Mandagstema # 63 – Gylden

Hva kan vel være mer gyldent enn Tutankhamons dødsmaske?
Selve masken er hele 12 kilo tung, laget av solid gull.
Den befant seg inni et glassmonter,
inne i et eget rom med særdeles dårlig belysning
og med vakter over alt ..

Bildet er ikke av den beste kvaliteten.
Det er tatt med det aller første digitale kameraet jeg anskaffet meg,
allerede i 2003, og siden den gang har det jo som kjent vært en forrykende
utvikling på dette punktet.

Det var egentlig ikke lov å ta bilder her inne med blitz.
Eller var det kanskje ikke lov i det hele tatt?
Jeg må innrømme at jeg har fortrengt de reglene der.
Men må man, så må man ..

Vil du vite mer om Tutankhamon finner du litt info HER,

Det var en opplevelse å være på det Egyptiske museet i Kairo.
Jeg reiser gjerne tilbake en gang, og da med drømmemannen som reisefølge.
Det hadde vært en fantastisk opplevelse,
selv om jeg allerede har vært i Egypt tre ganger tidligere.

Flere gyldne bidrag finner du her:

Nå er det kanskje på tide for meg å finne senga.
Allerede kl. 8 i morra tidlig skal jeg være på plass på jobb.
Det blir en særdeles kort natt,
men denne ganga har jeg tatt en innsovingstablett,
forhåpentligvis for å sikre meg litt nattesøvn.
Overgangen fra kveldsvakt til dagvakt
kan til tider være litt for tøff når søvnen uteblir størstedelen av natta
Så akkurat den greia hadde jeg håpt i unngå i dag!
Kall det gjerne et forebyggende tilbake,
for å gjøre uka som kommer best mulig fra staten av.

God natt, eller god morgen, til deg, alt ettersom.
Håper du får en flott start på den nye uka.

13 kommentarer
    1. Noen ganger klør det jo så forbasket ekstra i triggerfingeren. Turde ikke dra frem kameraet da jeg var inne i gravkammeret til eieren av masken, men gjett om jeg hadde lyst. Utrolig å kunne se en liten del av den mektige historien der.
      Flott bidrag, og jeg håper du har fått noen gode netter siden dette 🙂

    2. For et flott bilde du “lurte” deg til å ta av Tutankhamons maske! Noe mer gyldent kan en vel ikke tenke seg. Ønsker deg en fin arbeidsdag, klem 🙂

    3. Jeg har altid interesseret mig for ægyptologi og har læst en masse om det, da jeg var yngre – men jeg har aldrig set Tutankhamons flotte maske i virkeligheden. Det må have været en spændende oplevelse… 🙂

    4. god morgen og forhåpentligvis har du hatt en god natt også.
      Dette var et flott bilde,du må jo være utrolig fornøgd med dette siden du også greidde å knipse et bilde uten lov og med rommet full av vakter :)) tøff dame du

    5. Shinjite: Takk, takk. :o) Når jeg sammenlikner med dagens bilder fra Nikon speilrefleks, så ser jo disse helt forferdelige ut. Men for noen år tilbake reagerte en jo ikke på det i det hele tatt .. Minner er det jo, okke som! ;o)

    6. tromsfruen: Joda, fikk sove jeg. Hadde noen innsovingstabletter på lur og fant ut at jeg bare måtte ta en sånn i overgangen fra kveldsvakt til dagvakt. Tror ikke jeg har sovet så godt siden juni!! Tenk om det kunne vært sånn hver natt .. Ha en fin dag du også. :o)

    7. Regler er til for å brytes…ha, ha!
      Håper du har hatt en god natts søvn. Jeg våknet som vanlig i 5-tiden og har ligget søvnløs siden da…
      Ha en fin dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg