Lystig lag med gode venner og rådyre reker

Reker, dette rare, lille vesenet som lever i havet ..

Det er litt snålt muligens, at jeg, ei ekte sørlandsjente kan si,
med hånda på hjertet, at jeg igrunnen ikke er så veldig glad i denne formen for føde.
Jeg var godt voksen, temmelig overmoden,
før jeg klarte å spise dette her.

Det smaker jo ikkeno’ .. egentlig.
Konsistensen er merkelig og smaken, tja, likner det ikke mest på saltvann da?
Kunne like gjerne tygge litt på ens egen lillefinger dyppet i sjøen lissom.
Mente jeg i mange, mange år.

Men nå er jeg blitt ei godt voksen sørlandsdame.
Smaken har endret seg litt ..

Jeg kan spise reker helt uten problemer.
Med riktig tilbehør vel og merke.
Jeg kan fortsatt ikke sitte på bryggekanten og bare maule dem in natura.
Reker uten følge er ikke noe for meg!

Men gi meg ei loffskive,
reker, smør, rødløk, dill og rømme
da kan til og med jeg nesten påstå at det smaker godt ..
Tja, kanskje ikke helt favoritten,
men det går helt greit!
Innimellom.

;o)

Bildene er fra i høst.
Men i går hadde vi plutselig en særdeles lite planlagt fest.
To vennepar invitert på sparket,
reker innkjøpt i hui og hast, like kostbare som midt i fellesferien.
Mat, drikke og avslutning i badestampen.

Da fuglene sto opp igjen og natten gikk over til tidlig morgen
tusla gjest nummer to hjemover.
Den første gikk noen timer tidligere, siden han skulle jobbe på Båtmessa i hele dag.
De to siste kom seg aldri hjem, ikke før utpå ettermiddagen i dag.

Derav den litt labre formen.
Men det var verdt det!
Selv om jeg er veldig glad for at vi sjeldent drikker på dette viset.
En mister jo liksom en hel dag i etterkant.

God søndagskveld til dere som er litt mer oppegående enn de to i dette huset.

6 kommentarer
    1. No fekk ej lyst på reker!! Ej e fole glade i reker! Med tilbehør, uten tilbehør…Ja, ja det verte nok ei stund til det verte reker på mej…lite reker i Tulsa:-) Kjempekjekt når folk kose sej! 🙂

    2. Hørtes ut som et trivelig lag 🙂 Har du forresten prøvd ei skive med reke,avokado,dill og agurk, med majones, om du liker det?

    3. Noen ganger trenger mennesker å slappe helt av – gjøre noe annet, tømme hodet og fylle det med latter og alt annet. Jeg er glad både i reker og scampi. Mamma er fra Kristiansand – så jeg fikk det og komper inn med morsmelken..;)
      God natt og sove godt – og imorgen en ny dag:)

    4. He he så det er en sånn dag dere har:))ja ja skal være ærlig og si att dere fortente kanskje denne kvelden slik att tankane fikk en pause:)reker derimot elsker jeg og nå fikk jeg jammen meg lyst på ei skive med reker på:)og det har eg i kjøleskapet

    5. Jeg synes reker er fantastisk godt og kan godt maule dem fra bryggekanten med en iskald øl til.. Hørtes ut som en koselig vennekveld, selv om formen blir litt laber dagen derpå! Jeg kjenner også at jeg har vært i bryllup i helgen, men det var selvfølgelig verdt det! Ha en fin søndagskveld:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg