Lang biltur for å få fatt i ei jolle

Her var vi i forgårs! Vi hadde rett og slett en svipptur til Jæren (Klepp) etter drømmemannens jobb. Og det var tydeligvis ikke lurt for mine undersåtter. Ble for mye sitting med beina ned, 6 timer i strekk er ikke bra. Vel hadde vi en liten pause på halvannen time mellom frem og tilbaketuren, men likevel ..

Jeg inviterte oss til en matbit hos min venninne på Varhaug. Og det var selvfølgelig helt greit. Kjempekoselig var det. Selv om det var en snarvisitt. Vi kommer snart tilbake .. :o)

Og grunnen til den lange kjøreturen? Joda, vi har kjøpt oss ny jolle/landstedsbåt eller hva du vil kalle det. Et lite fremkomstmiddel til bruk på sjøen. En 12 fots Pioner. Denne her var riktignok uten motor, men det fikk vi fiksa i går. Uten motor og med tilhenger. Tilhengeren trenger vi ikke, og igrunnen hadde vi alt solgt den videre, men så protesterte kjærringa til han som ville ha den. Og dermed ble ikke det salget noe av. Snakk om å være lite samarbeidsvillig!

Båten og tilhengeren er bare 1 år gammelt. Ser helt nytt ut og jeg tror vi gjorde et godt kjøp. Nå fikk vi altså kjøpt oss en pent brukt, nyoverhalt 4 hesters motor også, dagen etter, hos båtforretningen jeg har hatt et langvaring forhold til. For det er jo ikke akkurat meniga at vi skal ro denne greia. Forsøkte å få de til å ta det vraket vi har som innbytte, men det ville han ikke. Motoren muligens, men ikke båten.

Vi har altså ei jolle, men den er sprukket og har vært under vann to ganger. Med motor. Slett ikke bra vettu. Den er sprukket inni, så den flyter jo forsåvidt, men ikke lengre når det regner. Da lekker vannet inn i dobbeltbunnen, båten blir liggende så lavt i vannet at selvdreneringa kommer under vannflaten .. og svuuuuups så blir det en undervannsbåt! Sånn er det altså med den saken.

Hadde ikke den dritten sunket sist høst kunne vi fått 25.000 for den! Ganske irriterende igrunnen. Men nå lurer vi på å selge båthengeren med “vrak” for en billig penge. Den lar seg sikkert fikse om noen gidder. Må bare finne ut om motoren sviver greit først. Så den skal inn til service. Når vi bare blir ferdige med alt kjøp og salg om ombytte her så blir nesten den nye båten og motoren gratis skal du se!

Men nå tror jeg rett og slett jeg skal ut i hagen litt. Finner sikkert litt å gjøre der ute. Om bare beina vil være med ..

God morgen forresten .. og ha en fortsatt fin dag! :o)

4 kommentarer
    1. fruensvilje: Det er på sjøen. Vi har jo en “stor” båt, så denne er bare ment som et supplement, for å hente gjester på fastlandet om vi ikke gidder ta den store, eller frakte ting og tang i som vi ikke har lyst til å ha i den andre. Åsså må jeg jo snart lære barnebarnet mitt litt om båt og sjø og sånn, og da er det en flott liten ting og starte i! :o))

    2. Det var omtrent slik jeg hadde det når vi reiste på påsketur,nesten 7 timer i bil en vei da følte jeg meg rar i flere timer etterpå litt sånn gyngande i hode og kropp:))
      Det var en fin liten båt,blir flotte greier å kose seg på vannet med i sommer:)er det til sjø eller fersvann dere bruker båt?Synes den gamle eller vraket som du så fint kalte den første båten hørtes litt utrygg ut på sjøen ;så det var på tide med en ny ja.Gratulerer og nyt alle båtstundene dere får med den

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg