Hjelp – sørlandet drukner

Hva galt har sørlendingene gjort det siste året? Noe må det jo være. For helt siden tidlig i juni har det regnet. Regnet og regnet og plasket ned. Det føles som om det bare har vært regn her. Omtrent helt siden junis spede start. Selvsagt vet jeg at det ikke er helt riktig, innimellom har vi hatt noen spredte soldager. Men det har jaggu ikke vært for mange av dem!

Jeg begynner å bli temmelig lei nå. Våkne opp til at regnet pisker på vinduet. Joda, jeg hadde jo just funnet ut at det ikke var så galt å gå ut på tur når det hølja ned, men selvsagt er det mye bedre å slippe alt det vannet. Både stiene som er omgjort til bekker og det som kommer deisende ned i hodet på deg fra oven.

Regntøy har jeg. Men kan du tenke deg noe så ekkelt som å traske rundt i regnjakke og ditto bukse? Fysj! Det er klamt og ekkelt, det lager lyd når du går og hetta er bare i veien!

Enda verre er det om du er i overgangen og er klam og ekkel i utgangspunktet. Ikke holder det vannet ute heller, etter en liten time kan du kjenne det kommer trekkende inn rundt nakken. Og neida, det er ikke svetten som renner. Etter halvannen time er hele ryggen blaut, lårene under regnbuksen kjennes også nokså fuktige ut .. For ikke å snakke om hvordan hårsveisen blir seende ut i dette været. Tragisk spør du meg!

Jeg kan slette håret så mye jeg bare orker for tia. Men med en gang jeg kommer ut i den fuktige lufta så er det bare voooooops – og høysåta er på plass igjen!! Skulle hatt en time hos frisøren. Men det er jo et tiltak bare det. Mye lettere når frisøren min var hyttenaboen og jeg bare kunne sende en sms og der kom ho med saksa. Jeg elsker simpelthen sånne enkle løsninger.

Som det å ha ei datter med hudpleieutdannelse og egen benk hjemme. Det var jo så enkelt som det kunne bli. Jeg trengte jo ikke si at jeg måtte ha nye bryn eller hårfjerning eller noe som helst. Ho så det jo, lenge før jeg hadde tenkt tanken selv, og rydda tid til mamma. Ho brukte god til og skravla i vei om alt og ingenting. Spesielt kjekt det der når hele ansiktet mitt var dekket av gas og ansiktsmaske og masse annet rart jeg ikke vet hva hva. Åsså ble ho jo aldri ferdig heller vettu! For ho hadde jo så mye ho skulle fortelle meg og så lenge jeg hadde et eller annet i ansiktet så måtte jeg jo bare ligge der.

Men det var før ho forelska seg igjen. Nå ser jeg ho nesten ikke, selv om ho bor under samme tak, inne på hybelen. Og om ho svipper innom så er det jo aldri tid til noe sånt. Men jeg er selvsagt kjempeglad for at ho har det greit, hvilken mamma ville ikke være det, selv om jeg savner denne speisalbehandliga, oppfriskninga og samtalene som jeg fikk med jevne mellomrom. Nå må jeg bare nyte den flotte, glade jenta jeg har og fokusere på at ho har det helt perfekt inni i bobla si. Jeg vet jo akkurat åssen det er å være forelska. En vil helst ikke noe annet enn å være sammen med fyren, har full forståelse for det. Og jeg vil absolutt ikke ligge der på benken om han også skal være der ..

Det er nesten sånn at jeg må få meg en time på en hudpleiesalong også. Selv om jeg ikke kan fordra å sette mine bein på sånne plasser. Akkurat som på et ordentlig parfymeri. Der passer ikke jeg inn. Normalt holder jeg meg på Bodyshop og Vita, ellers kjøper jeg det jeg trenger når vi er ute og reiser.

Reise ja, gjett om jeg har lyst til å dra herfra! Til en varmere plass, med sol og badetemperatur i vannet. Til late, koselige dager på stranda eller på en fortauskafé. Koselige middager på romantiske restauranter om kveldene. Oppdage nye plasser og fortrenge syndefloden hjemme for en stund.

Men det blir nok ikke på denne siden av nyttår. Om det da ikke dukker opp en aldri så liten lottogevinst. Men de er jo like vanskelige å få en del av som sola for tia!

Vel, denne dagen er den eneste av sitt slag i løpet av hele livet. Den kommer aldri tilbake. Jeg skal prøve å nyte den ..

:o)

6 kommentarer
    1. Det er greit med litt dårlig sommer hvis høsten blir fin, men dette begynne å bli for mye av det gode…. Helt enig med deg! men vi må likevel prøve å ta vare på dagen – enig i det og:-)

    2. Trøst deg med det at det er slik i trøndelag å.
      Men dere fikk kanskje med dere at vi hadde flom for 4 uker siden??
      Ikke en dag uten regn er det nye slag ordet i trøndelag.

    3. Skjønner godt at du blir lei av alt regnet.. Vi har hatt en strålende høst så langt, og jeg nyter hver eneste fine høstdag. Håper Sørlandet får sin dose av fint høstvær snart også! Ha en fin dag uansett! 🙂

    4. Mitt hår er pogså slik, at når jeg går ut i det fuktige været….vel da kommer krøllenen som jeg så møysommeligt har jobbet med å få bort….klemz Dev :-)))

    5. Kan trøste deg med at vi drukner her på østlandet også. regn og atter regn, men akkurat nå skinner sola, så gjenstår det å se hvor lenge det varer.
      Har aldri vært i hudpleissalong, men skulle gjerne vært, bare litt tiltak egentlig. Deilig luksus ihvertfall.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg