En litt skuffende start

Å pusse opp er ikke helt slik det var før. Før drømmemannen kom inn i bildet. Da gikk alt så glatt og smertefritt. Jeg var sammen med en som stort sett gjorde som jeg sa. Det var jo bare å begynne og vi jobba utrolig fint sammen .. Så akkurat den biten av forholdet funka helt perfekt.

Nå derimot. Herregud!!! Her skal det planlegges noe veldig. Alle møblene må ut. Parketten dekkes til fra hjørne til hjørne. Ja, jeg vet igrunnen ikke hva vi ikke har gjort. Men .. å komme igang med oppussinga, det har vi definitivt ikke klart!

Vi bor i et totalt kaos. Alle møblene våre er stabla i grillbua, på terrassen og litt rundtforbi. Kjøkkenbordet er fullt av ting. Det er ikke koselig en plass her. Og jeg er litt skuffa. Egentlig.

Allerede før 9 i dag morges tretta vi. En skikkelig dårlig begynnelse altså. I mine øyne forandrer drømmemannen seg til noe lagt fra en drøm når vi skal gjøre noe. Han er et sant mareritt. I hans øyne er det sikkert jeg som er verstingen. At to så forskjellige personer kan ha det så bra til vanlig, når vi bare holder oss borte fra oppussing, er ganske utrolig spør du meg. Men i dag var altså langt fra en normal hverdag. Det var jobb på gang. Mye jobb. Og det kommer til å vare lenge ..

Jeg har gitt meg selvsagt. Vi har bært ut alle møblene, bortsett fra barskapet, og teipa papp på golvene. Fire hele ruller, så her fins ikke en eneste liten bar flekk med parkett. Nope. Nå kan han søle og grise så mye han vil! Om vi noen gang får fingeren ut! Den ene sofaen dro vi inn igjen, sånn i tilfelle det blir regn og for å ha noe å sitte i i morra tidlig. Før marerittet starter.

Hadde det vært opp til meg, noe det ikke var, så hadde vi malt to strøk allerede. Jeg pleier aldri dekke til så veldig jeg. Ikke søler jeg heller og fint pleier det også å bli. Så jeg må bare innrømme at nå er jeg en smule engstelig for hvordan det skal ta seg ut når drømmemannen skal sette igang her. Har bare opplevd han som maler utendørs, og det er ikke noe jeg har lyst til flere ganger. For å si det mildt .. det var ikke en hyggelig opplevelse i det hele tatt. Selv om vi sto på hver vår side av hytta og malte hadde jeg overhodet ikke problemer med å høre all banninga og raseriutbruddene hans der han sto og slang rundt seg med rulla.

Det var jo så forbanna kjedelig og gikk så helvetes seint! Men hvilken normal, voksen person tror at det går kjappere bare en tar mer maling på? Er sikker på at mannen brukte dobbelt så mye maling som nødvendig her. Halvparten lå igjen i gresset. Takk og lov at han malte baksiden der det ikke var terrasse å søle på!

Å male taket er enda verre. Maling over hodet er kjipe greier. På den annen side kan vi ikke slenge opp nymalte veggplater med et gammelt tak. Det blir ikke bra. Så derfor altså ..

I morra dropper vi trettinga og hopper rett i malerbøtta tenker jeg. Godt og vel 60 kvm tak skal sauses inn. Hipp hurra! Jeg skal ta panelet i skråtaket og han skal ta resten. Dermed har han dobbelt så mye tak som meg å boltre seg på, men det trenger bare to strøk, dessuten rekker han opp uten stige. Det gjør ikke jeg. Og panelet må sikkert ha minst tre strøk for å bli fint. Det er ikke malt tidligere .. så her blir det sikkert veldig forskjell om det en gang blir ferdig.

Jeg krysser fingrene for at vi fortsatt er gift også etter dette her ..

5 kommentarer
    1. jegerfritilhva: Ja, det er sikkert en dyd av nødvendighet alt det der. Må jo være en grunn til at en gidder å bruke en hel dag på å rydde ut alt. Puuuuh.
      Maler nærmere 50 år gammel panel i deler av stuetaket. Resten er takplater. På hytta har jeg også malt panel, uten å bruke kvistlakk. Den panelen var ca. 30 år gammel og helt ubehandlet. Det er ikke furu, men gran, og ingen kvister er kommet ut eller har lagd stygge merker. Det er ti år siden jeg malte det .. Men de veggene som var “nye” brukte jeg den hersens kvistlakken på. Samme med dørene her hjemme. Det går jo ganske fort da, når du bare får satt igang. :o)
      Malte også noen vegger her hjemme for en del år siden. Da brukte jeg maling med kvistlakk, fra Maxbo. Vi har ikke Maxbo her i nærheten lengre, men mener å ha hørt at det er andre produsenter (var det Jotun tro) som hadde fått samme greia nå.

    2. Hei. Gubben var maler en gang, og da var det samme grundighete som her. Jeg forstod snart at det var en dyd av nødvendighet mye av det han gjorde, men det var en prøvelse for meg. Men, det var veldig kjekt å kunne jobbe raskere uten møblene, og med tildekking slik at en slapp å være redd for skader eller skvetter. Maler dere panel? Vi har lenge tenkt på å male våre panelvegger og tak i to stuer, men spaklinga med kvistlakk har holdt oss tilbake. Har hørt at det finnes maling som også inneholder kvistlakk, så kanskje en gang………

    3. Her har jeg gitt opp og lar gubben ta seg av malingen for jeg gjør det ikke rett har jeg fått høre:)
      men dette kommer dere nok gjennom for bare tenk på så fint det blir når dere er ferdig og begge er fornøyd med resultatet.
      Lykke til imorgen ,ha en fin kveld og goe knib<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg