Konfirmajon og andakt som gikk rett hjem

I dag har vi vært i konfirmasjon. Først i kirka og så etegilde. Kom hjem for litt siden, etter å ha kjørt og levert og kjørt videre diverse arvinger. Kofirmanten var min yngste nevø, så nå er vi ferdige med de nærmeste for en stund. Neste er vel ikke før om fem års tid, deretter er det barnebarnas tur. Men det er iallefall lenge til .. og ingen av oss er vel lei for det.

Joda, det er koselig og alt det der. Men altså, for meg blir det alt for mye støy på en gang. Flere timer med så mange folk samlet ender i en fantastisk øresus som jeg må streve med  flere dager fremover. Som om ikke det jeg normalt må gå rundt med er ille nok ..

Jeg har altså fått med meg litt gudsord i dag. Og ikke vet jeg hva det var, men den talen til konfirmantene gikk rett hjem hos meg. Så der satt jeg med tårene rennende nedover og synes det ble dritflaut! Jeg, som normalt bare synes det der er teit å høre på. Det pleier rett og slett å by meg imot alt som har med kirke og andakt å gjøre.

Ble nesten litt skummelt dette her ..

Talen tok for seg Guds kjærlighet til oss. At han elsker oss akkurat som vi er. Ikke på grunn av den maska vi forsøkte å vise andre, men sminke og annen stæsj. Så vi trenger ikke forsøke å gjøre oss bedre, eller finere, eller mer lik noen andre som vi synes er mer perfekte .. 

Joda, jeg vet alt det der fra før av. Har vel blitt innprenta dette her fra barnsben av. Ikke via en andakt i kirka, men som noe av oppdragelsen eller hva jeg skal kalle det. Likevel er jeg altså ikke, i en alder av nærmere 50, kommet lengre enn fjortisstadiet!

Jeg strekker meg stadig etter det perfekte. Jeg er livredd alle andre skal oppdage alle mine skavanker, og det jeg er mindre glad i ved meg selv. Noe som igrunnen tilsier ALT for tia .. og da er det jo ikke så lett å skjule akkurat .. Jeg vil så gjerne bli sett på som fin, flott og flink. For ikke å snakke om sterk og oppegående, ja, hele pakka. Men hvem er igrunnen sånn da, om en bare kommer innforbi dette berømte skallet?

Og hva er nå egentlig perfekt?

4 kommentarer
    1. Ta til deg prestens ord.
      DU er perfekt akkurat som du er. Hva er en “fin” person? Er det en person fra det øvre sosiale sjikt eller en person som er god og snill? Hva er en “flott” person? Er det en med det siste nye i klær, alltid vellkledd og strålende sminket med en perfekt frisyre? Eller et varmt og godt menneske? Alle mennesker er flinke til ett eller annet. Jeg kjenner ikke deg, men du er flink til å skrive., formulere de riktige setningene. Det er lett å være et sterkt menneske hvis man aldri har møtt motstand. Å være sterk vil ikke si aldri å falle, men å reise seg gang på gang.
      På meg virker du som et flott oppegående menneske.

    2. Av og til tar ordet oss sånn er det:))høres ut som en fin tale for dei unge.
      Hva som er perfekt tror jeg ikke det finnes fasit på,tror heller det er hva hver og en av oss er fornøgde med selv og det er slettes ikke alltid det er det ytre

    3. Er så enig med deg,vi har vel alle vært og stri med og det perfekte finnes vel ikke. Hørtes ut som en fornuftig prest som hadde mange kloke ord og komme med.Vi skulle vel i grunnen slutte og gjemme oss bak en maske. Får håpe konfirmantene tok til seg litt av det:) håper ikke øresusen blir for ille fremover,ha en fortsatt fin kveld:)

    4. konfirmasjon kan fort bli mye ja! Hehe – tror ikke det finnes noe perfekt, om du leter lenge nok så finner du alltid noe du ikke er fornøyd med, så det beste er vell egentlig å slutte å lete.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg