Kardemomme – godt for sexlysten, humøret, psyken ..

I 3000 år har kardemomme blitt brukt i kinesisk og indisk medisin. Etterhvert begynte også greske leger å bruke det, blant annet mot smerter. Den franske urtelegen William Cole beskrev på 1700-tallet kardemomme som “Frøet over alle frø” og hevdet av “kardemomme fjerner treghet både fra hode og mage”.

I asiatisk kaffe blir det ofte tilsatt kardemomme. Dette fordi man tror at kaffi virker dempende på sexlyst og -evne. Siden kardemommen er regnet for å ha motsatt effekt, fjernet man denne, noe uheldige, virkningen fra kaffe ved å tilsette kardemommen. Det er derfor arabisk kaffi smaker litt uvant har jeg lest meg til .. noe jeg overhodet ikke kan bekrefte siden jeg ikke drikker kaffi.

Men te, det kan jeg ha. Sist helg var vi innom en asia-butikk og shoppa litt krydder og andre spennende ting. Også et par forskjellige te-sorter. Tenkte ikke så mye over hva slags te det var, men altså, den største eska inneholdt rett og slett kardemommete! Så nå skal det nok bli sus i serken etterhvert .. ;o)

Kardemomme inneholder mange interessante bioaktive stoffer. Den er rik på antioksidanter og hindrer vekst av sopp og bakterier. Forsøk på rotter har vist at kardemomme kan ha en gunstig effekt på blodfett og immunforsvar. Dette her blir igrunnen bare bedre og bedre!
Inntak av kardemomme kan gi en rekke positive fysiske og psykiske effekter, blant annet lindrer det magebesvær, øker forbrenningen og  virker avbalanserende på hormonsystemet.

Kardemomme får også fart på livsgleden! Når man føler alt stopper opp, sliter med frykt for å ikke strekke til og ikke klarer å få fullført påbegynte prosjekter .. sånn som det strikketøyet som må rekkes opp litt før det kan bli ferdig, selvstudiet i det nye systemet på jobb, hageflekken på utsiden av huset .. da minner kardemommen oss på livets sanne overflod. Den gjenoppbygger ønsket om tilfredsstillelse og gir energi og virilitet, kan brukes mot tretthet, forvirringstilstander og dårlige nerver. Høres absolutt ut som en vidundermedisin spør du meg!

Så da lurer jeg bare på en ting .. hvor mye må en ha? Går det an å få en overdose? En liter te i døgnet? Tre? Eller er det ikke noe hjelp i te i det hele tatt .. er det kanskje planten, eller hva nå denne tingen er når den kommer direkte fra sitt naturlige element, en må spise?

Akkurat det der finner jeg ikke noe svar på. Så hele greia er litt svevende på en måte, men jøss så mange gode egenskaper kardemommen har. Om en bare finner ut hvordan en skal få gleden av dem .. mens jeg grubler over dette skal jeg iallefall drikke litt te, så kanskje dukker svaret opp helt av seg selv om noen uker. Når jeg er blitt sylslank, har fått tilbake livsgnisten og andre fordums gnister, sover normalt og rett og slett er kommet dit at jeg kan si jeg er midt i livet og elsker det. Men akkurat i dag kjennes det ut som om veien dit er ufattelig lang ..

Og mens jeg venter på åpenbaringen er det kanskje lurt å skjenke drømmemannen full av kaffi?

;o)

8 kommentarer
    1. den teen må jeg også skaffe meg:))dette hørtes jo helt fantastisk ut må bare vente til veien vår åpner igjen om over en uke:))for sånn vidunderte får jeg vel ikke på en liten nærbutikk

    2. Du er nå god også. Bent ut fornøyelig faktisk.
      Kan aldri tro at det går an å få overdose av kardemomme. Du skal bare helle innpå te og ellers andre varianter. Dette MÅ jo bli bra. 😉

    3. Tror nok du har rett når det gjelder kardemomme men hvor mye og når er det for mye?Selv bruker jeg kardemomme når jeg lager indisk mat og marokansk så her får vi litt av dette i oss.Jeg håper det kan hjelpe deg og at du får en god natt:)

    4. Velkommen til din sko ,Nike Shox sko,Nike Shox Norge,Billige Nike Shox,Nike Shox nz sko,shox sko,100% autentisk,credit card patment,100% safe trade,gratis frakt,3-5 dager ankomst

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg