Syforening, klubb, venninnegjeng …

 .. da jeg var ung tenkte jeg på syforening som en samling med halvgamle kjærringer som satte der med sytøyet sitt, heklenåla eller strikkepinnene og lagde ting til kirkens årlige julebasar, eller noe sånn. Det var oppgaven deres i livet, i tillegg til å lage mat, vaske hus, vaske tøy, tilfredsstille mannen, lage unger, føde unger og følge dem opp resten av livet.

Nå er jeg ikke ung lengre. Men det fins sikkert noen slike syforeninger der ute enda. Og det fins sikkert mange som ikke akkurat går ut på det også. Syforening er ikke bare for gamle kjærriger. Selv om den samliga av damer jeg er med i har holdt sammen i over 25 år nå. Bare det tilsier jo at vi er over vår aller første ungdom, og kanskje til og med den andre også ..

Da vi starta var vi verken gamle eller halvgamle. Vi var unge og nysgjerrige på livet. Vi strikka store, fluffye gensere i pastellfarger, enten vi kledde det eller ei. For det var jo det som var det hotte på den tia. Noen av oss strikka Marius-genser og andre stikka jaktgensere til kjæresten. Der var jeg. En gedigen grå og hvit genser med reinsdyr på. Herregud, jeg trodde aldri den skulle bli ferdig, og det er vel første gang i livet jeg drømte om små, pinglete mannfolk på 1,60 som smatt rett inn i størrelse medium!

Vi gifta oss og fikk barn, en etter en. Samtaleemnet gikk fra forrige helgs fest til å omhandle fødsler, amming, unger, nattevåk, brystbetennelse  .. som seg hør og bør i ei samling med seks mer eller mindre nybakte mødre. Og alle hadde selvsagt verdens skjønneste baby. Selv om alle var helt forskjellige. Livet var vel ganske rosenrødt, der vi levde i hver vår lille boble av forelskelse. Både til babyen og han som hadde hjulpet til med produksjonen.

Så var vi inne i en periode der det var forbudt å snakke om ungene. Noen hadde behov for å snakke om andre ting enn det hverdagen stort sett besto av. Det varte kanskje helt til nestemann var i komminga. Og det var jo stadig vekk! For her var vi ikke helt samstemte, selv om noen av og til klarte å føde i samme årstall.

Skilsmissestatistikken økte over det ganske land. Det var selvsagt en ting som ikke hadde noe med oss å gjøre. Vi hadde jo alle funnet hver vår prins, og da lever man jo lykkelig alle sine dager. Til verdens ende, eller noe i den duren ..

Siden den gang er vi blitt … middelaldrende?? Fyttigrisen! Det høres fælt ut! Uansett, vi har iallefall skjønt at livet ikke alltid tar den veien en peila ut som ung og dødsforelska. Verdens skjønneste unger har etterhvert utvikla seg til unge voksne oppegående mennesker. Via fjortisalderen, og ungdomstiden, da de kunne være ganske uspiselige til tider. Det var dager en skulle ønske at en kunne skru tiden tilbake. Til de lå der siklende og smilende godt fortøyd i vogna. Eller, enda verre, at en kunne stappe dem inn igjen der der kom fra .. uten at noen funderte videre på hvordan det skulle foregå.

De 14 håpefulle har til nå klart seg bra i livet. Samlivet til foreldrene gikk det verre med. Kun ei av oss er fortsatt gift med prinsen fra ungdommen. 

Alle vi andre har vel opplevd å kysse både den ene og den andre frosken. På leting etter den nye kjærligheten. De færreste forvandler seg til drømmeprinsen. Dessverre. Men nå har tre av oss etterhvert fått nye samboere. Jeg fant jo som kjent selveste Mr. Drømmemann og heiv meg på ekteskap nummer to (enda jeg aldri i livet skulle gifte meg igjen). Sistemann har for tia et avstandsforhold, og de pendler for være sammen i helgene. Omtrent som det vi utsatte ungene for da foreldrene gikk hver til sitt.

Kreftstatistikken har vi ikke klart å holde oss unna. Ei har mista ei søster. To har døtre som er behandlet for kreft. To har mista mødre i kreft, og det er attpåtil vi som har hatt syke unger.

Vi kjenner alderen tynge. Både på den ene og den andre måten. Det er tull at 50 bare er et tall. Det meste er nedadgående. De færreste slipper unna. Men selvsagt prøver vi å holde ut på best mulig måte. Vi bruker tøy i størrelser som vi tidligere ikke ante eksisterte. Push-up og hold-in er glidd inn i hverdagsmoten. Høye hæler er snaut nok for festbruk, mens briller derimot, er en nødvendighet. Rynkene blir flere og flere, puppene lengre og lengre. Vi har fått ny innpakning, men er likevel de samme på innsiden. Muligens vanskelig å se for utenforstående. Men vi vet.

Annenhver uke treffes vi. Spiser, snakker, snakker og snakker. Det blir produsert svært lite i denne klubben. Derav navnet “Uten en tråd”. Det er nemlig ikke så lett å holde igang både strikkepinnene og snakketøyet uten at noe surrer seg til. Dermed blir som regel håndarbeidet liggende, og ikke bare i veska, men uuups .. det ble visst til og med igjen hjemme! Å skravle litt mindre, for å få produsert en klut eller en sokk, er helt uaktuelt!

Jeg er yngst, og ble først både mamma og mormor. For de andre er jo disse bestemorgreiene helt fjernt. Spesielt for de som har hatt noen år på sjekker’n innimellom. Der har det jo stort sett vært menn og festing som har stått på agendaen. Jada, til og med i vår alder. ;o) For noen måender siden ble det nok en mormor i forsamlinga, og jeg gleder meg over at andre også får oppleve det fantastiske det er å få et lite barnebarn.

Dermed er vi vel igang igjen snart. Skravling om unger, barnevakt, barnebarnets første tann, at ho kan sitte .. hehe. Det føles litt rart også, for når jeg bare holder meg unna speilen, fortrenger at det gjør vondt både her og der, at midjen har økt betraktelig de siste årene – ja, så føler jeg meg omtrent som da vi starta denne syforeninga. En gang i forrige århundre.

Selvsagt har vi hatt en knute eller to på tråden i løpet av alle disse årene. Men heldigvis så seirer fornuften til slutt. Et vennskap som har vart så lenge er gull verdt. Og selv om vi ikke treffes så mye utenom disse tirsdagene så vet vi alltid at de andre er der. Om det skulle være noe. Så kjære, skjønne, morsomme venninner, jeg er utrolig glad i dere. Alle sammen.

#venner #hverdag #syforening #klubb #middelaldrende #barn #livet #håp #kjærlighet

Midtlivskrise på facebook finner du HER. :o)

9 kommentarer
    1. For et utrolig flott tankevekkende,oppløftende og morsomt skrevet innlegg. Med mye følelse og erfaring og endel tristhet har du tatt oss med på en reise i tid og andre sitt liv.
      Noe flere av oss bare kan misunne.
      Har kun en venninne igjen fra ungdomstiden og vi er alltid der forhverandre og selvom vi bor kort distanse fra hverandre sees vi sjeldent. men når vi treffes er det som om i går -hver eneste gang <3
      I min ungdom ble mine beste venner gutter da de var lettere å forholde seg til enn alle de kattete jentene med klør og sine spikk og merkelige regler. Desverre ble mange av disse guttene sine kjærester misunnelig og dermed satt det strek for mange av disse gode forholdene.
      Selvom vi prøvde i mange å og få det til å fungere -falt de fra for husfredens skyld.
      selv har eg flyttet etpar ganger og kommet hjem igjen og på den måten fått nye venner og mistet nye venner og ja du vet:)
      Drømmeprinsen har vel kommet og gått etpar ganger eller i de fleste tilfellene blitt invitert til å gå.
      Kanskje mest fordi de fleste var prinser som ble til sofaslitende kjedelige frosker som mente at eg ikkje var helt normal eller som alle andre - og det er helt rett,men eg har da aldri latt som eg er A4, eg er litt mer sånn C5 eller noe og trives max med det 😀
      Fantatiske innlegg og inspirerende ,takk for meg 🙂

    2. Det anbefalse.. det er kjempe morro!!
      vi var en bingo gjeng allerede som 21 åringer!!
      da samlet vi oss, hadde med kake/boller/ godteri og en bingoblokk, satte på radioen og spilte!!
      verdens kosligeste game! haha

    3. 4 barns mamma: Takk. :o) Og du, jeg tror det fins mer enn en drømmemann der ute, men jeg er skrekkelig fornøyd med han jeg har funnet da. ;o)

    4. Så utrolig heldige dere er som har hverandre enda, ikke mange som holder sammen fra ungdommen i slike syklubber. Synd at forholdene ikke har holdt like godt ;-). Men så er det nå slik at ikke alt holder. Du er heldig som har funnet drømmemannen, men stakkars alle oss andre da, for det kan jo bare være en drømmemann, hihi.
      Må være en spennende tid det å få barnebarn, gleder meg til det, men glad det ikke er enda.¨
      Utrolig flott skrevet hele innlegget ditt i dag og mange tanker bak det.
      Ha en god natt.
      Klem

    5. “Det tar lang tid å få en gammel venn”, og sånne venner skal en stelle godt med. Tror det finnes mange lite produktive syforeninger, men det å få prate sammen er vel viktigst. Likte “reisen” gjennom årene, utrolig bra skrevet, og jeg kjente meg igjen mange, mange steder 🙂

    6. Du beskrev denne syklusen så nydelig 🙂 Måtte bare smile og kjenner meg så godt igjen. Min venninnegjeng er barselgruppa til minstemann som er 14 år nå. Disse jentene er GULL for meg og jeg håper at vi kan holde sammen til evig tid……. Klem, og god helg til deg 🙂

    7. Skal fint innrømme at jeg hadde samme tankene som deg som slike strikkeklubber osv.
      samme tenkte jeg om bingo, bingo var jo vertfall for aldrende folk..
      Men nå sitter jeg her da, i 20årene og bingo er fantastisk.. haha
      samme med strikkeklubb, jeg er sånn delevis med i en der også, hvor vi er en vennegjeng som samlest når vi har tid, og strikker prater og koser oss!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg