En uke på flytende føde er snart over ..

.. og resultatet er nesten til å juble over! Vannet, som har skvalpa rundt i kroppen min i over et år har minket betraktelig. Det skvalper ikke lengre når jeg går. Det gjør ikke vondt å bøye fingrene, og beina er heller ikke så aller verst. Kroppen har blitt litt mindre, både vekt- og volummessig. Dette liker jeg! Det er en god kickoff til å gidde å fortsette videre.

Jeg har klart det helt uten problemer. Ikke en eneste liten sprekk hele uka, og ikke har jeg vært sulten heller. Det verste er vel at det er kjipt å ikke spise. Det er kjipt å ikke ha noe god mat med seg i sofakroken på kveldene. Jeg savner å tygge på noe. Og jeg kan ikke helt se for meg at jeg aldri skal drikke cola, spise chips og sjokolade i helgene. Eller slutte å spise drømmemannens deilige middager. For de kommer nok ikke til å bli særlig mer slankende etterhvert. Her er det full pakke!

Det er kjipt å tenke på all den gode maten jeg går glipp av. For uansett hvordan du vrir og vrenger på det, så er det bedre med feite sauser, biff stekt i skikkelig smør, og masse godt tilbehør på tallerkenen når en ikke teller kalorier, karbohydrater, eller hva det måtte være.

Jeg har ikke tenkt å kutte ut verken gluten eller karbohydrater. Etterhvert skal jeg fortsette med helt normal føde, bare i mindre porsjoner. Men enn så lenge har jeg en uke til på kun shakes fra Allévo, og jeg er ganske sikker på at den også skal gå bra. Til tross for at jeg ikke skal jobbe kvelden, men omgås flere mennesker på dagtid, og ikke minst sitte sammen med drømmemannen når han spiser de deilige middagene sine. For han lager nemlig middag, kun til seg selv. Det er kjipt å spise aleine, påstår han, men det ser ikke ut som det går nevneverdig ut over appetitten ..

Vekt har mye med selvbildet å gjøre, og omvendt. Mitt selvbilde har vel aldri vært på topp. Er det noen som har lite tro på seg selv, ja, så er det meg. Likevel har jeg aldri vært av den typen som trøstespiser. I dårlige tider har jeg normalt gått veldig ned i vekt. Helt naturlig uten å gjøre noe for det. Da overgangsalderen, med alle sine plager, tok helt over her, så ble det helt omvendt. Vekta økte og økte, uten at jeg gjorde noe spesielt for det heller. Rent bortsett fra å bevege meg mindre, de dagene beina ikke spiller på mitt lag.

Ære være dem som kan akseptere det, at dette er meg, selv om vekta stiger. Jeg er ikke en av dem. Men bare denne store kroppen ikke er så alt for godt innpakka i fett, så kan jeg godt klare å akseptere at slik er det bare. Å gå med dressjakker som er designet for damer er helt uaktuelt. Kjoler som går inn i midjen og er fasongsydd til damer likeså. Jeg kommer aldri til å bli den tynne flisa, jeg er for stor og kraftig til det. Skulderpartiet tatt i betraktning burde jeg nok helle vært mann. Allerede på ungdomsskolen brukte jeg overdeler i str. 42/44, selv om resten av kroppen da var slank og normal. Jeg har ikke noe timeglassfasong, har aldri hatt det, kommer aldri til å få det. Stor overkropp og smal over hoftene. Ikke spesielt kvinnelig, men noen må visst være sånn også.

Resultater etter ei uke. Volumet er minska med skrekkelig mange centimeter, men det har jo litt med at jeg måler veldig mange steder på kroppen. Der jeg har hatt skikkelige opphopninger av vann/væske. For å ta med et par mål, bare så dere kan se resultatet så er midjen, som vel egentlig gikk feil vei nå på slutten, minsket med 6 cm, og halsen 4,5 cm. Dermed har jeg vel sett ut som en oppblåst ballong, akkurat som jeg har følt meg. Vekta er redusert med 4,9 kilo. Helt sikkert mest vann, men jeg er ikke lei meg for det. Det føles ufattelig mye bedre allrede.

Jeg har til og med fått meg et xl-skjema. Og den dagen det går feil vei, så lyser det mot meg et digert rødt tall i all sin prakt. Håper egentlig jeg slipper å se hvordan det tar seg ut!

Egentlig skulle jeg ha veid og målt meg i morra tidlig, men siden jeg skal på jobb kl. 8, så fant jeg ut at det var lurere å fremskyve det litt. Dagen etter kveldsvakta er det mer enn nok å bare komme seg ut av senga tidsnok til at en rekker å være på plass når arbeidsdagen starter.

11 kommentarer
    1. jeg ser att her lager dei seg niste eller bare tar frukt mellom dei 4 faste måltidene,så ett eple eller annen frukt går jo greit og burde være lett å huske 🙂

    2. fruensvilje: Takk. :o) Det har jo garantert sammenheng mellom alt det vannet jeg har gått rundt og drassa på det siste året. Normalt tar en vel ikke av seg så mye på ei uke. Selv uten å spise.
      Ja, jeg vet jo alt om hvordan en bør spise.. det er bare så vanskelig å holde det gående slik i hverdagen. Men kanskje det går denne ganga? Spesielt om jeg merker at det hjelper for helsa!
      Normalt spiser jeg igrunnen bare et par, tre ganger om dagen .. og vet det er helt feil. Har jo gått på Grete Roede en gang, for 20 år siden, og da var det jeg sleit mest med nettopp alle de der måltidene.

    3. Dette resultatet hørtes jo helt utrolig ut,gratulerer :))håper du klarer å holde deg slik etter kuren .
      Her på muritun har dei svært mange store personer som skal lære livstilsendring og gå ned i vekt,det anbefales for disse personane å spise 5-6 ganger pr dag,lite og ofte for å holde blodsukkeret stabil og da forsvinner også suget etter noe mellom måltidene :))

    4. Du har vært kjempe flink!!:)
      Uansett hvorfor og hva så tror jeg kroppen har godt av å få renset seg ut i ny og ne. Jeg har planlagt en uke selv snart – jeg bruker å ta en uke ca hver 3 mnd – noen ganger to uker. Går ikke ned noe – men føler jeg friskere, raskere og renere!:)

    5. Du er kjempeflink, Marit!
      Jeg vet hvor mye viljestyrke det krever å faste (gjør det som nevnt to ganger i året), og det sier mye om deg ; )
      Ekstra motiverende når du ser, og kjenner på kroppen, resultater allerede. Dette klarer du fint! : )
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg