Stuptrøtt, men lys våken ..

Det er godt en ikke vet hvordan natta skal bli allerede når en finner senga. For da hadde det jo vært liten vits i å legge seg liksom. Jeg døgner, sånn henimot 32 år for seint. Har ikke sovet et sekund til nå, så da klokka var 2.30 gav jeg bare opp det der. Dermed har jeg rydda og vaska kjøkkenet, så noe godt kom det jo ut av denne natta også.

Har drukket en halvliter “godnatt-te” uten at det har hatt noen virkning. Var så hekta på å få litt søvn at jeg likegodt drakk den glovarm. Så her sitter jeg da, våken som aldri før, med forbrent tunge, svelg og det hele. Jeg pleier aldri drikke noe som er varmt. Men hva gjør en ikke for å få den sårt tiltrengte skjønnhetssøvnen? Egentlig kunne jeg dritt i hele skjønnheten og bare tatt søvnen også jeg, er overhodet ikke vanskelig sånn ..

Jeg har ingen innsovingstabletter igjen heller. Har ikke lyst til å spørre om flere. Det er flaut, selv om det er halvannen måned siden jeg fikk de siste 20. Kanskje enda lengre. Liker ikke å ta sånt, men de funker i det minste, om jeg tar to vel og merke. Den siste pakka brukte jeg etter kveldsvaktene, for da får jeg absolutt ikke sove på naturlig vis. Og kanskje er det det som gikk galt nå, at jeg gikk tom, før kveldsuka var over. Så dermed er det på’an igjen ..

Har forresten lest litt om ME de siste dagene. Egentlig ganske interessant. Alle disse folkene som mener de har fått dette etter svineinfluensavaksinen .. slik de beskriver sykdommen høres det nesten ut som meg. Det også. Men jeg har jo funnet ut at jeg ikke skal gå til legen en eneste gang til med noe som er så svevende som at “jeg føler meg utslitt og skjønner ikke helt hvorfor jeg aldri kommer ovenpå igjen”. Alle prøvene sist var jo helt fine, så alt tyder på at jeg er frisk som en fisk! Ingenting er jo bedre enn det .. dermed er det kanskje hodet det er noe i veien med likevel?

Nå er jeg faktisk ikke en sånn som pløyer meg gjennom legebøker, død og fordervelse. Bare så det er sagt. Men jeg må jo innrømme at når dette lyser mot meg fra den ene avisen etter den andre så blir jeg jo litt nysgjerrig. Selv om jeg burde hatt vett nok til å bare bladd forbi. For om en ikke er syk, så blir en det garantert om en setter seg ned og leser om elendigheta.

Likevel vil jeg påstå at det ikke er normalt å ha det som dette år etter år. Selv om jeg er bedre nå enn da jeg var nav-snylter på heltid. Tilbake til normalen er jeg iallefall ikke. Men hva er igrunnen “normalen”? Det er utrolig hva en kan venne seg til når en bare tar tiden til hjelp ..

Tja .. hva skal jeg nå finne på til resten av omgivelsene våkner tro?

6 kommentarer
    1. I perioder sliter jeg også med søvnløshet, en er så trøtt en føler en kunne sovet i hundre år, men klarer ikke sove. Jeg har også innsovningstabletter, men liker ikke å ta de. Dessuten våkner jeg igjen etter 90 minutter.. og lys våken og trøtt. Sovetabletter blir jeg groggy halve neste dag av så det har jeg gitt opp. Jeg har ingen gode råd – jeg er bare glad det er kun er i perioder her – hadde jeg hatt det oftere så hadde jeg tørnet.. Ingen trøst i dette, men.. jeg føler med deg og syns du takler det bra – men ta en alvorsprat med legen, for har du symptomer som ligner så får de utrede det enten de prøvene er fine eller ikke fine. Klem fra her til der

    2. Uff ja, det er ikke greit med sånne netter, jeg har hatt to sånne den siste uken. Men siden jeg ikke jobber (er navsnylter på heltid året rundt) syns jeg ikke det er så farlig om jeg sover dårlig innimellom. Det er verre når en skal fungere i en jobb å aldri føle seg uthvilt, jeg har prøvd den biten også. Håper noen finner ut av hva som feiler deg, har du ikke tenkt på å skifte fastlege? Mange ganger kan det lønne seg å få en second opinion. Ha en fin lørdag, klemmer 🙂

    3. Så pyton å ikke få sove. Sliter heldigvis ikke med det. Høres ikke greit ut. Det må være slitsomt. Vet bare hvordan jeg selv blir om det har blitt en natt med mindre søvn enn vanlig. Da er ikke jeg lett å ha med å gjøre!!
      Håper du får sove bedre til natten igjen:)

    4. Bestemors krok: Jeg har prøvd Valerina natt, og et eller annet “sovehormon” som var helt uskadelig iflg. legen min. Det hjalp ikke. Får også ganske vond smak i munnen av de tablettene, men går ikke i en døs. Føler meg ganske uthvilt og grei dagen derpå egentlig.

    5. Den følelsen om ikke å få sove er kjedelig, jeg har selv hatt det mange ganger gjennom årene. Og jeg har gjort som deg, gjort vasken på huset midt på natta da alle sover…effektivitet sa jeg til gubben en gang han sto opp.
      Liker heller ikke disse sove tablettene, de gir meg en ekkel smak i munnen og går i halvdøs hele dagen, på meg virker de slik.
      Men jeg gikk på helsekosten og kjøpte Valerina natt…hjalp ikke første natta, men de hjalp etterpå.

    6. kjett å ikke få sove, sjøl om fikk rydda kjøkkenet i natt ;0) håper du har frihelg så du får tid til å komme deg. Kanskje du skal ta en ny fototur til Lista og ta bilde av den bolten du vet ! frisk luft kan gjøre hvem som helst trøtt, og sleng på kitt fisk til kvelds så sovner du sikkert hihi
      ha en god dag uansett Marit 🙂
      og PS slutt å lese legesidene !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg