Fristaden Christiania





Det er spennende å gå rundt i Christiania og kikke. Det er helt annerledes enn alt annet jeg har sett. Men jeg tror likevel ikke at de som bor her er så uavhengige og lykkelige som de vil ha det til. Iallefall er de veldig avhengig av rus i form av hasj og alkohol og til dels sterkere stoffer. Tror jeg. De ser iallefall sånn ut. Som gamle vrak.

Da de første innbyggerne inntok denne bydelen i 1971 hadde de nok en plan med det hele. En rosenrød drøm om et liv i uavhenighet. Men jeg tror det failet en gang på veien. Nå trekker nok fristaden til seg litt mye merkelig folk som ikke helt kan eller vil innrette seg i et normalt samfunn. Som ikke har så mange planer verken for nåtiden eller fremtiden, men som synes det er ok å bosette seg en plass der hasj er lovlig og like lett å få tak i som en liter melk.

Jeg synes virkelig synd på ungene som vokser opp her inne. De må jo være dømt til rusavhengighet fra fødselen av. Iallefall tror jeg ikke noen av de innbyggerne vi så der nede var istand til å gi en unge en “normal” oppvekst, med omsorg og kjærlighet som vanlige, oppegående, rusfrie foreldre.

Jeg er litt der at jeg mener hasjbruk fører til bruk av sterkere stoffer, på sikt. Drømmemannen deler ikke den oppfatninga, så det er et av punktene hvor vi er helt uenige. Men om de menneskene som var i Pusherstreet bare bruker, og har brukt hasj, så er det der stoffet langt farligere enn folk flest vil ha det til ..

På en litt absurd måte tiltaler denne flekken i København meg litt. Det er en opplevelse å gå rundt og kikke på de fargerike, hjemmesnekrede husene som ser ut som om de er bygd etter regelen: Man tager hva man haver. Det er rart å tenke på at en hel bydel har blitt okkupert av halvrusa, gamle hippier .. og at de fortsatt bor der, iallefall de som enda ikke har dukka under av en overdose eller andre ting som følger med en slik livsstil.

Drømmen er det ingen som ta fra dem. Men på en måte kan det vel se ut som om drømmen en eller annen gang på veien glei over i et mareritt. Om du klarer å få øyekontakt med en av dem der inne .. er det ikke akkurat lykke og glede som lyser ut av øyene deres. For meg så det mer ut som fortvilelse og skuffelse, om de i det hele tatt klarte å tenke på mer enn neste rus. Selvfølgelig kan de finnes unntak her også, men de var iallefall veldig vanskelige å få øye på.

Synes du bildene var litt små? Klikk på dem, og de åpenbarer seg i en større versjon.

Neste: Fra den ene ytterligheten til den andre

:o)

8 kommentarer
    1. Renee: Det er jo helt lovlig, bare ikke i pusherstreet. Og om vi skulle ta bilde av menneskene så måtte vi spørre først. Så uansett hva du synes, så har jeg altså ikke gjort noe galt!

    2. Mr Christiania: Hei på deg. Dette er MITT syn, det jeg så der inne, så jeg kommer ikke til å forandre på noe av det jeg har skrevet.
      Når det gjelder fotoforbudet så er det i Pusher-street, ellers i Christiania er det fullt lovlig å ta bilder, men om jeg skulle fotografere folk måtte jeg spørre. Dette i følge han som stoppa meg da vi gikk gjennom den delen der det ikke er lov å ta bilder.
      Jeg regner med du har mer kunnskap om hasj/thc og slike ting enn det jeg har, siden du sier at dette ikke leder til sterkere stoffer. Det er som regel folk som bruker det selv som har denne oppfatningen .. Så det er din mening, og den må du gjerne ha for meg. Men jeg deler den ikke.

    3. Dette er det mest subjektive mølet jeg har lest og du viser total mangel på kunnskap både om Christiania og rusmidler generelt. Vær så snill å ikke uttal deg hvis du har så lite å komme med.
      Var selv i Christiania nå sist helg og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Hvis noen bevisst er nedlatende, så kan det kanskje stemme. Med objektive øyne derimot, blir alt du skriver svada.
      For å ta for oss litt fakta:
      1. Det er forbudt å ta bilder inne i Christiania og du kan være sjeleglad at ingen tok deg for det. Som du selv skriver, så er det beboerne som bestemmer, så de hadde også bestemt straffen.
      2. Å ta overdose THC er fysisk umulig. Du må i så fall spise ca. 30 kg på en gang og det lar seg ikke gjennomføre rent praktisk.
      3. Det er fysisk umulig å bli avhengig av THC, men du kan selvfølgelig bli glad i å røyke joints – på samme måte som du kan bli glad i å spise smågodt.
      4. Det er strengt forbudt å involvere seg i andre stoffer enn thc i Christiania. De har et mye strengere og mer nedslående syn på annen narkotika enn vi generelt har i Norge.
      5. Å si at “hasj leder til sterkere stoffer på sikt” er svada. Den eneste grunnen til at dette er en naturlig veg her hjemme, er fordi at thc er det mildeste av de ulovlige stoffene. Skal du følge den teorien helt ut, kan du egentlig si at morsmelk fører til heroinavhengighet – for det var der de fleste startet.
      Regner med du rydder opp i dette rotet og passer litt på din egen persona og ditt eget liv og lar folk – hvertfall i FRISTADEN være i fred i tiden som kommer.
      Takk og adjø.
      PS: Hvis du lurer på hvorfor jeg skriver “THC”, så er det fordi det er hovedvirkestoffet i cannbis. Hasj er bare ett bestemt produkt av cannabisplanten. Det blir som å si melk, men så mener du egentlig ku.

    4. Fasinerende bilder, men det ser nå ganske falleferdig ut da. Tror heller ikke som du sier at det er så lykkelige og frie som de vil ha det til. Selv om det har sine fordeler å bruke det man har, så kan jeg forestille meg at disse husene, selv i Danmark er nokså kalde om vinteren.

    5. På tur til København er det et must og dra til staden, er vel som regel der vi henger mest. Maler graffiti så det er veldig rolig og behagelig å få stå der i fred. Kjæresten lagde en R.I.P. piece der i fjor sommer, den står visst på en av containerne ennå.
      Av de københavnerne jeg kjenner så har det aldri virket som om alle barna som vokser opp i fristaden blir rusmisbrukere, de har, om de begynner på det, et mye roligere og avslappet forhold til det enn f.eks nordmenn (som har en mentalitet som tilsier at vi skal ha i oss mest mulig på kortest mulig tid). Og strekere stoffer er i grunn fy-fy der inne, men det er jo selvfølgelig alltids noen som drar den strikken lenger.
      Og de som bor i Christiana samarbeider visst mye når det gjelder barneoppdragelse og det legges mye vekt på holdninger og forståelse for andre mennesker. Men hva dette har resultert i egentlig har jeg ikke noe statistikk over.

    6. Bra innlegg 🙂 Jeg var i Christiania tidligere i år og må si meg enig i det du skriver. De ser ikke særlig lykkelige ut de som bor der. Jeg syns også det på en måte var fascinerende å se at de solgte hasj så åpenlyst. Det var boder med kaker, og utenfor sto folk med fullt sykkelutstyr, dress eller vanlige klær blandet med tyngre rusmisbrukere. Sært 🙂
      Du kan jo si til din bedre halvdel at jo, hasj ER skummelt. Søk opp hasjutløst psykose. Hvem som helst som røyker dette kan gå inn i en psykose og bli der lenge. Og disse psykosene er ingen spøk. Skremmende hallusinasjoner, stemmer, lukter, lyder… Et mareritt man ikke klarer å våkne av.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg