Vi trenger større plass rundt spisebordet ..

Trodde aldri jeg skulle synes spisebordet ble for lite. Her vi har plass til 10 med de stolene som alltid står der, pluss en på hver kant. For øyeblikket er de kantene normalt reservert barnebarn i barnestol når vi har middagsgjester. Iallefall når vi har både mine og dine barn på besøk samtidig.

I går var det bare mine, pluss min søster med familie. Altså 13 stykker til sammen og da var det fullt gitt! Litt mer enn fullt også, rett og slett trangt om saligheta ble det. Og det verste av alt er at dette er normalen nå, til og med når bare ungene våre skal være her på likt. Vi er for mange!! Her har jeg gått rundt i årevis og følt meg som den mest ensomme personen i hele verden, i det gedigne huset .. og så er det plutselig blitt for lite til den aller nærmeste familien.

Men hva er egentlig den nærmeste familien? Bare våre barn med evt. følge og deres barn igjen? Våre foreldre? Søsken da, hvor kommer de inn i bildet?

Middagen i går gikk veldig greit. Kyllingsuppe er perfekt å servere når vi er mange. Lett og ganske kjapt å lage er det også. Spesielt for meg, som ikke gjorde annet enn å dekke på bordet .. ;o) Den yngre generasjon hadde jo selvsagt planer for kvelden, så de ble ikke så veldig lenge. Men det er også helt ok. Jeg synes det er kjempekoselig når de gidder å sette av litt tid til middag med mamma på en lørdagskveld.

Den eneste planen for søndagen er å lade batteriene til jeg skal på jobb kl. 17. Så her går det veldig rolig for seg i dag gitt, enn så lenge ..

:o)

7 kommentarer
    1. helgemamma: Når drømmemannens familie samles i romjula leier de også enten en barnehage eller annet tilgjengelig lokale. Da er vi mange. Han har fire søstre med både barn, barnebarn, svigerbarn og foreldrene lever i beste velgående og er til og med gift med hverandre enda (!) ..
      Om det passer for alle blir vi vel mellom 30 og 40 stykker. Helt uvant for meg som kommer fra en liten familie med bare ei søster. Men det er gøy! :o) Må være utrolig morro å ha så mange rundt seg, som er ens egne. Jeg er jo liksom bare en inntrenger, som er kommet inn i den familien for bare fem år siden .. men nyter det så godt jeg kan. :o)

    2. Vi leide ett idrettshus til romjulsfesten i familien. Og det var bare de “nærmeste” mine søstre med familie 9+ mamma var vi godt over 20 stykker. Og da manglet vi 8 stk…
      Veldig fint med stor familie, er det jeg savner mest når jeg bor på vestlandet og de er på østlandet….

    3. Deilig å samles mange til middag, noen ganger er familien bare litt for stor. Eller for mange ønsker å komme samtidig. Virker som dere taklet det utmerket.
      Ha en flott søndagskveld!

    4. Det hender vi også er mange men ingen kan forvente att dere skal ha et gedigent bord stående til besøkende,det går ann å spise i 2 puljer eller som jeg gjør det,sitt der dere finner plass:))ellers var spiseplassen din kjempefin.
      ønsker deg en fin jobbkveld

    5. Veldig koselig spiseplass du har! “Misunner” alle som har stor familie og kan samle mange rundt spisebordet, det er så koselig! Når vi samler alle er vi bare 5! Ha en fin søndag og en god jobbøkt ! Klem 🙂

    6. Det var kjempekoselig og ja, jeg har det ganske bra. :o) Selv om jeg fortsatt er litt sliten etter den fredagskvelden på jobb .. Men det går stadig fremover og snart er sikkert livet mitt helt på plass igjen. Fin søndag til deg og. :o)

    7. Det hørtes så koselig ut når vi er alle har ikke jeg heller plass men det går alltid på et vis.Det høres ut som dere hadde en hyggelig tid og at humøret ditt er ok.
      Ha en hyggelig søndag
      goe knib

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg