Fjerde søndag i advent

.. og her hos oss har vi igrunnen bare tent to av lysene foreløpig. Lurer på om vi kan utsette jula litt på den måten? Det er sykt stusselig med jul uten unger!! Egentlig gleder jeg meg bare til alt er over nå. Faktisk har jeg ikke hatt det på denne måten siden jeg ble sammen med drømmemannen. For da kom liksom gleden over jula, over livet, ja over det meste, tilbake igjen. Men jeg tror det har tatt en aldri så liten pause nå.

Kanskje er det fordi sønnen er så langt hjemmenfra. Barna mine bytter kjærester, forhold ryker. Ynglingsvigersønnen min er ikke svigersønnen min lengre, prinsessa som jeg hadde sett på som svigerdattera en stund, som jeg var blitt så glad i, er ute av mitt liv. Noen rundt meg har det ikke bra og jeg kan ikke gjøre noe med det enda så mye jeg gjerne vil. Og jeg vet jo hvordan det er å få sånne oppbrudd midt i julestria, det er rett og slett ubeskrivelig vond og jula kommer kanskje aldri til å bli den samme igjen ..

En kan ikke velge sine svigersønner eller -døtre, dessverre. Eller kanskje heldigvis, for da hadde jo sannsynligvis ingen kommet gjennom det nåløyet! Jeg vil jo selvfølgelig bare at mine barn skal ha det godt. Som foreldre kan en bare sitte på siden av og se på, det hjelper ikke hva vi mener og tror, vi kan ikke leve livet for dem. Vi kan se at de gjør feil på feil, men det nytter ikke å snakke dem til rette heller. Prøver du, så blir det sannsynligvis tatt helt galt opp. Nei her er det bare å trø støttende til uten at de egentlig merker at du er der. Være klar til å ta imot om de trenger en skulder å grine på, barnevakt eller hva som helst egentlig.


Nei, det er ikke utenfor hos oss vi har det så flott, men utenfor en butikk i Wroclaw ..

I går fikk vi shoppa nesten alle julegavene! Tror faktisk det bare er tre stykker igjen. Butikkene har åpent i dag også, men vet ikke helt om jeg orker en sånn bytur to dager på rad. Så veldig gøy er det jo ikke! Gå i kø, stå i kø, bli puffa og skubba og trøkka på. Men det blir vel ikke akkurat bedre fremover mot julaften, så det er mulig det aller beste er å få det unna fortest mulig.

Vi spiste middag hos drømmemannens eldste datter i går. Ribbe, skikkelig julemat og utrolig godt. Helt perfekt svor! Ble rett og slett helt imponert jeg. Kjempekoselig var det også. Barnebarnet, som ble ett år da vi var i Polen, må være verdens blideste unge. Det er ikke så ofte vi ser han, selv om vi bor 3 minutters kjøretur unna, men kanskje kan det bli litt mer fremover nå som han er blitt større og foreldrene både jobber og går på skole. For dem er det jo greit at de har et hav av besteforeldre å ta av, hele åtte stykker, men for oss betyr det at det er ufattelig mange å dele med ..

I dag våkna vi ikke før 10.30 og vi la oss slett ikke seint heller. Rundt midnatt sikkert. Kan ikke huske sist jeg sov så lenge. Trengte det sikkert .. selv om det ikke føles så bra nå. Mulig jeg ikke er helt våken enda? Iallefall kjennes det ut som om jeg tusler rundt litt i halvsvima her uten å få hjernecellene helt på gli.

En positiv ting: øyet mitt leger seg ganske bra. Ser ikke så galt ut når jeg til og med kan sminke begge to! Det er litt vart for lys, men nå er jeg jo så vant til å gå med solbriller at det ikke gjør så mye. Dessuten er det flott sol ute også, og da er det jo helt naturlig og ser ikke så dumt ut. Kjenner det blir sårt og vondt når jeg glor på tv eller dataskjermen og jeg føler meg ikke helt komfortabel med å kjøre bil heller. Har liksom ikke helt det normale sidesynet mot venstre. Men det kommer nok tilbake, snart ..

Tror ikke de fant noe galt inni der. Jeg var jo til øyelege på fredag og ble bedøvet så det holdt, han skrapte av noe inni der for å sende avgårde til dyrking. Det kan jo være noe der, men han så ikke noe spesielt. Så da var det vel bare en allergisk reaksjon på de dråpene og salva jeg brukte først. Merkelig, for jeg har da brukt de tingene tidligere, ved flere anledninger. Men jeg griner ikke akkurat om det “bare” var det, for jeg hadde jo ikke kommet så langt med bare et øye .. Men det er jo rart at jeg alltid er så forbanna uheldig!! At sånne små filleting som en forkjølelse eller en liten øyebetennelse kan bli så langvarig og slitsomme. Hvorfor kan jeg ikke bare bli sånn normalt forkjøla? Få sånne ting som glir over etter en ukes tid, helt av seg selv ..

Jeg fikk tatt en del andre blodprøver da jeg var hos legen. Den der skjoldbrukskjertelen var visst helt ok. Dumt. For jeg hadde liksom håpt at det var noe galt som gjør at jeg er så sliten og sykelig. Legen mener at jeg er deprimert, noe jeg er helt uenig i. Jeg er bare lei av å alltid feile noe. Når jeg bare blir frisk, litt lengre enn ei uke av ganga, så er jeg ganske sikker på at alt blir mye bedre. Når jeg klarer å få samla opp litt overskudd så jeg ikke går helt på tomgang hele tiden. Men noen ganger har jeg igrunnen mista litt håpet på at det kommer til å skje og det er kanskje da det blir ekstra ille og mørkt der nede jeg til tider befinner meg ..

11 kommentarer
    1. Hei på deg. Håper du får ei koselig jul og at ting snur både på det ene og andre området. I motgang kan det vel bare gå oppover vel? Og snart snur sola og ting blir straks litt llysere syns jeg. Klem 🙂

    2. Sirdalsrypa: Det er litt vanskelige å ikke bli involvert når vi omtrent har bodd under samme tak i perioder. Men jeg visste jo det, at de var unge og sannsynligvis kommer det flere etterhvert som jeg må hilse på og bli kjent med. Her er dørene åpne for alle som vil komme innforbi. Likevel er det litt trist. Men det viktigste er jo at de finner ut av det, at det for et par av dem ikke er noen barn involvert og at de ikke kaster vekk for mange år på noe som likevel ikke kan bli bra.

    3. Tove: Takk i like måte Tove. Her er det ikke så mye som minner om jul, men kassene med julepynt er herved kommet seg ned fra loftet i det minste.

    4. fruensvilje: Jeg liker jo ikke å gå hjemme heller da, og jeg kan iallefall ikke si fra meg halve lønna sånn uten videre. Hadde blitt litt stusselig økonomisk her da. Og da hadde jo det også blitt galt! Nei, jeg krysser alt for at det blir bedre. Ganske snart. Og jeg har jo ikke noen problemer som er tilknytta jobben ..

    5. solkro: Takk for mange koselige kommentarer. Jeg er litt sløv for tia, og svarer sjelden på noe. Men jeg leser det, og tar det til meg. :o)
      Ungene kommer jo først av alt, så da får heller mamma legge sine plager og vanskeligheter litt på is .. er det ikke noe av det å være mamma da? Jeg er iallefall veldig glad for at jeg har så godt forhold til alle mine tre barn, det er nesten så jeg må minne dem på innimellom .. at hei!! Jeg er altså mora di og trenger ikke vite ALT .. Kanskje desto verre når de ikke har det noe bra.
      Øyet mitt blir bedre og bedre. Heldigvis! Jeg er sykmeldt frem til den 25. Akkurat nå føler jeg nok at jeg kunne gått på jobb i morra kveld, men likevel har jeg bestemt meg for å bare ta resten av denne sykmeldinga og prøve å slappe av, få mest mulig dagslys og frisk luft og samle krefter denne uka. Så kommer jeg forhåpentligvis tilbake etterpå med ny giv. Men det er jo veldig leit for de som er tilbake på jobb og må stå på fordi jeg ikke gjør mitt. Flaut er det og. Krysser alt for at det nye året blir bedre enn det jeg har hatt nå.

    6. Heia
      Livet skal jammen meg ikke være lett,det går i oppturer og nedturer men jeg synes du er flink jeg visst barna dine kan komme til deg å møte støtte og forståelse i og med at du ikke føler deg på topp selv.Vi skal bare være tre til jul i og med barnebarn er hos svigers denne julen desto mer hyggelig får vi det neste år.
      Håper det går bra med øyet ditt og at juleferien gir deg en pust i bakken til å få kreftene tilbake.
      Ha en god 4 søndag i advent:)
      goe knib

    7. Jeg har vært ærlig ovenfor mine barns kjærester og sagt rett ut hva jeg synes om dem:))dei flirer litt men hvet godt hvor dei har meg:))men ingen har blitt skremt vekk så da så:))
      Jeg er enig i att du er mye syk,hva med å gå ned til halv stillig på jobben da?

    8. Man bør kanskje ikke bli så innvoøvert i sine svigersønne/døtre, men på den annen side så vil man jo gjerne komme godt utav det med dem, og så plutselig som du sier så er det slutt. Har ikke hatt noe særlig av det med mine døttre, men mannen min har jo 3 voksne sønner og der er det 6 barnebarn og en del ekser med barn. Jul uten barn har jeg hatt noen ganger og det er ikke gøy, kan ikegodt avlyse hele greia.
      Ha en god dag videre Marit, godt at øyet blir bedre om ikke annet :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg