Morten minstemann er blitt stor

Nummer tre ble en gutt – og nå er det slutt .. sto det i Fædrelandsvennen for 18 år siden. Tenk hele 18 år siden du! I dag er min minstemann voksen, myndig og kan gjøre akkurat som han vil. Men han vi fortsatt bo hjemme hos mamma. Iallefall annen hver måned når han ikke er på sjøen. Det er planen, så får vi se hvor lenge den holder. Han har jo tross alt hatt kjæreste i halvannet år allerede, og ho er et år eldre ..

Blir rart når alle er ute av huset. Trist. Tomt. Merkelig. Så han kan gjerne bo her en stund til. Men om han ikke er kommet seg ut av redet til han er i midten av 20-årene så tror jeg nesten jeg kommer til å forlange at han flytter. Det er ikke meninga at voksne barn og foreldre skal tråkke rundt hverandre på det viset. Det kan gå greit veldig lenge, men så en dag blir det bare nok! Og da kan det allerede være mye som er ødelagt i det forholdet.

Flere generasjoner i samme boenhet er ikke helt ideelt etter min oppfatning. Jeg er selv vokst opp sånn. Med farmor i huset. Koselig og greit mens vi var små, men det var jaggu med mange utfordringer i den forbindelse også. Vegg i vegg derimot, det funker helt greit! Så en skal ikke se bortifra at han er nestemann som skal inn i hybelen etterhvert.

Jeg er så glad for at han har en plan med livet sitt, et mål. Selv om jeg nok hadde håpt at han ville bli elektriker istedenfor sjømann. En elektriker har en jo alltid brukt for, en sjømann derimot .. Ja, ja, det viktigste er jo at han får en jobb han kan trives med og som gir litt penger i kassa. Uten penger kommer en dessverre ikke så langt.

Dagen i dag, for 18 år siden, var varm og full av strålende sol og blå himmel. Faktisk hadde vi en utrolig fin vår det året, og jeg var allerede knallbrun og hadde solbleika hår så det holdt.

Denne dagen er grå og blaut. Det er meldt uhyggelige nedbørsmengder og flomfare her i sør. Det har regnet siden i går kveld, men kan ikke helt se at det har vært de store utslippene enda. Bare helt normalt en regnværsdag.

I dag skal jeg til frisøren. I mangel på det naturlige solbleika håret, og kanskje litt for å kamuflere de små grå, skal jeg kjøpe meg litt lyse striper. Hadde det ikke vært for at jeg er så sykt varm, så ville jeg tatt meg en tur innom et solarium også. Men det takler jeg ikke helt lengre. Jeg er jo allerede på kokepunktet inni, så jeg er redd det kommer til å eksplodere om jeg legger meg inn i en sånn boks nå. Selv med vifter både her og der, troperegn og vind ..

Ellers var det et eller annet jeg bare måtte huske i dag. Men det har jeg glemt allerede. Det står ikke noe på mobilen min, så det var muligens ikke så viktig da. Det meste blir jo lagt inn i kalenderen der etterhvert. Hvis ikke, så hadde jeg nok gått glipp av mye. Er det normalt å huske litt dårlig når en er i slutten av 40-årene tro? Fant jo ut i syforeninga at jeg ikke er helt aleine, men likevel .. Trøster meg med at drømmemannen er enda verre, og han er jo bare ungdommen!!

Ønsker dere en flott dag. Her blir det ingen bursdagsfeiring for “ungen”, han var opptatt på annet hold. Hva nå det måtte bety. Kanskje skal han på byen å drikke seg full .. lovlig denne gang .. er det ikke det de fleste gjør når de tipper over det magiske tallet 18? Trøster meg med at han til nå har vært nokså fornuftig når det gjelder det der, så det kan vel ikke helt slå om bare fordi han kan bestemme selv hva han skal og ikke skal. Til en viss grad iallefall. For han bor jo tross alt i mitt hus enda, og her er det jeg som er sjefen!

;o)

8 kommentarer
    1. Gratulerer med sønnen.Enig med deg,voksne barn skal ikke bli gående hjemme med mor så det er like greit att dei får beskjed med det samme.
      Når det gjelder hukommelse så må det være alderen,jeg hadde ikke husket noe uten dagsplanleggeren min:))bare en husker å skrive det ned.
      Du får ha en fin dag selv om det regner,det ser ut som regnet regjerer over hele landet vårt ,håper bare att det ikke varer hele sommeren

    2. tirb: Takk. :o) Ja det er skikkelig risikosport det der med å sette barn til verden. En vet jo aldri hvordan det kommer til å gå, og går det riktig galt så ødelegger en jo hele livet .. Godt en ikke vet for mye om det mens de enda er små, stort sett skjønne og gjør som du sier.
      Er veldig takknemlig for at jeg har vært så heldig, og nå er de jo såpass “gamle” alle tre at de har fått litt mer vett i hodet, så på en måte regner jeg med at det ikke kan gå så veldig galt fremover ..

    3. Grete: Takk for det.
      Akkurat den der er jeg med på. At vi ikke får vite noe fra skolen, så lenge de fortsatt bor hjemme, det er helt på trynet. Og jeg vet hvordan det kan gå når det går galt .. dessverre. Nå skal jo ikke min på skole mer i denne omgang. Han venter bare på å komme ut i lære. Men han er nok mer av den fornuftige typen, så dette er jeg overbevist om at skal gå bra. :o))

    4. Gratulerer med sønnen, ja de vokser til, mi yngste er bare halvåret unna å være myndig ho også. Nå er mine to ganske så fornuftige, allikevel synes jeg godt at myndighetsalderen skulle ha vært etter videregående om ikke annet, det er jo vi som skal betale for utdannelsen, allikevel skal vi ikke få vite noe om hva som foregår på skolen etter at de fyller 18? merkelige greier.
      Lykke til med stripene 🙂 jeg ble i alle fall fornøyd med min frisørtime i Kristiansand.

    5. Gratulerer med “minstemann”:)
      Hærlig å mimre tilbake.) Barna våre blir så alt for fort voksne, men så godt å vite at de har klart seg fint:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg