Værgudene lader opp til 17. mai

Her er det grått og trist og blaut! Ja ikke sånn inni mitt hodet altså, men ute! Inni hodet er det faktisk ganske så lyst for tia. Og det er bra! Jeg har det bra. De rundt meg har det bra. Og da er jo det meste slik det burde være. Bortsett fra været da. Det er heller elendig til å være sånn omtrent midt i mai.

Det lader opp til 17. mai sikkert. For hvem kan huske at vi har hatt for mange varme, gode, solfylte 17. maifeiringer oppigjennom? Ja, rent bortsett fra da en var barn selvsagt. For da var det jo alltid fint vær. Det var da strømpebuksene ble lagt vekk og vi fikk nye, flotte knestrømper og nye vårsko. Sko som skulle brukes for første gang, ja nettopp på 17. mai! Å skrekk og gru så grusomt det var! Nye sko. Sko som ikke engang var inngått annet enn litt rundt på vegg-til-vegg-teppet inne i stua. Og det der trasket en rundt med i timesvis, gate opp og gate ned. Sto på Torvet og hørte på den ene talen lengre enn den andre. Iskalde langt oppover lårene og i vonde, nye sko som var trange og klemte både her og der. Men været, det var jo selvsagt alltid fint! :o)

Etter at jeg fikk barn selv, så snudde det av en eller annen merkelig grunn. Jeg synes enda jeg husker traumene om morra’n: Hva i all verden skal vi ta utenpå finstasen sånn at de likevel ser litt pynta og fjonge ut? For det skulle de jo. Se flotte ut. Dette er jo dagen en viser frem ungene på en måte. Viser dem frem til allmenheten, naboer og gamle bekjente som stiller seg opp grytidlig for å få et glimt at barnetogene som skal gå forbi. Med unger pynta og oppstiva til den store gullmedalje. Her er mine tre, for 15 år siden, vel og merke før vi var kommet oss avgårde hjemmenfra. Før de ble tilgriset av is, sjokolade og sand. Før hårpynten var ramla av og minstemann hadde tissa i buksa fordi det ikke var en do akkurat i nærheten når han bare måtte! Det var til og med en liten antydning til sol her på morrakvisten, for 15 år siden. Og jeg var en kjempestolt mamma til dette trekløveret. Stolt er jeg fortsatt. Men jeg trenger liksom ikke dra dem med rundt i byen for å vise det for alle andre. Ikke tror jeg de hadde gått med på det heller!

Skrekk og gru. 17. mai er jo igrunnen bare stress fra morra til kveld. Og har du tøy som skal strykes så er hele dagen i forveien også bare et himla kaos. Iallefall for meg, som hater å stryke. Kan ikke tenke meg noe så kjedelig igrunnen. Selv om jeg har verdens beste strykejern, så her kan en ikke skylde på utstyret heller! Jeg har til og med lært hvordan en skal stryke. Slå den da! På Husmorskolen, ja akkurat ja .. men likevel synes jeg strykinga er et sant lite helvete! Eller iallefall sløsing med tiden min. Helt bortkasta. Men dessverre så må selv jeg til pers innimellom. Til tross for at drømmemannen stryker sine egne skjorter. Merkelig det der, han har bare gjort det helt av egen fri vilje. Aldri spurt meg, for da kunne jeg jo selvsagt ikke ha sagt nei .. eeeh, som den perfekte husmor jeg ble på den der skolen ..

Egentlig har jeg ikke noe forhold til 17. mai jeg. Det er bare en velkommen ekstra fridag som alltid har vært der. Om en da ikke jobber kveldsskift. Men da er den jo så godt betalt at det nesten er litt gøy det også, nå som ungene er store og ikke bryr seg så mye om dagen de heller. Nå tenker de vel mer at det er fest på gang, en ekstra lørdag på en måte. Uten å tenke så mye på at dagen etter definitivt ikke er en søndag!

Den kommende 17. maien innlemmet vi i denne flotte langhelga likegodt. Denne helga vi skulle nyte på hytta, i sol og varme selvsagt. Den der sola som forsvant så fort helga gjorde sin entre natt til fredag. Typisk!! Så her sitter vi da. Hjemme i stua med hver vår pc. Og drømmemannen har brukt nok en feriedag som han igrunnen ikke hadde .. Men jeg er jo bare sykmeldt, så den var jeg jo på en måte litt heldig med. Selv om de der sykmeldingsdagene ikke smaker like hærlig som en fri-/feriedag. Merkelig det der. Det er to helt forskjellige måter å ha fri fra jobben på ..

Vi har ikke en eneste plan før på kvelden den 17. Da skal vi ut og spise middag med en vennegjeng. Ellers hadde jeg igrunnen tenkt å droppe hele feiringa. Bare ligge på hytta og sole meg, eller til nød vaska terrassene om sola uteble. Men da hadde jeg jo ikke tenkt at det skulle regne som om alle slusene i himmelen var åpne. Ikke det, terrassene lar seg vaske i regnvær også, det har jeg gjort før. Men det er ikke så veldig hyggelig akkurat. Og nå er vi jo ikke engang på hytta, ikke får jeg vaska terrassene hjemme heller, for den der hersens høytrykkspyleren står selvsagt der vi ikke befinner oss. Tror jeg får vurdere å kjøpe en til å ha hjemme også, når bare skattepengene kommer ..

Jeg er begynt å drømme om å reise på ferie igjen. Pleier jo alltid å ha neste reise klar og booka på denne tia. Men det har vi ikke i år. Vi tenkte at vi skulle drøya’n litt. For det koster jo flesk med alle disse turene. Dessuten har vi jo alt for lite ferie! Og så lenge jeg går her hjemme og slenger over halvparten av tiden så kan jeg jo ikke opparbeide meg noe avspasering heller. Det der er litt kjipt!

Mulig viljen er sterkere enn forstanden, for nå rykker det stadig mer i reisefoten her i huset. Til og med en aldri så liten tur i sommerferien har jeg vurdert sånn litt i det stille. For vi ble jo enige om at på den tia hadde vi det best på hytta, eller i båten, iallefall her i Sør-Norge. Men har vi nå egentlig det?

Bildet her er fra Santorini. Har bare opplevd øya på en dagstur og reiser gjerne tilbake igjen. Enten dit, eller en annen gresk øy, eller rett og slett hvorsomhelst egentlig. Bare det kan kalles ferie og er varmt, sol og masse ting å se på. Små fortausrestauranter, god mat og drikke .. jeg er definitivt i feriemodus. Og sommerferie skal vi ikke ha før i august! Det er lenge, lenge, lenge til det ..

4 kommentarer
    1. Det høres ikke noe særligt ut med alt det regnet dere har,det har vært skyer hos oss i dag og nå er det bittelitt duggvått på gelenderet men ikke mer enn det.Tror vist ingen av oss liker å stryke men jeg skal stryke 2 bunadskjorter,min mann sin i bomullstoff og min i ekte lin og det er pyton det.Vanligvis har vi pent vær 17 mai,håper det slår til i år også,i fjord regnet det og det var ikke noe hyggelig.
      Ja ja vi får uansett ikke gjort noe med været,så du får bare ha en fortsatt fin søndag

    2. Santorini høres absolutt bedre ut enn det jeg ser ut av vinduet her ja. Skulle gjerne ha bestillt en tur, har et gavekort som snart går ut, men ingen som har tid til å være med gamla 🙂
      17 mai i år blir hjemme dag for meg og yngstejenta, første gang faktisk at vi ikke skal styre og stelle med strykejern for en times gange i toget. I år skal jeg se 17 mai på TV og forhåpentligvis kose meg med grillmaten. 🙂

    3. De siste årene har vi ikke brukt å gå ut 17.mai. Samler vår lille familie og lager god mat og koser oss sammen istedet. Ser på barnetogene på tv og vinker litt til kongefamilien.. Syns det er så fullt alle steder denne dagen og et mareritt å komme frem med rullestolen til Lars Ivar, mye kosligere å være hjemme! Godt å høre at du har det bra, ønsker deg en kjempefin dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg