Koselig mail fra hotelldirektøren

I slutten av forrige uke fikk jeg en koselig henvendelse fra hotelldirektøren på Torpet Mon. Han takka for flott omtale og lurte på om han fikk
lov å bruke bildene mine i markedsføringen sin.
På hotell.com, booking.com og sånne plasser. Dumsnill som jeg er sa jeg ja til det. Helt uten å
få noe igjen for det selvsagt ..

Det er heller ikke første gangen. Sist var da jeg tok bilder av badestampen her i hagen. Den var helt ny og jeg var kjempefornøyd med det meste. Maila produsenten og fortalte hvor glad jeg var for at jeg hadde kjøpt akkurat denne type stamp osv. Jeg fikk tilsendt en kjip t-skjorte, alt for liten, og et takkebrev tilbake. Noen uker etter hadde de fått ny hjemmeside. Med alle mine bilder!  De ligger der fortsatt og dette er nærmere ti år siden nå. Synes det var litt frekt egentlig og de spurte ikke engang ..

Jeg synes jo det er litt smigrende at de liker bildene mine. Må bare innrømme det. Men samtidig synes jeg jo det er normal høflighet å spørre før man bruker de på dette viset. I markedsføringen! Tenk så mye penger de sparte på å ikke hyre en fotograf til oppdraget ..

9 kommentarer
    1. Med andre ord: Nja .. vet jo igrunnen alt det der. Men å si at jeg skal ha betalt for det .. det er jaggu ikke lett!! Så jeg kommer vel til å gjøre det samme om jeg kommer opp i liknende situasjoner flere ganger. Meg i et nøtteskall!

    2. Kanskje du kan lære av hotellepisoden til en annen gang? Fortell høflig at dere kan inngå en avtale og tenk ut et passende honorar. Det har jeg gjort i liknende tilfeller. Noen ganger har jeg fått penger, mens andre ganger ting eller opplevelser. Det at noen vil bruke bildene dine er smigrende den første gangen eller to, men så blir det bare irriterende… Lykke til!
      Når det gjelder firmaeet som stjal bildene dine er det strengt forbudt. I rettsaker som har vært om lignende saker har fotografen fått fullt gjennomslag og god erstatning. Det lønner seg ikke å være dumsnill. Nei, stå på krava! Hehe.

    3. deveny: Han der på hotellet spurte iallefall veldig pent, og jeg sa jo ja. Det var helst de andre jeg tenkte på. Og det er jo foreldet! Men jeg fikk litt hakeslepp da jeg kikka innom siden deres og MIN hage dukka opp både her og der.

    4. Synes Connie kom med et bra forslag, jeg. Henvend deg til direktøren og hør om du kan få ei helg på hotellet hans for velviljen… Det koster lite å spørre. 🙂

    5. helt enig med deg det skal spørres om lov til å bruke andre sine bilder.Du fikk jo spørsmål fra hotelldirektøren da,men synes han kunne spandert et hoteloppholt i lønn for bilda:))

    6. Jaja der har du straffa for å være en amatørfotograf i toppklasse !!
      Nei forstår irritasjonen, iallefall hvis de ikke spør først. På grønt fokus der vi har kjøpt mesteparten av delene til vinterhagen ber de pent om bilder fra kundene, men da gir du dem jo fra deg frivillig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg