Trøtt, sliten og egentlig ganske forbanna

Dagene går ikke helt som jeg vil at de skal. Jeg er slutta å sove om nettene, igjen. Og det har vart i godt og vel to uker nå. Jeg er så sliten! Det skal ingenting til før jeg tar til tårene og jeg synes hele greia er så utrolig fortvilende og fatter ikke helt hvorfor ikke alt bare kan bli normalt igjen.

Tirsdag skulle jeg hatt min siste kveldsvakt i denne omgang. Og resten av uka har jeg jo fått ferie, fordi jeg rett og slett sliter med å komme meg gjennom både dagene og nettene for øyeblikket. Og ei ny sykmelding vil jeg bare ikke ha nå.

Det ble ikke noe kveldsvakt på meg. Utrolig flaut å ringe til jobb for å si at jeg ikke kom, enda flauere å begynne og grine da jeg snakka i telefonen. Det hørtes sikkert helt idiotisk ut når jeg sa at det ikke var skjedd noe. Men det er jo sant.

Jeg har enda dårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å gå på jobb. Jeg hadde jo planlagt det. Klare hele kveldsskiftet, og så ha fri til over helga. Helt lovlig liksom, bruke mine egne feriedager, uten at det skulle gå ut over noen andre.

Turen til Ålborg i helga har jeg avlyst. I utgangspunktet fordi kontoen er litt tom akkurat nå. Dessuten blir det ikke helt det samme når vi ikke blir alle, og to av de andre trakk seg før meg. Men sånn jeg er i humøret og formen nå, så er det like greit å bare bli hjemme. Ikke noen vits i å bo på hotell for å være oppe om nettene iallefall. Ikke føler jeg for å gå ut blant folk heller. Det holdt i massevis å være med i den bursdagen i går ..

Jeg går rundt i en døs og ser sånn ut også. Ikke kan jeg sminke vekk elendigheten heller. For siden jeg har disse forhatte svettetoktene innimellom, stort sett hele tiden, så blir det enda verre med krem og sminke i ansiktet. Så ja, jeg har aldri sett så sliten og bleik ut i hele mitt liv før. Og det er jo virkelig med på å bygge opp selvfølelsen, den der som ikke akkurat er på topp for tia.

Kan ikke fatte hvorfor det skal være så forbanna vanskelig. Det er jo bare å legge seg i senga, lukke øynene og SOVE!!!! Jeg er jo trøtt, jeg tenker ikke på noe speiselt, likevel blir jeg bare liggende der og vri meg. Kikke på klokka, av og på med dyna, hele natta gjennom. Det er utrolig så treigt den tia går om nettene .. og når jeg endelig sovner, etter en time eller tre, så sover jeg bare en times tid av ganga. Når morra’n kommer så er jeg nesten mer utslitt enn da jeg la meg, og akkurat det blir bare verre og verre. Nesten så jeg skulle ønske at jeg kunne blitt lagt inn og dopa ned en ukes tid, bare for å komme til kreftene sånn litt kjapt, før jeg gir helt opp.

I går fikk jeg iallefall fatt i noen sovepiller igjen. Siste utvei. Og det var nesten så jeg gleda meg til å finne senga når kvelden kom. Men tror du det hjalp? Neida, natta var akkurat som nettene har vært de siste ukene. Jeg sov ikke. Sovna, ja, men etter to timer var jeg lys våken igjen og har tilbragt halva natta sittende i en stol i kjellerstua og bare glodd ut av vinduet!

Er det mulig?

8 kommentarer
    1. morline: Jeg har fått innsovingstabletter, både nå og tidligere. Men denne ganga virker de liksom ikke helt. Har til og med fått lov å ta dobbel dose, siden en ikke hadde noen som helst funksjon. Det er merkelig å ha sånne søvnproblemer, jeg som før bare la hodet på puta – og vips så var jeg i drømmeland! Slitsomt når det varer i ukevis. Alt annet blir også så galt da.

    2. Viktig og gi seg lov til og kjenne sine egne begrensninger – Jeg må selv ta innsovningstabletter etter at jeg har vert så alvorlig syk Sliter med vonde tanker og sover så lett. De heter Zoblicone og er ikke vanedannende. Det er innsovning og for meg er det bra nok – Den gir meg en bedre start på søvnen. Du må få de av legen da – ville bare si det og kanskje det kan være til hjelp i blant – Håper du uansett kommer deg. Synes du har en fin blogg og har prøvd å legge deg inn som venn om du vil 😉 ha en fin helg som du kan 😉

    3. Heisann igjen.
      Tenkte sånn på deg ,og ville bare si senk kravene til deg selv i en periode.
      Bra at du ikke gikk på jobb. Sett foten ned, og plei deg selv. Vær fornøyd med så framsteg.
      Tenk på at nå er det din tur til å bli dullet med. Gjør bare det du liker for en tid.
      Klem igjen

    4. Nå fikk jeg skikkelig vondt av deg.
      Gode råd er vanskelig . Det finnes søvnsenter som kanskje kan gi råd. Er det mulig å spasere en tur? Honnig i melk.
      Uansett vit at jeg tenker på deg
      klem

    5. Uff dette høres ikke greit ut jeg har også sånne perioder hvor soving er et problem, I dag kan jeg være lei sammen med deg skulle vært i Oslo men sjåføren min dukka ikke opp så der røyk den turen:( men jeg får ta den siden. Fra litt flås til alvor du er ikke deprimert for det kan komme når hormonene er ute på tur. Snakk litt med legen din om det. Tenker på deg for det er veldig slitsomt å ikke få sove.

    6. Uff da. Fælt og ha det sånn. Men kan du ikke gå til legen å få noen innsovningstabletter. Kommet en ny type nå som ikke er vanedannende uten narkotisek stoffer i.
      Ønsker deg fortsatt en fin dag. I den grad du klarer å få den til å være fin da.

    7. Hva annet kan jeg si enn at jeg føler sterkt med deg, liten trøst er det nok, men mange tenker på deg :))
      Du skulle hatt en tur på spa tenker jeg, med massasje, og kaldt gjørmebad hihi finnes det ? etterpå kan du be om ei bøtte med vann og isbiter til føttene mens du sitter i morgenkåpa og nyter kald hvitvin og hummer. Noe å få på blå resept kanskje ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg