Planer en lørdags formiddag

Etter å ha gravd rundt i hagen i hele går kjenner jeg godt at jeg har en kropp kan du si .. Armene og ryggen sender signaler om at de er til stede. Veldig til stede. Men fikk gjort en hel haug og er kjempefornøyd med det! Klippa plenen for første gang i år også, og kjørte deretter gjennom den med en sånn elektrisk plenlufter jeg arva etter pappa en gang for ti års tid siden. Den har ikke vært i bruk disse ti årene, så jeg ante ikke helt hvordan den funka, faktisk så hadde jeg vel forventa at den var død .. men merkelig nok så var det liv i maskineriet fortsatt! Ja, plenlufteren altså! ;o)


Bildene denne ganga har jeg lånt fra google.no

Innimellom leste jeg om flotte plener, blomsterbed og drømmehager på nettet.
Må jo slappe av litt med beina høyt, enten jeg vil eller ei. Aller helst ville jeg ha sluppet det, men .. For en gangs skyld må tydeligvis ha klart å fordele beina høyt og lavt akkurat sånn passe, for i dag er de ikke så hovne som de pleier engang. Så dette lover jo godt!

Hvordan få grønnere plen enn nabo’n? Joda, oppskriften på det har jeg også funnet, og det så ikke så vanskelig ut egentlig. Men hos oss har plenen sunket mer eller mindre ujevnt rundtforbi, så om vi skal ha en jevn, fin plen må vi nok fylle på litt jord også. Eller, ikke bare litt, en hel del jord! Ganske mange tilhengerlass for å være helt ærlig. Og da begynner en å snakke arbeid. Masse arbeid. Så jeg tror vi lar det der ligge litt. Vi skal ha diverse selskapeligheter her fremover også så det er nok ikke tiden å fordele jord utover nå.

Ferdigplen på rull hadde vært tingen. Men det er jo ikke helt billig dessverre. Får se hva det blir til etterhvert. Kanskje blir det ikke noe i det hele tatt. Men litt gjødsel skal den få, den utematta som jeg i det minste håper får rett farge etterhvert. Kanskje litt tilskudd av nye frø også her og der, for nå har jeg gravd opp masse, utrolig masse, ugress à la løvetann og er blitt belønnet med sorte hull fordelt jevnt utover. Om jeg ikke får den perfekte plenen i år, så kan jeg jo i det minste gjøre det beste ut av den jeg har.

På øyeblikket skal vi avgårde å kjøpe noen terrassebord/materialer. En bit av terrassen, som sikkert har ligget siden huset var nytt, må skiftes. Ei venninne tråkka gjennom for et par uker siden, og jeg er ikke helt for å bare lappe og lappe. Dessuten elsker jeg bare lyden og lukten av nysnekra terrasse. Det er vår det! Jeg har misunt naboer, eller iallefall noen som bor i nær nok avstand til at jeg har hørt de har snekra, i ukevis nå. Og nå er det min tur! Yess!!

Drømmemannen fyker ut og inn her med tommestokken. Han er veldig på planleggingsstadiet, og da bør jeg aller helst holde meg i ro og ikke si for mye .. han regner og måler og står på her. Ikke noe skal overlates til tilfeldighetene. Der er vi veldig forskjellige. Jeg kunne vært troende til å bare røft regnet over kvadraten og kjøpt det, eller helst litt mer, og så bare satt igang. Ble det for mye igjen så skulle jeg alltis funnet en annen plass jeg kunne ha brukt det. Noe byggverkene som er konstruert tidligere her bærer tydelig preg av, ifølge den samme drømmemannen.

Jaja, ingen er perfekte. Og selv om jeg aldri har sagt jeg er snekker, så har jeg iallefall utført masse med de kunnskapene jeg har. Ganske bra ser det også ut, om du ikke akkurat går etter og studerer underlag og oppheng og sånne ting. Det har jo ikke ramla ned til nå da! Ikke seget noe heller! Så noen ganger tror jeg de der konstruksjonene er litt vel overdimensjonert om jeg må si det selv! Men nå overlater jeg det der til drømmemannen, og prøver å gjøre som om jeg ikke skjønner noe. Blander jeg meg for mye her så blir det vel ikke noe av noenting. Så jeg er blitt redusert til en håndtlanger etter jeg traff han rett og slett. Duger såvidt til å gi han drillen. Så jeg bare biter tennene sammen og prøver å være fornøyd med det.

Noen hyttehelg blir det altså ikke på oss. Selv om været er helt nydelig i dag også. Forhåpentligvis blir det flere sånne helger fremover, så jeg får bare prøve å slå meg til ro her hjemme denne gang. Det er ikke så lett det der, når en må fordele seg på to plasser. Og på begge plassene er det alltid nok av ting som bør gjøres. Om jeg ikke hadde vokst opp med den hytta så er jeg overbevist om at jeg aldri i livet hadde brukt penger på noe sånt heller. Da hadde jeg konsentrert meg om huset og bare det. Så kunne vi reist på ferie når vi følte for det, uten å sitte igjen med dårlig samvittighet for at vi aldri var på hytta .. Et luksusproblem? Ja, jeg vet det!

Ha en fin lørdag der ute, hvor du enn befinner deg! :o))

5 kommentarer
    1. fruensvilje: Er det ikke gjerne sånn da? Skomakerens barn .. osv? Jeg var gift med en elektriker tidligere, og han fløy også dørene ned hos andre som trengte hjelp. Men hos oss måtte jeg smøre meg med tålmodighet. Tror det er nokså normalt det der.

    2. Jeg skulle ønske att min kjære hadde tid til litt arbeid hjemme hos oss,han er snikker av yrke og blir maset på fra andre stadig vekk,det betyr att det er stillstand hos oss for tiden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg