Et lite innblikk i Cognac Klubben Sør

Denne eksklusive klubben består av rett over 20 medlemmer i alderen noen og 40 til noen og 60 år. Vi samles offisielt fire ganger i året, til nå har det gått litt på rundgang hjemme hos medlemmene. Siden vi stadig blir flere har vi de siste gangene fått leid et lokale. Men fortsatt er det opp til enhver å avholde møtet hjemme om de føler for det..

Det starter seriøst og voksent. Med presentasjon og prøvesmaking av en cognac. Siden går det bare slag i slag .. og jeg er veldig glad for at vi stort sett befinner oss i privateide lokaler eller hjemme hos noen. Ikke alle er like godt egnet for offentligheten etter en kveld i denne forsamlinga.

Det er vår tur til å arrangere den tredje samlinga i år. Til høsten altså. Jeg satser på fint vær, slik at vi kan ha det på hytta hvor naboene er familie og venner som aldri i livet kommer til å klage uansett hvor vilt det blir. For det har nemlig en merkelig tendens til å ta litt av dette her. Hver gang. 

I tillegg til samlingene er det sykkeltur i Danmark og julebord en eller annen plass i inn- eller utland. Pluss noen mer uhøytidelige fester innimellom. Mye gøy altså.

Mange har lurt på hva jeg gjør i en cognacklubb. Og noen ganger lurer jeg på det selv også .. jeg liker jo ikke drikken engang! Men jeg liker folkene, liker alt det sprø de finner på og synes vi har det kjempegøy hver gang vi møtes. At drømmemannen alltid faller for fristelsen til å ta en festrøyk eller ti det liker jeg ikke. Men jeg overlever vel ..

I kveld er det årets første samling. Alle måtte stille i noe gult for å hedre påskeharen .. Gult er kult! Bare så synd klesskapene mine er helt ribba for gule plagg. Har kjøpt den billigste kjolen jeg fant på HM, den er iallefall i rett farge. Må bare finne et eller annet å kamuflere bilringene med, hva nå de skal bli. Drømmemannen har handla ny skjorte og slips, i gult selvsagt. Ingen av oss kler gult egentlig, så dette kan jo bli flott!

For at du skal bli litt mer kjent med denne Cognac Klubben vår så skal du få lov å lese et heller uhøytidlig referat fra julebordsturen for halvannet år siden

For å skåne hvert enkelt medlem er det litt redigert i forhold til det jeg la ut på den private facebooksiden til klubben .. Vi har vel en stilletiende avtale om at det som skjer på disse festene forblir mellom oss. Bilder skal ikke offentliggjøres. Sånn er det bare. :o)

 

 

JULEBORDSTUR TIL TALLINN, 2011:

  • Vi storkoste oss fra første stud. Såpass at vi såvidt kom med flyet fra Kjevik til Gardermoen. Ikke før de ropte opp navnene våre skjønte vi at resten av passasjerene på flyet var på plass for lenge, lenge siden ..
  • De fire mest entusiastiske reiste fra hjembyen allerede midt på natta. 6.50 natt til torsdag gikk turen til Gardermoen og en frokost bestående av et (særdeles rådyrt) rekesmørbrød med tilhørende hvitvin/øl. Dermed var lista for turen satt! Alkohol til frokost, lunsj, middag, mellommåltid .. sånn jevnt og hyppig fordelt over hele døgnet.
  • Resten av turfølget kom etter rett før midnatt. Jeg hadde aldri trodd at vi kom til å være oppegående på det tidspunktet, men så feil kan man altså ta! Om ikke våkenheten varte så lenge så klarte vi iallefall å holde formen lenge nok til å ta imot de andre. Selv om de sannsynligvis ikke helt hadde merka om vi ikke hadde vært der ..
  • På fylla fire dager til ende!! Ispedd litt shopping og særdeles få kulturelle innslag. Eeeeeh .. vi så iallefall bymuren opptil flere ganger ..
  • Men det var jo så kaldt må du vite! 
  • Et kjør som dette tar på en sart sjel fra sørlandet. Her var det ikke snakk om en liten conjager til kaffi’n nei. Her kom flaska frem på vorspielet før frokosten og fulgte oss gjennom byen. I plasposten. En liten sup nå og en liten sup da .. tralalalala ..
  • Men vi er da en Cognacklubb. Ikke sant?
  • Mot alle odds kom de aller fleste seg opp til frokost sånn mellom 8 og 10 en gang. Slett ikke verst. Vi så nok ikke ut som de mest freshe i den frokostsalen, men vi var der! Med poser både over og under øynene, flakkende blikk og hender som skalv. Tankene var nok ikke heltent på frokostsalens utvalg, heller det en fikk kjøpt i baren noen skritt unna. Og baren åpna selvsagt samtidig med frokostserveringa .. veldig turistvennlig.
  • Et aldri så lite vorspiel mellom morraavføringa og turen til byen var ikke til å komme forbi. Takk til T og H som hadde vært så lure å anskaffe seg et rom der det var lov å røyke. Etter en halv time her inne, med 7-8 røykende, drikkende, fisende cognacklubbmedlemmer var lufta helt ubeskrivelig. Om en ikke hadde fått vaska av seg den verste gamle-fyll-lukta i dusjen på morrakvisten var ikke det så farlig. Nå var den uansett tilbake!!
  • Værgudene var absolutt ikke på vår side. Det var iskaldt, surt og storm i vindkastene. Aldri har jeg sett så mange barer og drosjer innvendig på så kort tid. Herregud, vi kunne jo pådra oss både det ene og det andre med å gå ute i dette været. Nei, dette var sånn typisk innevær vettu. Og inne ble vi, på den ene baren og puben etter den andre. Ispedd noen ujevne forsøk på å shoppe litt innimellom. Med mer eller mindre uheldig utfall. Luer var den store slageren og aldri har jeg vært en plass med så mange forferdelige, stygge luer heller. Men med denne temperaturen tror jeg nesten lue er et must.
  • Er ikke helt sikker på at taxisjåførene synes det var like morsomt når vi bestilte tre taxier for å komme oss fra kjøpesenteret til hotellet som lå kun noen meter, men akk så mange gatehjørner, fra hverandre. Får skylde på at hotellet ikke var så veldig høyt. I motsetning til senteret .. Så ingen av oss hadde problemer med å se hvor vi kom fra når vi sto utenfor hotellet! For å få fatt i disse drosjene hadde vi nok gått omtrent dobbelt så langt som hele turen til hotellet. Absolutt ingen av oss sto først i køen da stedssansen ble utdelt. Sannsynligvis sto alle i feil kø: Drikkekøen.
  • Jeg er ganske imponert over utholdenheten til gjengen. Tatt i betraktning at gjennomsnittsalderen er sånn halvveis til 100 er jeg vanvittig imponert. Og det er jeg ganske sikker på at våre barn og barnebarn også hadde blitt. Om de da hadde fått lov å dele denne festgleden med oss. Eller med dere da. Jeg er jo for en festbrems å regne i forhold til de resterende medlemmene. Dumt, men jeg gjør så godt jeg kan i det minste og når sant skal sies synes jeg faktsik jeg klarte meg ganske bra denne ganga!
  • Humoren er et kapittel for seg selv. Eeeeh .. jeg tror faktisk ikke vi skal gå nærmere inn på den her og nå ..
  • Ingen kan beskylde oss for å ha forstoppelse i snakkekanalen iallefall. Men noen svarte hull sånn dann og vann er ikke til å unngå. Takk og lov for at ikke alle har disse hullene på samme tid! Her er alltid noen som kan fortelle og oppdatere, de som dukka under for denne svakheten, hva som hadde foregått.
  • Vi er snille sånn og tar godt vare på hverandre.  
  • Jeg er ganske sikker på at de fleste av  av oss,  i de mest edruelige øyeblikkene (som det var ekstremt få av) er glade for at vi befant oss i et land der de ikke snakka samme språk som oss. At det derimot var noen andre norske turister tilstede hadde vi nok ikke tatt med i betraktninga. Helt til en rogalending på vei ut fra restauranten kommenterte at det kanskje var på tide vi prøvde å finne veien hjem nå .. Jaja, vi skal jo aldri treffe han igjen, og om vi hadde gjort det, så hadde vi garantert ikke kjent han igjen.
  • Sanggleden dominerte valg av nattens siste drikkekulp. Om evnen er helt fraværende spiller liten eller ingen rolle. Her er det om å gjøre å trø til på de tre strofene du kan og om resten av teksten forsvinner er det ingen som merker noe til det. Gratulerer til T som har klart å komme over sin egen barriere her. Jeg er enda ikke kommet så langt. Mulig det er best å starte den karrieren i dusjen heller .. iallefall etter å ha hørt på opptaket drømmemannen har på mobilen.
  • Takk til alle for en særdeles morsom helg!
    Jeg er utrolig glad for å ha sånne venner som dere. 
     

 

Men .. det er godt det er en stund til neste gang!  :o))  God helg forresten!

4 kommentarer
    1. Jeg drikker ikke så tror jeg hadde kjedet meg litt 😀 De gangene jeg drikker LITT, er det IKKE Cognac.. men kanskje litt hvitvin 🙂 Men skjønner at det kan være veldig koselig altså 🙂 Er ikke avholds, bare gidder ikke lenger 😉

    2. Så herlig! Jeg liker ikke cognac, men kunne godt ha blitt med i en sånn klubb for moro skyld! (Hadde sikkert lura ei flaske rødvin i veska..) Kos deg masse ikveld, det blir helt sikkert gøy 🙂

    3. en har det iallefall ikke morsomere enn det en gjør det til selv :))men her virker det som att dere alle har det hyggelig i lag.
      Kos deg i kveld da i påskehabitten :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg