Norsk helsevesen i et nøtteskall

I går fikk min datter telefon fra Rikshospitalet. De lurte på om ho gikk med på å utsette operasjonen litt ..
– Litt? tenkte ho, snakker de om et par timer, til litt utpå dagen? Men det hørtes også rart ut, for ho har jo ikke fått noen eksakt tid enda. Bare at det er på tirsdag.

Men litt, det var altså til etter jul! Uti januar en gang, for de hadde så mye å gjøre ..

Heldigvis sa ho nei! Men så sitter ho jo igjen der da, med alle tankene. Kommer noen andre til å dø i køen nå, når jeg ikke gir slipp på plassen min? Skyver jeg vekk noen som det haster mer for?

Det er utrolig at det går an, sier jeg. Her har ho gått og venta på operasjon siden tidlig i vår. Blitt gjengjemt på en skivepult i to måneder, fordi legen hadde permisjon. Ho har venta og venta og venta, helt siden de fant svulsten i april. Åsså ber de ho drøye det enda to måneder til?

Dette er mangel på respekt spør du meg. Men det gjør du vel ikke ..

Ho har hatt nok problemer, alt for lenge. Livet hennes er på en måte satt i pausemodus. Så legger helsevesenet ennå en byrde på skuldrene hennes. Her er barnapass ordna og både mor og datter har psyka seg opp så godt det lar seg gjøre. Selv om ikke dattera på fire forstår så mye, så vet ho at mamma er syk og skal reise til et sykehus i morra. Ho blir borte en stund .. Jeg har ordna meg fri fra jobb, eller har iallefall fått meg en sykmelding. Billetter er kjøpt, hotell er booka. Masse ting som måtte ordnes før vi var klare til å dra.

Åsså ber de om en utsettelse? Unnskyld meg, men det er ikke min datters skyld at organiseringa i det norske helsevesenet suger. Nå er det vår tur, og dukker det opp noe mer prekært så får vel en eller annen lege jobbe litt overtid da. slik som i alle andre bedrifter. Denne ventinga går ut over psyken til både den ene og den andre i denne familien.

Ja, jeg er forbanna. Og det er bare fornavnet igrunnen. Jeg synes denne telefonsamtalen var sykt unødvendig, faktisk såpass at den som tok den ikke burde ha hatt en slik jobb. Mangel på empati, mangel på hjerneceller, ikke vet jeg hva det er, men vi tåler ikke flere utsettelser nå. Vi har hatt nok!

12 kommentarer
    1. Er det mulig?? Kan de virkelig ringe å spør om å utsette operasjonen et par dager før, så skal hun som har vente så lenge vente enda mer?? Så godt at hun sa nei, hun kan ikke gå rundt å tenke på hva som skjer med andre. Endelig får hun tatt operasjon og hun kan nyte julen.
      Har tidligere vært endel på sykhus med små barn og ventet, utsatt og glemt, ikke noe godt.
      Lykke til i morgen og tirsdag

    2. Jeg blir så opprørt over hvordan de behandler henne, og hvilke følelser det setter i gang når de ringer å spør om noe sånt. Hun skal ikke behøve å ha dårlig samvittighet for at hun vil bli frisk og få tilbake livet sitt…. Det er en selvfølge at hun skal få det, og da har de ingen rett til å sette henne i en sånn vanskelig situasjon. Så bra at hun sa NEI!!
      Med foreldre som etterhvert måtte endel på sykehuset, så har vi vært igjennom mange utsettelser… Det var like frustrerende hver gang det skjedde.

    3. Siden jeg leser bloggen din, tenker jeg at jeg spør deg…og jeg er helt enig! Kan ikke sette meg inn i hvordan du, og ikke minst hun har det. En sånn telefon må være en ekstra unødvendig belastning. Jeg håper veldig at det går bra med henne!

    4. Sånt skal ikkje skje! Godt at jenta di hadde vett te å seie nei! Lykke til med operasjonen te ho og du! God klem:-)

    5. Helt utrolig… de burde skamme seg fordi de spør om noe slikt… dere har jammen vært utsatt for nok og jeg er glad på deres vegne at hun sa nei til utsettelse.

    6. Dette er jo bare en ny historie i norsk sykehusvesen, jeg skjønner ikke at dette er mulig. Ikke noe problemer med å forstå at du er lyne forbanna, som vi sier i Trøndelag..bare å tenke på alle forberedelsene dere begge har måttet gjøre, og så venter de at dere skal kjøre samme runde etter jul? Nei, vet du hva!

    7. Er det MULIG? Hvordan i all verden er det de tenker? Nei, hun skal bli operert med god samvittighet, denne ventetiden har jo vært altfor lang allerede! Nesten så jeg skammer meg over at jeg en gang tilhørte dette (u)vesenet. Masse lykke til, endelig er det din datters tur. Klem 🙂

    8. Norsk helsevesen er styrt av penger, rettere sagt mangel på dem. Det er rett og slett en skam for et rikt land som vårt at syke skal måtte vente så lenge for å få behandling. Her har både de som styrer helseforetakene, og ikke minst de som sitter og bevilger penger, en stor jobb å gjøre. Spørsmålet er vel om de kommer til å gjøre noe som helst for pasientenes ve og vel, så lenge de selv får sine velfylte lønningsposer, og gyldne fallskjermer om de ikke gjør jobben sin. De som jobber med pasientene gjør en god jobb, så godt de kan med knappe ressurser, og prøver å gjøre sitt beste for å få puslespillet til å gå opp slik at alle kan få hjelp raskest mulig. Det er ofte vanskelig når det ikke finnes midler til å f.eks. leie inn personell, drifte avdelinger osv. Den som ringte din datter var nok bare en sykepleier eller sekretær som hadde fått ordre om å gjøre det.
      Din datter skal ha god samvittighet for at hun holdt på plassen sin i køen, hun har ventet lenge. Jeg ønsker henne lykke til med operasjonen!

    9. Dette er jo bak mål – hadde det vært en plastisk operasjon som ventet eller noe annet som ikke er så “nøye” kunne de ha ringt – men å operere ut en svulst etter såpass mye om og men..da syns jeg dette var drøyt. Det må ha vært en eller annen luring som ikke helt har skjønt jobben sin og at de har dobbeltbooket – så hun må ikke tenke på at hun ødelegger for noen andre -trolig bare en eller annen lege som ikke kan ta fri allikevel.. Ha en så god lørdag som dere kan!

    10. Det var jo trist :/
      Nei godt hun ikke sa nei.
      Dere må ha masse lykke til på sykehuset.
      De kan være svært trege på Riksen etter det vi har fått med oss her hjemme.
      Samboeren går med nerveskader og det er ut å inn på Riksen.
      Han ringte hver uke i 3 måneder får å få snakket med en lege der, men hun var alltids opptatt med noe… Nei lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg