Det spirer og gror – hagen i april

Der var litt innkjøp, for å sikre noen dagers jobbing, i boks. Synes igrunnen vi har fått unna ganske mye jeg, selv om det ikke er begynt å skje noe her enda. Det burde det jo egentlig ha gjort, jeg ville jo helst ha vært ferdig med alt allerede og igang på et nytt prosjekt, men så lett er det ikke. Spesielt ikke med en mann som må tenke og gruble og studere så veldig, og selvsagt bare på en ting av ganga. Jeg får bare finne på noe annet, på andre siden av huset, mens han holder på med sitt.

Normalt synes jeg vi passer perfekt til hverandre. Når en ser bort fra hagearbeid, husmaling, snekring og sånne morsomme ting som følger med det å være huseier. Ting han kaller for tortur vel og merke. Det holder vel som forklaring på utsagnet om å ikke passe sammen .. Har forsøkt å fortelle han det på en litt fin måte, at om han var så imot å gjøre noe, ja da burde han rett og slett ha funnet seg ei som bodde i en blokkleilighet og hadde vaktmester og to verandakasser!

Men altså i dag fikk vi iallefall unnagjort litt som gjør at vi kan begynne på det som skal gjøres her. Mens han var på Bygg Max og handla dette ..

.. var jeg en aldri så liten tur innom Plantasjen og fikk raska med meg dette:

Litt vokser og gror det jo i denne hagen fra før av. Men jeg får liksom aldri nok av noe. For noen år siden hadde jeg hundrevis av tulipaner utenfor i det bedet som er på utsiden av hagen. Men et år de var kommet veldig langt i prosessen så fikk vi igjen frost og snø, og etter det har jeg ikke tulipaner lengre. Masse mer eller mindre vanskapte bladverk kommer opp hvert år, men bare 20-30 blomster!! Så til høsten skal jeg sette nye tulipaner. Men da må vi jo først grave opp det som er der fra før av. Dermed fikk vi henta et lass med jord også i dag. Begynner likegodt helt på nytt der ute jeg, så er det kanskje håp om at det igjen kan bli fint. Innforbi hekk og gjerde er det litt bedre. Plenen er som sagt ikke så mye å skryte av, men jeg jobber med saken. Akkurat i dag ser det sånn ut:



Men ellers har jeg både kirsebærtre som blomstrer og litt annet med liv i. Lurer på om det går an å kjøpe grønne fingre en plass .. har haugevis av hagebøker og sånne ting, men til nå har det ikke hjulpet så mye. Aller helst skulle det jo vært sånn at det blomstra hele tiden, fra tidlig april til snøen kom. Og enklest mulig vedlikehold selvsagt. Noen ganger trøster jeg meg meg at det slett ikke er antall blomster det er noe galt med, men antall kvadratmeter de skal dekke .. og det er muligens noe i det. Kanskje jeg også hadde passa best med to verandakasser, det er bare det at jeg ikke har innsett det sjøl enda?

Det er litt merkelig, jeg har på en måte fått litt ny energi. Etter at det er avklart at jeg skal tilbake til jobb til tirsdag skjedde det noe. Alt ser litt lysere ut enn det har gjort. Dermed gjelder det å ikke bruke det opp med en gang, og det er ikke lett skal jeg si deg! Etter mange måneders sløving. Jeg må iallefall ikke bruke det helt opp her hjemme, for jeg skal klare den returen til arbeidslivet. På første forsøk! Noe annet er helt uaktuelt for mitt vedkommende.

Det er noen dager til tirsdag. Og før det skal jorda på på plass og planter settes ut. Det er bare å brette opp armene og begynne. Hvis ikke så skjer det jo ikke noe .. Om jeg er riktig heldig kan jeg kanskje lure min halvvoksne sønn til å ta i et tak. Selv om han er russ og midt i den verste eksamenstiden. Russ etter to år, det er jo bare teit egentlig, selv om dette er siste skoleåret før han skal ut i lære. Litt luft og bevegelse har ingen vondt av! Ikke engang en
18-åring. Uansett hva de måtte tro selv ..



14 kommentarer
    1. Jeg har stort sett kjøpt stauder på sensommeren, da får du kjøpt store stauder til en rimelig penge, du må jo vente til neste år med å se blomstringen, men bedene er tl gjengjeld raskt oppfyllt :)) og du kan jo plante dem i mellom sommerblomstene så ser det ikke så stusselig ut 🙂

    2. Grete: Skulle nok satsa på stauder jeg og. Har da noen her og der. Men det er så kjipt å kjøpe dem, for de er jo så små og stusselige når de står der i hagesenteret. De frister liksom ikke der og da kan du si!

    3. fruensvilje: Bildene er tatt i hagen i går, så det er nok mine knopper og blomster dette her. Men de dekker liksom ikke alt jeg vil ha de til å dekke da, og ikke formerer det seg spesielt heller. Får trøste meg med at det er tidlig for gresset .. eeeh? Eller så tålte det ikke helt den gresslufteren jeg kjørte over med. Men det skal bli bedre etterhvert. Bare vent å se! ;o)

    4. Froskeprinsessen: Takk for koselig kommentar. Nei den kurvstolen er en av to som jeg har hatt inne i stua tidligere. De er ikke ment å stå ute, men nå har mine gjort det i fire års tid likevel, både sommer og vinter. Kommer vel til å råtne etterhvert, men da får jeg bare ta turen til søpla.

    5. Så flotte bilder du deler med oss ♥ ♥ ♥
      Kosleig hage dere har 🙂
      Blir så glad over å se de vakre plantene 🙂
      Ser frem til å få det til å spire og gro her hos oss…
      Ønsker dere en fin kveld ♥ ♥ ♥

    6. Så du har vært på Plantasjen du også ja hihi klarte ikke å holde deg nei :))
      Jeg holder meg jo helst til stauder og busker, men litt sommerblomster må man jo ha. Jeg startet opp med null i denne hagen og har plantet veldig bevisst, det er alltid noe som blomstrer, når det ene visner har det neste tatt over, og planter man feil er det jo bare å flytte, noe trives i skyggen og noe i sola, omtrent slik som med oss ;0)
      Lykke til med plantingen 🙂

    7. Litt lite gress på plenen det skal jeg være enig i men ellers hadde du en drøm av en uteplass.Det var noen aldeles nydelige blomsterbilder du hadde i dag ,no veit ikke jeg om det er bilder du har tatt hos deg selv no,men om det er så att du har det da er iallefall dine fingre grønnere en mine:))lykke til med arbeidet videre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg