte som prøvebildet på tv i gamle dager. Beklager teknisk feil. Egentlig ikke så høyt, men det var der nå, hele tiden. Nå hyler det! Så høyt at det gjør vondt i hodet og ørene verker og klør på en måte. Kjennes noen ganger ut som om de er fulle av maur som gnager på noe der inne.

Jeg er kjempesliten. Innimellom føles det som om jeg er handikappa. Hvordan tror du det er å bo i en konkyle når lyden er på max og det ikke finnes en av-knapp?

20 kommentarer
    1. Sirdalsrypa: Den der har jeg lagra og skal ta med meg til legen neste gang. For det var noe slikt jeg tenkte på da jeg var hos spesialisten sist, men i følge ham fantes det ikke noe for meg .. nærmere forklaring fikk jeg ikke på det .. Tror jeg må prøve en annen neste gang, likte egentlig ikke han der. Kanskje det var gjensidig? Hehe ..

    2. Forstår godt det kan bli litt mye, man blir lei av sykdom og du har jo datteren din du tenker på også ! Jeg har også veldig god hørsel, men ikke når det er masse lyder og pjatt rundt meg, må ha det helt stille hvis jeg skal snakke i telefonen f.eks, og som du sier slik miljøstøy slipper du på hørelstesten så de er ikke akkurat laget for et normalt miljø !
      Ikke alle leger som anbefaler dette motlydsapparatet har jeg forstått, men de burde jo VITE om det i alle fall. Du kan sjekke her f.eks
      https://w1.hearing.siemens.com/no/05-about-hearing/02-understanding-hearing-impairment/02-tinnitus/05-tinnitus-solutions/tinnitus-solutions.jsp

    3. Sirdalsrypa: Ja, er helt enig, og han var spesialist på området .. Jeg ble testet for hørselen og han fant ut at den var bra. Men hvem hører ikke alt når en sitter i en lydtett boks og får lydene rett inn i øret? Det er jo når det er flere som prater på en gang, det er musikk eller annen lyd rundt meg, eller bare normalt hverdagslig bråk jeg sliter. Dessuten er det ikke hørselen som er det verste, det er det at det er så slitsomt å alltid leve i dette bråket. Men skal prøve meg hos noen andre, etter nyttår eller noe .. orker ikke mer leger og sånn akkurat nå.

    4. Jeg har i alle fall tipset deg om dette en gang før. En Oslodame som jeg kjøpte hus av for mange mange år siden led av Tinnitur og hadde gjort det i mange år. Hun fikk derfor en dings som lignet på et “høreapparat” som altså sendte motlyd ! Rart om legen du har vært hos ikke vet om dette ?

    5. Sirdalsrypa: Jeg mente jeg hadde hørt at det gikk av å få en slik liten dings ala høreapparat som sendte ut motlyd av en eller annen sort, men spesialisten jeg var hos for halvannet år siden visste ikke hva jeg snakka om. Det var da jeg fikk den puta med lyder i. Og det var jo bare tull!

    6. Anne Marie: Takk, takk. :o) Det pleier jo å bli verre når andre ting ikke er helt som det skal, både fysisk og psykisk .. så ja, om jeg er heldig så demper det seg kanskje litt etterhvert ..

    7. Tror du det kan være at det har blitt verre etter denne grymme perioden dere har hatt? Håper det roer seg når du får slappet av- selv om det å slappe av sikkert ikke er så lett heller.. God bedring herfra!

    8. Høres ut som noe som kan gjøre den mest vettuge personen gal… for en irriterende ting!!! Håper lyden igjen endrer seg og at det blir “levelig”!

    9. Tror dette er blitt værre fordi du har hatt det helt javlig en stund – håper g tror det blir mer levelig igjen når du får kommet deg litt… klem

    10. Uff det der er ikke noe greit 🙁 jeg opplevde dette i de 2-3 første ukene etter operasjonen i sommer, trodde jeg skulle bli gal ! Hos meg gikk det jo heldigvis over, men for deg må det nok til med en motoffensiv kanskje, motlyd altså ! håper du får hjelp 🙂

    11. Tove: Har ikke forsøkt noe terapi. Og jeg har levd med dette i 17 år nå. Men det har aldri vært så sykt høyt før, selv om det er ufattelig mange år siden det har vært stille også .. Har fått ei pute med mange forskjelige lyder i, men da ble det bare enda verre. Musikk hjelper heller ikke, lyden er der og overdøver liksom alle de andre lydene, så jeg blir bare enda mer trøtt og sliten om jeg skal ha på noe annet i bakgrunnen.

    12. Vera Lynn: Det blir alltid verre når det er noe annet som ikke stemmer, så det kan jo være at jeg er heldig og lyden justerer seg ned til den normale som jeg er blitt vant til etterhvert ..

    13. fruensvilje: Jeg hører sjeldent på musikk, for det blir bare enda verre .. Min øresus kom etter en betennelse i øregangen, som legen bare mente var en normal ørebetennelse. Det endte meg ei uke på sykehuset med intravnøst og hele pakka, og siden har det aldri vært stille mer. 🙁

    14. uff høres fryktelig fælt ut. Har du prøvd å ta noen terapitimer? Kanskje det finnes noen som kan hjelpe deg med ulike teknikker for å fortrenge det?

    15. Jeg føler virkelig med deg, for jeg har det samme selv… Det kan være et mareritt innimellom, for min øresus endrer seg i takt med om jeg har sovet godt eller har vært utsatt for mye støy. Som over foreslår jeg oxo at du kan sette på litt musikk for å ta toppen av det…

    16. jeg skjønner deg godt,har øresus jeg også og tenkte faktisk selv i dag att lyden var høgre enn normalt.
      Jeg plages mest når jeg gjør meg selv oppmerksom på problemet.
      Selv har jeg alldrig nevnt det for legen fordi jeg hører av andre att det ikke er noe å gjøre med det.
      Kanskje du skulle sette på litt musikk og synge med :))så får du noe annet å tenke på:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg