Fyllefest for de velbeslåtte

I går var vi på Sommer på Torvet. Et arrangement som har holdt på noen år her i byen. En del restauranter har gått sammen om opplegget, serverer litt å bite i og masse drikke. Aldeles for mye drikke for veldig mange. Her er det skikkelig sydensetemning, og det er ganske ufattelig at noen har fått dette til i denne byen med kirker og bedehus på annethvert hjørne. Til og med værgudene har spilt på lag med arrangørene, alle torsdagene det har vært i sommer har hatt sol og fint vær. Dermed er det eneste aberet muligens at sørlendinger ikke er vant til dette her. Vi tåler det rett og slett ikke. For her er det
flatfyll fra før barne-tv starter til en time før midnatt.

Arrangementet er så polulært at folk sikrer seg et bord allerede midt på dagen. Når bandet drar i gang den første melodien,
er det stappfullt for lenge siden. Et skikkelig vellykka arrangement på mange måter. Mange er her hver eneste torsdag hele sommeren. Enten de skal på jobb dagen etter eller ikke. Det må være skikkelig mange bakfulle arbeidstakere her i byen hver fredag ..

De første årene var det mest gamlinger på dette her. Før ungdommen fikk øynene opp for gatefesten hvor en kunne drite seg ut uten å bli oppdaga. En glei liksom bare inn i den store mengden. Mengden av særdeles fulle folk. I alle aldre. I år har de satt opp aldersgrensen til 20 år. Etter sigende for å unngå denne flatfylla. Jaha .. vis meg gjerne et par stykker mellom 18 og 20 som har råd til å sitte og drikke her hele ettermiddagen og kvelden, på halvlitere som koster 80 kroner stykke! Nei, den der må arrangørene lengre ut på landet med. Her siler de nok heller ut de som ikke etterlater så mye penger i kassa.

To timer før bandet setter i gang åpner kranene. Og her er det fri flyt, om du har feit nok lommebok vel å merke. Drikkepress rett og slett. Og de aller fleste lar seg friste. Også min drømmemann er særdeles svak når det kommer til disse torsdagskveldene på Torvet. Aldri har vi vært på dette arrangementet uten at fyren har fått temmelig høy promille. Alt for høy til at han kan gå under kallenavnet drømmemannen. For å holde dette kjøret må en helst ha 1500 kroner å drikke for. Mer om begge to er like drikkfeldige. Og det er det mange som er. Litt irriterende, for dette her kunne faktisk ha vært veldig hyggelig om det ikke hadde vært for all denne drikkinga ..

De første årene jeg var her måtte en få fatt i en servitør for å få tak i alkoholen. I den rekkefølgen liksom, og det kunne ta tid før de kom nettopp til det bordet der du satt. Eller en kunne stå i en milelang kø, og forsøke å balansere halvliteren frem til bordet, uten å miste halvparten på veien. I år derimot, kom drikkevarene seilende mot deg uten opphold. Ved hjelp av servitører som ikke så ut som de var gamle nok til å drikke selv engang. Og de var ekstremt pågående. Når glasset var halvtomt var de på plass. Skal du ha en til? Bare en, eller ..? Her var det iallefall ikke fare for å tørste ihjel! To timers tett drikking gjorde sitt til at her var mange temmelig berusa, godt voksne, allerede før bandet spilte første sang. Og det slutta ikke der.

Til og med vokalisten gnålte titt og ofte om alle hadde noe å skåle med. Hele kvelden gjennom. For all del, ikke ta en pause fra tilførselen av alkohol, det kan jo være livsfarlig. Tenk om humøret plutselig antar en nedadgående kurve.Tenk om en plutselig skjønner hvor mye penger en har drukket opp før kveden er omme ..

Det ble en tidlig kveld for oss. Da den lite edru mannen prøvde å lese menyen opp ned, fant han heldigvis ut helt av seg selv at vi skulle gå. Og jeg lot meg ikke be to ganger, for å si det sånn.

Må bare innrømme det: Jeg liker igrunnen ikke fulle folk jeg!

9 kommentarer
    1. Paafyll:: Ja, jeg er absolutt ikke avholds, det har ikke noe med det å gjøre. Men jeg synes liksom 40-50 åringer er for gamle til å rave rundt i offentligheten. Det ser bare ikke bra ut. :o)

    2. Jeg har vært èn gang på sommer på torvet, å jeg syns det er uhyre … fælt egentlig. Dyr øl, milevis lang dokø, alt for mye folk, å alt for fulle folk. Har aldri vært igjen!

    3. Synes det er ubehagelig når folk er fulle. Ganske skremmende at det er så få som har kontroll over drikkingen sin.

    4. Jeg må innrømme at jeg har blitt litt kjedelig med årene når gjelder å drikke alkohol. Før syntes jeg sånne tilstelninger som den du beskriver var helt topp, og kunne holde på til langt ut i de små timer. Nå holder det med 2, kanskje 3 halvlitere for både meg og lommeboka :o))
      Allikevel er det hyggelig med sånne arrangement for å samle folk på sommerkveldene :o))

    5. Høres jo livat ut,men ganske så slitsomt.Jeg er heller ikke fan av alt for fulle folk,morsomt innen en viss grense men ikke når det bikker over. Men det er jo fint at det går an og arragere noe som folk faktisk kommer på,ikke alle steder det går.Men som sagt,alt med måte:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg