Pakker, pakker og mere pakker

Julaften er over, pakker åpna og alle har fått en hel haug de ikke trenger eller har brukt for. Helt sikkert ikke bare hos oss. Vi lå og snakka om det i dag morges før vi sto opp, drømmemannen og jeg, at det lasset av leker som ungene får hver eneste jul .. hvor mye leker de igrunnen med det? Og hvor gjør foreldrene av det sånn etterhvert når nyhetens interesse daler litt?

Men plutselig fant jeg ut at jeg ikke er det spor bedre selv. Jeg og smykkedilla mi. Jeg simpelthen elsker smykker i alle farger og fasonger. Og hvor mange hjertesmykker har jeg ikke, selv om jeg strengt tatt bare kan gå med et av gangen. I går fikk jeg til og med tre nye smykker, pluss øredobber, alt med hjerter på. Håper det betyr at alle er utrolig glad i meg, siden jeg får så mange fine hjerter fra den ene etter den andre. Og jeg synes jo det er like gøy hver eneste gang jeg får et nytt et i samlinga mi. Den der som er for stor for alle smykkeskrin for lenge siden .. ok da, jeg er like ille som ungene.

Jeg tror ikke jeg har fått så mange gaver siden jeg var liten! Og ja, det var gøy. Selv for ei halvgammel kjærring i overgangen. Likevel synes jeg faktisk det er vel så gøy å gi vekk noe, men helst noe som er litt nyttig og mottakeren kan bruke til et eller annet. Tøy fremfor leker til ungene, selv om de fleste unger idag nok har litt overflod der også. Men det er iallefall noe som blir brukt, og utslitt og ikke bare opptar plass på rommet. Men hvor gøy er det liksom med myke pakker? Kjipt som bare det, iallefall i en viss aldersgruppe.

Husker yngstemann til min søster da han pakka opp en myk pakke fra tante et år: – Åååååh! Akkurat det jeg IKKE ønska meg, kunngjorde gutten høyt og tydelig. Jaja. Han er blitt stor og kul og synes faktisk tøy er en grei gave nå. Men da, nei da var det totalt bom.

Årets mest originale julegave kom nok fra sønnen min som ikke engang er hjemme i jula. Han hadde pakka noe inn i ei diger flyttekasse som sto på rommet. Til drømmemannen og meg. Ikke har jeg sett han har dratt noe stort og tungt inn i huset og egentlig forventa jeg masse avispapir og ei bittelita pakke inni der en plass. Men nei da, kassa var full den! Av to overlevelsesdrakter som vi skal ha i båten. Nå må jeg vel også legge til at vi havarerte for noen år siden. Da vi skulle ha opp båten for vinteren, i begynnelsen av november. Fikk en bølge inn som fylte hele skjærgårdsjeepen og det var nummeret før vi gikk ned. Måtte taues inn av Redningsselskapet .. den halvtimen vi sto der og venta, med isvann opp til knærne en sein, mørk ettermiddag er den lengste halvtimen jeg har hatt i mitt liv tror jeg. Selvsagt hadde vi redningsvester, men det var temmelig skummelt likevel.

I dag skal vi ikke noe som helst som minner om jul. Vi skal bare være oss to, vi skal ha wok til middag og vi lurte faktisk på om vi skulle ta oss en tur på kino. Men i morra derimot er det litt familieære greier igjen. Familiesammenkomst i et leid lokale i en kirkekjeller. Det nærmste jeg kommer kirka i denne omgang. Det blir koselig og da blir vi litt flere enn de vi var i går. Noen av våre egne skal heldigvis også være med. Det er rart å feire jul uten egne barn og barnebarn. Ikke helt det samme, selv om det er koselig nok, men det er liksom noe som mangler.

Nå skal jeg ta et lite overblikk over alle nyervervelsene mine her. Håper dere hadde ei fin julefeiring i går og at dagen i dag også er grei. :o)

11 kommentarer
    1. For en flott og gjennomtenkt gave fra sønnen :o)) I år fikk jeg ikke en haug med ting jeg kan stue bort i skapet, kunne ikke vært mer fornøyd. Ha en fortsatt kozelig 1. juledag :o))

    2. vestlandsfrue: Blir aldri vant til den julefeiringa uten mine egne unger jeg, selv om jeg har hatt det sånn annethvert år de siste 12 årene. Men nå begynner de jo å få sine egne familier og får enda flere å fordele seg på, så en må jo bare prøve å innrette seg så godt en kan!

      Ha en fortsatt fin kveld. :o)

    3. Lavina: Han er en utrolig kjekk og omtenksom gutt han der, om jeg skal si det selv. Heldig er ho som stikker av med han ..
      Tror vi har fått litt av den stormen her hos oss, selv om den visst skulle treffe litt lengre vest. Vi kom just hjem fra en blaut og stormfull tur med bikkja og vi kunne nesten ha benytta de overlevingsdraktene allerede i dag. ;o)
      Ha en fortsatt fin dag du også.

    4. Sønnen er iallefall glad i dere når han gir en sånn gave 🙂
      Ellers har vi vel mere enn nok av alt, både smykker og parfyme.
      Skjønner at du synes det er rart uten egne barn, jeg er så heldig at jeg har akkurat halvparten hos meg denne jula.
      Ha en fortsatt god jul!

    5. Fantastisk julegave synes jeg… Jeg var nær ved å miste drømmemannen min i fjor vinter, og langt ute til havs. Det gikk bra, og uten den drakten hadde det ikke gått bra. Sønnen viser stor omtanke bak en slik gave..
      Vel overstått julaften, og du og du for en gavehaug.. Tror ikke det var bedre her heller, og det avfallet.. Uff, og uff..
      Ha en fin 1 juledag i avslappende omgivelser. Jeg venter på stormen som er meldt…

    6. Julekvelden viser ofte noe av den overfloden vi lever i,- og det kan vel være sunt å reflektere litt over hvor mye av alt dette vi trenger, eller setter pris på. Ofte er det den gaven som kanskje ikke var så dyr, men som ble gitt med omtanke som betyr mest.
      Håper resten av jula blir fin for deg og dine! Klem

    7. venkesstrikk: Det er uhyggelig mye søppel etter en sånn kveld ja, og ikke kan det i papirsøpla heller, for det er jo glansa og belagt etter alle kunstens regler og må rett i den grå dunken. Et fadderbarn var jo en gave med mening. Kanskje flere bude ha kopiert den ..

    8. solkro: Kan ikke si et samme her nei, det tok vel tre timer å komme seg gjennom pakkehaugen! Så det var litt godt å komme hjem til et tomt hus og noen rolige timer før en fant senga .. I dag derimot er det en skikkelig sløvedag.

    9. Vi var bare tre stykker men det gikk greit det ¨litt kort aften gjerne;)
      Gaven fra sønnen var bare herlig men de som jobber i nordsjøen er sånn litt over interresert i safety.
      Ha en god juledag

    10. Overlevelsesdrakter var originale men nyttige gaver! Vi har også en sånn rolig latmannsjuledag idag, det er deilig. Nyt dagen, Marit – klem 🙂

    11. Det var en omtenksom gave fra en som sikkert er veldig glad i dere. Jeg tenkte på det etter at pakkene var åpnet og bosset sortert at det slett ikke er miljøvennelig med jul heller, bare tenk på det berget av søppel som blir en slik kveld. Samtidig så jeg et innslag på Tv nå om et sentralafrikansk land der stort sett alle sulter og gjennomsnittsalderen er 48 år. Nei, vi har masse å takke for og tenke over her i Norge. En av julegavene til barna i går var faktisk et fadderbarn som de skal få ha på deling, organisasjon skal de få bli enige om, mens mor og far betaler, en dråpe i havet, men likevel

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg