Sol, sommer .. og siste uka hjemme på en stund

Ja, ikke fordi vi skal på ferie, så vel er det ikke. Men vi flytter til sommerhuset. Hørtes ikke det flott ut? Sommerhuset .. mmm .. høres ut som ei romantisk, rødmalt stue utpå landet. Eller noe sånn. Tja, vi skal ikke så langt ut på landet, ikke er huset rødt heller og det er vel mer ei hytte enn et hus også. Ei skikkelig hytte. Der vi for det meste oppholder oss utendørs, uansett vær. Ja rent bortsett fra når det regner da.

Vi har til og med utedass! Og det er temmelig kjipt når ikke værgudene er på vår side, bare så det er sagt. Skulle gitt mye for en ordentlig “innedo” som delte tak med resten av hytta. Men en kan jo ikke få alt her i verden heller .. dessverre! Heldigvis er vi kommet litt lengre enn en sånn binge-ute-dass. Fra innsiden, før en åpner lokket vel og merke, så ser den nesten ut som en helt alminnelig do. Det er en snurredass, med flere kammer under, der innholdet liksom skal bli til jord etterhvert som du snurrer rundt og bytter kammer. Men det funker ikke helt sånn egentlig .. Dessuten er det helt umulig å få små unger til å bruke den. Den er ekkel og skummel og de skal overhodet ikke sitte på det der! Nei da er det nesten  bedre å tisse i buksa!!

Hytta ble bygd av mine foreldre det året jeg ble født. For kjempelenge siden altså. Tomta fikk mamma av sine foreldre som en gang i tia eide halve øya. Ho kom nemlig derfra mamma. Var øyboer til ho flytta til byen som 15-åring for å jobbe.

Blir litt stress å komme seg på jobb derfra. Først i båt, så i bil. Dessuten er det mye lengre enn vi er vant til. Men likevel er det ganske deilig å være der, når freden senker seg litt og en har kommet i orden. Sommeren blir på en måte så mye lengre når en bor der ute på øya.

Tidligere kjørte jeg båt til og fra jobb når jeg var der. Men det var før vi skifta til en daycruiser. Synes liksom den er litt for fin til å ligge og slenge på ei kommunal steinbrygge sånn hele dagen, mens vi er på jobb. Da var det lettere med skjærgårdsjeepen. Den var litt enklere å parkere liksom. Men om vi nå tar båten innimellom så ligger denne brygga midt mellom drømmemannens og min arbeidsplass. Sånn ca. 7 minutter å gå for hver av oss. Kan det bli mer beleielig?

Utfordringen er likevel den at vi begynner til forskjellige tider. Så de to siste årene har jeg fått lov å ha min helt personlige arbeidstid på jobb. Bare for at det blir lettere for oss. Jeg har begynt 6.30 og jobba til 13.30. Perfekt spør du meg. Men de i klubben var ikke helt enige. Grafisk vil gjerne ha en finger, for ikke å si hele hånda, med i det meste som skjer på arbeidsplassen. Så de likte ikke denne avtalen mellom sjefen min og meg. Derfor har jeg ikke fått noe klarsignal i år. Ikke enda. Han måtte sende mail til klubben og høre om det var greit for dem først .. Litt teit spør du meg. Det går jo ikke ut over noen andre om jeg har litt forskjøvet arbeidstid noen uker på sommeren. Jeg gjør jo det jeg skal, og enda litt til, for da er det jo så stille og deilige og nesten ikke andre mennesker på jobb. En kan jobbe helt uten forstyrrelser og avbrudd og slipper alt bråket rundt på alle kanter.

Jeg krysser fingrene for at det går greit i år også. Hvis ikke så må jeg finne en annen løsning og jeg aner ikke hva det skal være. Buss er jo et alternativ, har jeg hørt, men jeg kan jo ikke fordra å ta bussen .. Dessuten får vi et lite problem med å komme oss over til fastlandet. Vi har jo bare en båt!

Tidligere år har jeg leid ut huset om sommeren. Har forsøkt i år også, men annonsen på finn.no har på et eller annet merkelig vis “ramla ut” slik at den ikke har vært søkbar. Selv om det har sett helt greit ut på min side så viste det seg likevel at det var umulig å finne huset om en ikke hadde finnkoden. Og den er det jo ingen som har om ikke de har sett annonsen .. Dermed har jeg bare leid ut en uke og de som skal bo her kommer fredag ettermiddag.

Ganske irriterende å rydde alt ut bare for en uke. Spesielt når det er de jeg har kjøpt annonsen hos som har skylda. Men det blir i det minste en skikkelig opprydding her, en blir kvitt masse dritt som en ellers bare ville spart på, får en skikkelig sommerrengjøring fra innerst til ytterst. Og det er jo veldig greit. Det er liksom litt som å få betalt for å rydde i sitt eget rot dette her, og om en ser på det på den måten så er det jo ikke så ille. Det er nesten litt rart å komme hjem igjen utpå høsten, for huset er litt upersonlig og ukjent på en måte. Men det varer jo ikke så lenge før vi har fått rota alt skikkelig til igjen, sånn at det ikke er noen tvil om at det bor noen her lengre.

I år skal alt bli mye bedre. Vi skal slutte og spare på gammel dritt som vi ikke bruker mer. Det skal kastes, eller gis bort til andre som samler på andres gamle dritt .. Her skal vi ha alt på stell etter sommeren også. Ting skal ha sin faste plass og være lette å finne. Vi skal kvitte oss med det som vi ikke bruker. Nå holder jeg på med klesskapet mitt, eller jeg sitter jo her da, for jeg har igrunnen ikke lyst å fortsette der nede. Men i morra .. da jeg bare!!

Merkelig det der. En har liksom så god tid på seg. Et hav av tid. Det er jo kjempelenge til sommeren .. men så plutselig er tia på feil side, den er blitt fortid, helt uten at du har merka det. Og det er like overraskende år etter år etter år!

Men i morra vettu .. :o))

7 kommentarer
    1. Vi har fleksitid på jobb, med kjernetid 9 – 14.30. Veldig deilig. Når ungene ikke er her begynner jeg tidlig og slutter sent og så kan jeg begynne sent og slutte tidlig når de er hos meg 🙂
      Hørtes deilig ut å flytte ut noen uker om sommeren… Og kjenner til det med at det er så leenge til sommerferien..helt til den plutselig bare er der…..

    2. Sunnlavkarbo: Det hadde vært greit ja. Jeg synes det er seint i være hjemme kl. 16. Er alt for utslitt til å få gjort noe fornuftig etter jobb da. Iallefall nå for tia. Kommer seg sikkert etterhvert .. når alt normaliserer seg igjen, når det måtte være.

    3. Vi skulle hat lov til å ha Flexi tid på jobb, men kjerne tid hvor vi må være på jobb.. Vi er alle forskjellig.. :=) Jeg selv er ingen utpreget morrafugl, men synes det er greit å stå opp tidlig. Man får jo mer ut av dagen liksom.. :=) Kanskje man ikke utsetter alt til en en annen dag.. :=)

    4. Grete: Hehe .. er litt sånn for tia ja. Tar det i morra .. Sløv rett og slett. Spesielt med det som skal gjøres inne. Det er jo så kjedelig.
      Nei det er jo ingen andre som gidder å stå opp for å begynne på jobb “midt på natta” som de kaller det. Normalt begynner vi jo 8.30. Langt på dag spør du meg. Men sånn en eller annen har bestemt det en gang for lenge, lenge siden, og dermed ble det sånn.

    5. I morgon i morgon men ikkje i dag 😀 ja det hender at jeg også har det som motto, spesiellt klesskapet, har veeldig vanskelig for å kaste noe, enda det ikke har vært i bruk på lenge.
      Du burde da få lov til å ha det litt fleksibelt på sommeren, ingen som dør av at du jobber litt anderledes vel? krysser fingra for deg og utedoen :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg