Værsågod – håper det smaker

Servitøren rekker meg maten med sitt aller fineste, bredeste glis. Hadde det ikke vært for ørene så ville det sikkert gått helt rundt. Brettet og bestikket, som for noen år siden ble skrytt opp og i mente, beskrevet som et designerverk, kan jeg dessverre ikke se noe spesielt ved. Et plastbrett, et helt vanlig bestikksett av den typen du helst ikke vil ha med på picnic en gang. Nettopp fordi det omtrent er ubruketlig ..

Jeg snakker selvsagt om flymaten. Den oppskrytte greia det stakkars flypersonalet må servere med et smil. Jeg hadde vært drittflau, men disse her kan jobben sin til fingerspissene. Imponerende spør du meg. Tror ikke jeg hadde klart å servere dette sammen med et smil, ikke engang et påklistra et. For de må vel en eller annen gang ha smakt på maten de også?

Omtalen av maten er fantastisk. Skulle tro det var en verdenskjent mesterkokk som hadde komponert retten som forsiktig blir plasser der foran deg, på klappbordet. Men så vel er det ikke. Porsjonene er dessuten minimale, for en stor mann er dette som en dråpe i havet. Vel fremme til destinasjonen etter 15 timer på flyet holder sikkert en tredjedel av passasjerene på å forgå av sult.

For meg er det mer enn nok. Jeg som ellers er altetende har store problemer med å få ned denne gørra de serverer i de flotte designerboksene sine. Er du heldig så kan du riktignok få et minirundstykke som ikke er ødelagt i microovnen, men vanligvis er brødet kokt eller halve greia uspiselig fordi det er forsteinet.

Tenk om de heller kunne servert en baguette eller noe sånn. Jeg ser ikke helt vitsen med et varmt måltid når resultatet blir som dette. Jeg forstår jo at det er strenge krav til både råvarer og tilberedning for å unngå at passasjerene får magesjau. 400 reisende med diaré hadde jo sikkert ikke vært så kult. Spesielt ikke etter at alle fem toalettene hadde tetta seg .. men likevel. Er det virkelig ikke noe annet i denne verden som kan brukes som flymat?

Aldri har det jeg har fått sett ut som dette bildet jeg fant på ving.no. Normalt er det et eller annet som skal være kjøtt eller kylling, ihjelkokt og ugjenkjennelig, som ligger og flyter i en særdeles ekkel saus. Gjerne brun og tjukk, med en merkelig smak. Eller kanskje er det nettopp smaken som er fraværende. Noe galt er det iallefall. Men presentasjonen er det ikke noe i veien med. Markedsføring kan de! Tror nesten de slår selveste McDonalds her gitt ..

Mine unger elsket maten de fikk servert i disse miniplastboksene da de var små. Eller muligens det bare var annerledes og spennende. En del av selve turen. Ikke vet jeg. Jeg kan dessverre ikke dele den barnslige entusiasmen deres. Men jeg husker jeg synes barnemenyene så mye bedre ut enn det vi voksne fikk. For her var det spaghetti eller noe sånn som ble servert. Noe som naturlig skal ligge der og flyte i sausen og som ikke så så ihjelkokt og ødelagt ut.

Hvordan er det med deg – er du fornøyd med disse himmelske måltidene?

12 kommentarer
    1. Jeg har ikke vært ute å flydd på veldig lenge, og da var det bare over til London. Siste gangen husker jeg vi fikk servert roastbiff, hehehe…, og den skulle skjæres med plastbestikk som bøyde unna mer enn det skar.. ikke imponert. Om maten smaker, nei egentlig ikke!!

    2. ernashus: Det er jo det som er problemet nå da, du får ikke med deg noe inn i veska. Det er forbudt! Ha en flott lørdag du også. Her må vi visst begynne å gjøre noe mer fornuftig enn å drømme oss bort i feriebildene. :o))

    3. Jeg spiser for å få tiden til å gå på flyturen, og da kommer det nesten på det samme hva som serveres – bare tiden går.. Men godt er det ikke, lurt å ha med seg noe godt i veska. Så går tiden enda fortere, he he.. Ha en kjempefin lørdag! 🙂

    4. Hei hei!! Fin blogg<3
      Har du husket å delta i trekningen av en I pad 2?
      Gå til min blogg/url og delta!
      Hvis du sprer adressen du får oppgitt etter du har deltatt videre til venner og bekjente så øker sjansen for å vinne betraktelig!
      Og jeg vil anbefale å lage blogg innlegg hvor du oppgir adressen du fikk! Det vil gi deg flere lesere og øke vinner sjansen! 🙂

    5. God morgen :))he he du er iallefall flink til å skrive:)men jeg er fulstendig enig med deg.Dei få gangene jeg har vært ute og flydd har mesteparten av maten vår lagt igjen på fatet.
      Noe kan gå medan andre ting ikke går ned hvor gjerne en vil det:)synd det ikke er lov å ta med medbrakt mat:))

    6. Heia og god morgen
      Neida ikke imponert over flymat men så skal det sies at jeg er såpass redd i fly at jeg driter i hva de serverer, tror ikke jeg hadde brydd meg.
      Jeg har fått et godt måltid på fly en gang i livet og det var når de hadde første klasse på fly og da var jeg heller ikke redd for å fly, Nice /København for over 30 år siden .
      tror min redsel for å fly har langsomt utviklet seg etter jeg fikk barn og hadde endel flyvninger mellom Bergen og Stavanger i særdeles hardt vær. jeg turde ikke å fly på 10 år men nå gjør jeg det men redselen er der:(
      Ha en flott lørdag og goe knib:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg