.. og så kom regnet!

Etter værmeldingen skulle vel igrunnen dette regnværet ha begynt i går. Men heldigvis stemte ikke det helt. Siden det så temmelig flott ut her i går formiddag fant jeg ut at jeg skulle ta alt litt på sparket og be ut syforeningen, med menn. Ingen av dem har jo ferie lengre, så det kunne jo tenkes at de hadde lyst på en liten øytur en lørdagskveld. Med grilling og bading i stampen utpå kvelden. Men neida. Her er vi tydeligvis blitt så gamle og satt at å ta noe på strak arm – det er helt umulig! For det var nemlig ikke det at de var opptatt. Nei de orka ikke ..

Den eneste som kom var min venninne og forlover. Ho som alltid er her, ho der uten mann you know. Den ene single venninna, av to, som alltid er like glad for å komme ut her. Som er hjelpsom, sjølhjulpen, et fyrverkeri av ei dame, alltid godt humør, good looking .. ja alt i et rett og slett, reine kinderegget .. men en mann har ho altså ikke. Og jeg som skulle gjøre det helt store, forsøke å finne noen mannebein som drømmemannen kunne prate litt manneprat med, etter en del uker med overvekt av kvinnelige bekjentskaper. Men det der failet totalt altså.

Vi fikk en fin, om enn litt kald, lørdagskveld. Med grillmat, godt drikke og en tur i stampen som avslutning. Vi klarte til og med å sitte utendørs, etter å ha flytta bordet rundtforbi på alle kanter av hytta, for å finne den plassen som var mest i le for vinden. Med varmelampe, fyr på den flyttbare utepeisen og flere fleecepledd hver trossa vi vinden og temperaturen.

Sommeren, den er definitivt over. Synd å si det, men sånn er det bare. Det er kjølig, det blir drittmørkt i 22-tia, sola går ned på feil plass, sommerblomstene er på hell .. alt rundt meg forteller at nå er det høst. Og enda har vi en uke igjen av den der lengste ferien en har i løpet av et år. Den de andre kaller sommerferie.

Jeg har igrunnen ikke lyst til å ha en ukes ferie til nå. For min del kunne jeg mer enn gjerne ha begynt å jobbe i morra den dag og heller spart den der uka til litt lengre utpå høsten. Når det begynner å komme litt penger inn på kontoen igjen, sånn at vi kunne ha reist vekk til en varmere plass. Fått litt mer følelse av sol og sommer. Men jeg kan jo liksom ikke bare dukke opp på jobb i morra tidlig og gjøre som ingenting. Det er sannsynligvis en vikar der på min plass. En vikar som er sjeleglad for at ho fortsatt har litt jobb.

Drømmemannen er ikke like klar for å starte på jobb igjen. Det er mye bedre med ferie, selv uten å gjøre noe. Jeg er nok heller der at jeg blir litt rastløs, føler for å menge med med andre mennesker, være litt sosial, oppleve noe .. men er det så rart etter dette siste året jeg har vært gjennom? Jeg begynner bare å bli meg selv igjen. Til tross for at den der blodprøven viste at jeg dessverre bare er halvveis i overgangsalderen. Eller noe sånn. Herregud! Jeg skal tydeligvis slå alle rekorder, ha overgangsalderen lengst av alle i hele verden. Det blir fint. Mulig de der hetetoktene ikke er over likevel da. De har bare tatt en pause. Krysser fingrene for at den pausen skal vare enda en stund til ..

Vi rakk akkurat å klippe plenene, stable og kløyve litt ved før himmelen åpnet seg. Vurderer å kjøpe litt maling i morra, så jeg kan begynne å pusse opp et av soverommene. Det er ikke det at jeg ikke har noe jeg kan gjøre innendørs her, men hvor gøy er det å bruke ferien til å pusse opp da? Vet at jeg ikke har så mye å syte for, for jeg har jo tross alt hatt “fri” nesten et år. Men å være sykmeldt er noe helt annet enn å ha ferie. Det kan ikke sammenliknes engang. Og i ferien vil jeg helst at det skjer noe litt utenom det vanlige. Jeg er ikke vant til å ha ferie bare for å ha fri liksom. Uten en plan. Uten noe å se frem til.

Mulig jeg har oppholdt meg litt for lenge her ute i år. To måneder med en overvekt av dårlig vær er kanskje nok. Jeg er lei av utedoen, lei av å vaske opp, lei av å glo på den samme utsikten hele tiden .. og jeg er veldig glad for at jeg skal begynne på jobb om en uke. På jobb som alle andre som er ansatt i 100% stilling. Jeg ser frem til det.

Men innimellom streifer tanken meg: Hva om dette ikke går? Tenk om du ikke klarer det .. Tenk om all elendigheta kommer tilbake igjen .. Foreløpig har jeg stort sett klart å fortrenge dette. Har ikke lyst til å bruke energi på sånt. Men likevel er den tanken utrolig skremmende når den innimellom dukker opp ..

7 kommentarer
    1. synnovesyr: Er ikke i dag jeg skal på jobb, hadde det enda vært så vel. Neida, her varer sommerferien enda en uke .. og det er ikke frivillig at den er så sein i år. Stearinlys har vi hatt en stund her ute, det er jo stupmørkt om kveldene ..

    2. Jeg skjønner hvordan du har det… Jeg har vært sykemeldt ett år selv og begynte i full jobb igjen før sommeren. OG det å være sykemeldt er IKKE å ha ferie. Det er på en måte en jobb i seg selv!! Jeg håper det går bra videre med jobben din. Klem

    3. Kjipt med sånne som ikke klarer å ta ting på sparket. *Jeg ELSKER å ta ting på sparket. Det er da det blir gøy:)
      Har selv bekjente som helst må ha 1 mnd betenkningstid:(((((
      God du og bestevenn koste dere da. Utepeis er god og ha. Spes på disse kalde kveldene…..

    4. Det går nok bra å starte i 100% igjen etter ferien, selv om det kanskje føles litt skummelt. Jeg tenker tanken selv; er jeg snart klar for å begynne å jobbe, eller trenger jeg mer tid på å komme meg… For det går litt opp og ned.
      Men prøv å kos deg den siste ferieuka da, så er du klar som et egg for jobb om ei uke.

    5. Lykke til med jobben i morgen:)her er også sommeren definitivt forbi,kalde mørke kvelder allerede,men snart er jo tiden inne for hjemmekos og stesrinlys,hyggelig det og:)

    6. Her kom også regnet for fullt nå, like greit kanskje ettersom planene om båttur gikk i vasken da jeg måtte operere.
      Du kommer sikkert til å klare jobben, du høres jo motivert ut, passe lei av ferie og utedo som du er 😀

    7. Vi nordmenn er jo alltid flinke til å klare å ha det hyggelig selv om været svikter heldigvis. Og den venninna de høres helt fantastisk ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg