Gamlingene på tur

Gamle folk, de tok ut bilen fra garasjen i helgene og lufta den. Gjerne i forbindelse med ukas bilvask. De kjørte en tur, så seg rundt, kanskje hadde de med kaffi og niste som de spiste på en rasteplass .. og så kjørte de hjem igjen til middagen som sannsynligvis allerede var både planlagt og halvferdig på forhånd.

Fra min barndom husker jeg godt de pappa kalte gamlingene. De der som var ute og lufta bilen. Til alle andres store irritasjon fordi de kjørte så ufattelig seint. Sinkene. De der som lagde kø og trodde de eide veien.. Gubben med hatt.

Men hvor gamle var de igrunnen disse her? For å være heilt ærlig så har jeg ikke peiling. Kan hende var de i 50-årene ..

I dag har vi altså gjort som gamlingene. Vi har vært på biltur. Uten niste vel og merke. Den bytta vi ut med en kebab i Mandal, på veien hjem .. så helt avlegs er vi ikke blitt enda .. 

Zenta var med vettu. Det er også noe jeg husker fra bilturene til gamlingene. De hadde gjerne ei lita bikkje som lå i hattehylla bak baksetet. Hvis ikke hang den halvveis ut av vinduet, fordi eierne trodde den kom til å dø av luftmangel, om de ikke fikk ha hodet på utsiden.

Veeel .. vår bikkje er ikke så liten. Ikke ligger ho i hattehylla heller. Drømmemannen har ikke hatt og han er vel igrunnen ikke kjent for å kjøre så seint heller .. Men vi har definitivt vært på kjøretur! Vi fikk gjort noe vi ikke pleier å gjøre, og dagen ble utrolig koselig og grei selv om formen ikke var helt toppers.

Det er rart når ungene har forlatt redet. Vi har plutselig ikke noen forpliktelser i helgene lengre. Ingen å ta hensyn til, ingen en må få litt middag i før de skal på fest. Ikke er det noen å sitte og vente på utover de sene nattetimer heller. Egentlig er det litt trist. Det er bare oss to og bikkja igjen. Gamlingene ..

13 kommentarer
    1. OKBente: Takk for fine ord. :o) Tror ikke utstilling hadde vært noe for meg. Sånt er liksom litt flaut .. Men jeg har så smått begynt å tenke på å lage meg en epla-butikk jeg og. Ser det er andre der inne som selger (eller prøver å selge) fotografier på lerret m.m. :o) Hadde jo vært litt gøy da, å fått solgt et bilde eller tre ..

    2. Ej he alltid likt fare på biltur…gjerne uten mål og meining. Kjempekos:-) Atter ein gong; flotte bilder! Syns du sku hatt ei eiga utstilling, kanskje selge…:-)

    3. kjerringtanker: Takk. Ja det hadde de kanskje .. akkurat det har jeg ikke tenkt på, selv om mine foreldre også røykte i bilen. Men det betydde ikke at vi fikk lov å henge ut av vinduet. Ikke fikk vi lov å spise chips der inne heller, for pappa kunne ikke utstå lukta!! Det var stor forskjell på far og katten (eller hunden/ungen).

    4. Jeg må dra litt på smilebåndet når du skriver om “gamlinger”, for det var oxo et tema som mine foreldre nevnte… Eller søndagskjører med hatt, som ble brukt ofte om dem, hehehe!! Masse flotte bilder du har tatt, vi har jammen en fin natur her i landet :o))

    5. Likte innlegget ditt.
      Men hunden fra dengang da hadde kanskje hodet ut av vinduet fordi de gamle menneskene satt å kjederøkte når de kjørte…. Jeg kjente noen med en hvit Bicon Frise på den tiden, den var lettere gul og luktet alltid tobakk der den lå i hattehylla

    6. Ja ja gamlingene :)) det var i alle fall turvær i dag, spseiellt når voven er med, ingenting er verre enn solskinn og dyr i bilen ! Husker veldig godt de som lufta bilen i helga, med hatt hehe ja kanksje de var bare 50? uff

    7. Flotte bilder – fikk lyst til å dra på tur jeg også. Husker da jeg var barn kjørte vi ofte på søndagstur og spiste på et eller annet hotell. Var alltid kos med slike turer. Nyt nå den friheten dere har – dere er ennå unge og har livet foran dere – og at ungene er ute av rede gjør at dere får mer tid til å være kjærester – grip det med begge hender og smil. Tenk på hvor mange som ikke får den muligheten. Fortsatt fin lørdag:)

    8. Det gjør vi også iav og til ifjor var vi på lister fyr , en annen gang var vi i mineralparken på evje vi går også på turer, litt vemodig men vi kommer oss jo ut av huset og det er viktig:)
      Ha en fin lørdag:)

    9. Mannen min og jeg tar oss ofte bare en “kjøretur” . Det er koselig, og vi har tid og ro til å prate sammen. Jeg er ikke gammel, jeg er veldig, veldig ung 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg