Mine helt personlige tropenetter

Dette hørtes muligens fantastisk ut, men glem det .. Det er verken fantastisk, deilig eller godt på andre måter! Jeg er så varm at jeg holder på å klikke. Er overbevist om at blir det varmere nå så kommer innmaten, hjernen og alt annet, til å koke i stykker. Høres ikke bra ut – kjennes ikke bra ut!!

De siste nettene har jeg tilbragt i helvete. Så nå vet jeg åssen det er der. Ikke så farlig igrunnen, men som alle vet: sykt hett! Nå er jo ikke jeg i den kategorien som tror verken på himmel eller helvete, men tydeligvis har jeg havnet på den sistnevnte plassen likevel. Og det i levende live. Hva pokker har jeg gjort galt som blir rammet så hardt av denne overgangsalderen??!

Og hva skjedde egentlig med disse nattlysoljekapslene som funka så godt i noen måneder? Har jeg blitt immun? Og nå tar tydeligvis hetetoktene igjen for de månedene jeg klarte å holde de i sjakk.

For å si det rett ut, jeg klarer snart ikke mer jeg. De siste nettene har jeg sovet i intervaller på en time eller to, for så å være våken en times tid .. så er det på’an igjen. Og sånn går det frem til jeg kan stå opp sammen med andre morrafulger. Jeg ligger omtrent bare der og lengter etter morra’n.

Lyst og flott er det ute hele natta akkurat nå. Så egentlig er det jo ikke noe i veien for at jeg kan gå ut i hagen, luke eller finne på et eller annet der, iført bikini for eksempel. Men jeg vet jo at om jeg går over til å bli et nattmenneske igjen, så er det ikke lenge til jeg bare kan si takk og farvel til jobben og restene av livet som fortsatt funker sånn nogenlunde. Og det er jo ikke mye, men det er et halmstrå å klamre seg til mens jeg håper på bedre tider.

Men kommer det noen gang til å bli bedre? Og hvor lenge skal jeg være i denne hersens overgangen? Og hvordan blir jeg egentlig når det liksom er slutt på dette her? Som jeg var?

Akkurat nå kom jeg just ut av dusjen. Sitter her i en singlet, gjennomtrekk i stua og svetten renner fra hårrøttene og nedover. Pipler ut fra alle porene på hele kroppen. Jeg er klam og blaut og ekkel. Og sånn er det minst halve døgnet!!! Det er like før jeg må til legen og trygle om hormontabletter, selv om jeg vet at jeg ikke kan ta det pga. blodproppen jeg hadde en gang for lenge, lenge siden. Men dette er ikke noe fullverdig liv, det er et sant helvete og jeg har ikke lyst til å være her lengre.

:o(

20 kommentarer
    1. Vibeke(englehjertet) anbefalte deg. Så jeg håper på positivt svar på venneforespørselen min;)
      Liker bloggen din godt, du skriver så det er gøy og lett lesing;)
      Jeg kan lett bli fast leser:)

    2. Nei da skjønner jeg godt at du er temmelig lei. Dette er det vel bare en av 10 000 eller noe sånt som opplever, så du har vært ekstremt uheldig, men det er jo ingen trøst for deg.
      Blodpropp er heller ikke å spøke med, de kan dukke opp fort og uventet, så er nok smart å la hormonene være. En kollega av meg, ei ung lita snelle fra Brasil kom hit til kontoret. Hadde litt vondt i leggen, og etter et par dager i Oslo ble det bare verre så hun måtte til legen. Der fikk hun konstatert blodpropp og går nå på medisiner og forbud mot å fly hjem igjen. Legen sa at 90% av alle blodpropper skyldes lange flyreiser og stillesitte. Så nå er vi alle oppfordret av arbeidsgiver til å bruke slike sokker hver gang vi skal fly lengre distanser.

    3. Mojita: Begynte med at mensen som hadde vært så regelmessig siden jeg var 12 gikk helt amokk. Blødde “hele tiden” i tre års tid, før de først forsøkte å fjerne livmorhinna uten at det hjalp noe. Så fjerna de livmora et år etter og da stoppa det jo heldigvis å blø. Men da starta alt det andre “rare” som har skjedd med kroppen i ettertid.
      Det meste kunne vært unngått om de turte å gi meg hormoner fikk jeg beskjed om. Så nei, det er nok ikke helt normalt dette her, men tror det er temmelig normalt å “holde på” i ti år, fra de første blodprøvene viser at du er begynt på overgangsalderen til de viser at du er ferdig. Men veldig mange merker det jo bare ved at mensen opphører og det var det liksom.
      Jeg har dessverre fått det veldig kraftig på alle måter, og når omstendighetene er slik at de ikke kan gi meg det de fleste andre får for å holde det i sjakk, så er det visst ikke så mye annet å gjøre med den saken.

    4. 8 år?????? Ja da skjønner jeg at du er temmelig lei, men dette er vel ikke akkurat normalt kanskje? Har aldri hørt om noen som har holdt på mer enn 1 – 1,5 år jeg da.

    5. Mojita: Fort og fort .. det har holdt på i 8 år!! Men ikke med hetetokter da, heldigvis. De ble veldig plagsomme for et års tid siden, og etter det har det bare blitt verre og verre.
      Etter blodprøvene å dømme er jeg visst på slutten nå, men så var det det store spørsmålet: Hvor lenge varer “slutten”?? Og hvorfor blir det bare verre og verre ..

    6. Huff dette hørtes neimen ikke noe stas ut. Og jammen er du tidlig ute med din overgangsalder. Jeg mistet mensen min i februar i år (56,5 år), og har ikke hatt noe nevneverdige plager så langt. Får bare si tvi tvi jeg da, og håper at det går fort over for deg.

    7. Det var rart att sykehuset ikke ville gi deg østrogen,gynekologen min på sykehuset gav meg det uten att jeg etterlyste det.
      Håper du finner ett produkt som kan hjelpe deg

    8. Hei hei 🙂 Ja det var dette kraftverket i kroppen usj… jeg kuttet ut litt på disse kapslene, tok noe annet istedenfor en stund, så jeg sjonglerer med flere typer og det har hjulpet og sammen med akupunktur selvsagt. Hva med å ta deg en runde hos en slik terapaut 🙂 Ønsker deg en fin dag videre.
      Blogger klemz Sissel

    9. Huff dette hørtes ikke godt ut men prøv å få time hos en endokrinilog gjennom din fastlege de vet mer om dette enn din fastlege. Jeg har mye krøll med mine hormoner men fikk østrogen for det. Og det har jo skjedd endel på 18 år når det gjelder medisiner. Spesielt med tanke på at dette kan vare i flere år. Men når det er sagt vi er jo forskjellige men det er jo ikke lett å takle alt som skjer med oss damer i midten av livet.

    10. Solkro: Får det ikke fordi jeg visstnok er disponert for blodpropp i og med at jeg allerede har hatt det en gang tidligere. Da jeg var gravid med minstemann, som nå altså er 18 år. Har ikke kunnet bruke p-piller eller andre hormoner heller siden da.

    11. Hei ser du sier du ikke får østrogen men hvorfor. Jeg slet i hele fjor og gikk til legen fikk noen tabletter som heter ovesterin.disse har hjulpet meg endel men våkner ennå på nettene med svette,men jeg kan iallefall gå på butikken eller ha en kjøretur uten å bade i svette. Kjenner meg godt igjen i det du beskriver det er fryktelig.Du må bare si til legen at det går veldig ut over livskvalitetet din.Håper du får en god dag 🙂

    12. Grete: Er ikke så mye som er uprøvd her Grete. Soya er en av tingene, og det funka ikke det heller. Det er liksom det som er så fortvilende, jeg må visst bare ha det på denne måten!!

    13. vanessagordon: Dette her er absolutt ikke noe å se frem til!! Men heldigvis blir ikke alle like hardt ramma, jeg er vel i den øvre kategori der ifølge lengen min. Og godt er det, for jeg unner ikke min verste fiende dette her. Ikke for en uke eller to engang ..

    14. fruensvilje: Har spurt om østrogen, og har fått nei. Både fra legen og sykehuset .. så det hjelper nok ikke å spørre flere ganger.
      Har stått opp og tatt en iskald dusj innimellom, men det hjelper jo bare til jeg er kommet ut av kabinettet, så er det på’an igjen!
      Har tenkt på det der med å sove ute, men min temperatur er jo helt uavhengig av tempen ute. Resten av slekta kan sitte her og hutre og synes det er kaldt, jeg holder på å dø av varme .. Kunne det bare være over snart!

    15. God morgen.Du lyt nok ta en tur til legen og be om østrogen.Eller du kan gjør som naboen min gjorde,ett år gikk hun ned til sjøen og tok ett nattbad ved midnatt,det andre året flyttet hun ut på altanen hele sommeren

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg