Et hus uten hund

Zenta er lånt bort til avlastingshjemmet. Det er litt trist egentlig, å komme hjem etter endt kveldsvakt og ikke bli tatt imot av noen. For de andre i huset sover jo da. Egentlig sover bikkja også på den tia, ho ligger som regel godt plassert på matta innforbi ytterdøra og nekter å flytte seg. Det eneste som viser at ho er våken er halen som logrer. Så må jeg stege over dette store dyret for å komme inn. For når ho har tatt kvelden så har ho tatt kvelden, og da skal det mye til for å få flytta på ho.

Det er stille her. Jeg har nemlig en hund med mye lyd i. Ikke gneldring og bjeffing, men “snakking”, eller piping om du vil. Ho prøver jo febrilsk å få oss til å forstå hva ho mener, og selv etter over seks år har ho ikke gitt opp. Men bjeffing er en sjeldenhet. Ikke en gang når ho skal ut i hagen for å tisse, eller inn igjen, bjeffer ho. Nope. Ho står der utenfor døra og piper litt forsiktig. Såpass at det er umulig å høre på innsiden av døra.

Temmelig tomt er det også. Et hus uten hund er ikke et skikkelig hjem, spør du meg. Og en schæfer tar jo litt plass, så nå virker huset gedigent. Jeg har jo alltid hatt hund. Pluss diverse andre dyr. Det være seg katt, kanin, skilpadde, hamster, fugl … gjerne flere på en gang. Men nå har vi bare Zenta. Det har vel litt med at ungene er blitt voksne, og noen av disse pelskledde og fjærbedekte familiemedlemmene anskaffa vi oss jo nettopp på grunn av barna.

Støvsugnig er ikke en hverdagslig syssel noen dager fremover. Eneste fordelen med at ho er bortreist er at vi slipper alle hybelkanine som følger med. Det føles ekstremt reint her egentlig. Litt uvant på en måte, uten de ekstra dottene som pleier å fyke rundt der ho har gått. Spesielt i disse snøsstider. Tenker de andre er glad for at de ikke har hund hele tiden jeg, når de nå får et ekstra teppe av hundehår i huset ..

Vi skal ikke ha flere dyr når Zenta ikke er mer. Sier drømmemannen. Forhåpentligvis blir ho en del eldre enn det ho er i dag, selv om jeg kan merke at ho begynner å dra på årene. Men snaue 7 år er da ikke så mye for en hund? Så vi får se når den dagen kommer. Jeg er ikke helt enig akkurat nå, så den påstanden skal vi nok bli to om, kjære, kjekke, drømmemannen min. :o)

Bloggen har sin egen facebook-side, vil du følge meg finner du den HER.

4 kommentarer
    1. Et hus uten hund er ikke et riktig hjem 😉 Her bor en Briard, en Shih Tzu, en britisk korthår (snøhvit katt) og marsvinet Marvin 🙂 Elsker dem alle 🙂 Det kommer alltid til å bo en hund her sammen med oss, men jeg tror at når Bella Briard er borte, så blir det bare små, små hunder sånn som Coco Chanel 🙂

    2. Eg likar godt hundar som andre eig, men nektar å passe familiens hundar når dei er på ferie etc. Ikkje for at eg eg ikkje vil gjera dei ei teneste, men eg har ikkje røynsle med hundar og veit ikkje korleis eg skal behandla dei. Ein gong passa eg ein hund og den stod og peip ved døra, heile tida. Eg lot den gå ut litt, kanskje den skulle gjera sitt fornødne, men nei, det var ikkje det. Så slo eg på eit TV-program med hundar, hadde høyrt at det skulle vekkje interesse. Men, nei, ikkje hos denne hunden. Stressnivået mitt var høgt og sidan har eg sagt nei til hundepass.

    3. da håper jeg at Zenta får en koselig ferie hos avlastingsfamilien sin :))og du får finne på noe annet no når du slipper å bruke støvsugeren hi hi

    4. Kan tenke meg det er hyggelig med en hund. Vi har aldri hatt hund eller dyr i det hele tatt, men jeg liker dyr godt likevel altså, og skønner absolutt kosen med det 🙂 Broren min var allergisk da jeg vokste opp, og etterpå har jeg bodd så dumt i leie-leiligheter i blokk etc, så det blir liksom ikke noe der heller.. Men har lyst på katt, når vi flytter ut av byen en gang 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg