Over og ut med antidepressiva

En noe speisell uke er over. Jeg slutta med antidepressiva for 9 dager siden. Uten legens samtykke. For da jeg spurte om jeg ikke kunne prøve å kutte de ut, så ville ho at jeg skulle doble dosen. Men dette her hjelper meg jo ikke! Dessuten leste jeg på pakningsvedlegget om bivirkningene, og de var mange og snåle, tatt i betraktning at mye av dette er ting jeg sliter med selv uten å ta tabletter. Ville det her bare forsterke seg da eller ..? (Ill.: google.no)

Wellbutrin Retard har bl.a. disse mulige bivirkningene:
– Uvanlig tung pust eller pustevansker
– Muskel og leddsmerter
– Søvnvansker
– Hodepine
– Munntørrhet
– Kvalme, oppkast
– Blodtrykksstigning
– Øresus, synsforstyrrelser
– Depresjon

I utgangspunktet feiler jeg jo alt dette her da. Men i og med at jeg har gått på antidepressiva i et halvt år uten å ha noen veldig virkning av det, så gadd jeg rett og slett ikke mer. Jeg har jo blitt bedre, men det er vel helst for at jeg har tatt det med ro og ikke vært så syk hele tiden. Fysisk syk.

Å være sliten og utbrent og ha møtt veggen .. jeg er helt overbevist om at det går an uten å være deprimert. Sånn deprimert som lar seg fikse av tabletter. Å være trøtt og lei av å være syk, alltid litt på etterskudd med det meste og være så utslitt at alt er et ork .. jeg tror ikke det er det samme som å være deprimert i den forstand som de fleste legger i det ordet. I mitt hodet tror jeg at jeg kunne vært kurert bare ved å være sykmeldt, uten å dopes ned.

Men problemet mitt er vel at jeg ikke har takla denne sykmeldinga så godt. Jeg har isolert meg, jeg har bare sittet her, jeg har nesten ikke turt å vise for naboene at jeg går her og slenger til alle døgnet tider. Det har liksom vært en heldagsbeskjeftigelse for meg å skjule at jeg er hjemme. Like før jeg har krøpet forbi mine egne vinduer langs golvet ..

Jeg har gremmes så urolig over dette. Jeg har takla det særdeles dårlig det der med å være en nav-snylter. Istedenfor burde jeg jo vært sjeleglad for at det fins sånne ordninger her i landet, som gjør at en får sjansen til å komme på beina igjen uten å gå fra hus og hjem ..

Jeg er veldig imot tabletter. Selv om det sikkert høres rart ut nå. Så mye som jeg har kjørt i meg i det siste. Men jeg er iallefall enda mer imot tabletter når en må ta andre tabletter for å redusere de førstes bivirkninger .. det der er en ond sirkel spør du meg ..

Jeg hadde lagt styringa hos legen til nå. Lovet meg selv dyrt og hellig at nå skulle jeg høre på noen som visste hva de snakka om. Ikke bare følge det halvveis, men helt frem. Jeg kjøpte til og med disse nye, sterkere tablettene også. Må definitivt være en veldig god kunde på apotekene rundtforbi. Som takk har jeg allerede fått frikort!!

Etter litt diskusjoner frem og tilbake, med meg selv, så kutta jeg det ut heller. Uten nedtrapping. Regnet med at det gikk ganske greit siden jeg tok en så svak dose. Og det har vel forsåvidt gått greit også.

Det aller beste er at jeg ikke er så trøtt mer. Ikke på samme måte iallefall. For denne uka har jeg gjort noe hele tiden! Jeg har vært ute blant folk, gått laaaange turer med bikkja, vært i byen på dagtid, vært selskapelig. Ja, jeg har rett og slett forsøkt å ta livet mitt litt tilbake. For å sitte her, neddopa, det er jo ikke noe liv. Og det er rett og slett sånn jeg har følt meg. Pluss at jeg fikk forsterka mange av disse plagene som også fulgte med som bivirkninger.

Heteturene kom også tilbake sammen med disse tablettene. Selv om det ikke sto som en bivirkning. Eller jeg var iallefall uhyggelig varm, og ikke på samme måte som en hetetur engang. Bare varm, sånn i ytterste laget .. Det er vekk igjen nå!

Jeg føler meg mye klarere i hodet. Jeg ser litt fremover og kan glede meg mer over tingene. Det hjelper jo sikkert godt på at værgudene har vært på min side hele uka, og våren er kommet. For uansett hvor teit det høres ut så er jeg litt værsyk. Jeg vil helst ha sol og sommer hele tiden!

Zombietilværelsen var over for mange måneder siden. Likevel har jeg vært temmelig dopa på et vis. Ikke helt verken opp eller ned, psyken og humøret mitt har vært en trygg strek på midten. Stort sett jaffal. Sånn litt lamma på en måte! Jepp, akkurat der ja, det er passe humør .. åsså fester vi det der ..

Jeg vil ikke være der mer. Jeg vil ha normalen tilbake. Latteren som kommer av seg selv, som ikke bare blir slått på når du tror det er passende. De gode følelsene. Gleden over å leve. Gleden over å våkne og stå opp om morra’n. Uten å bare kjenne på følelsen at alt er et ork. Gleden over å ha en jobb å gå tilbake til. Snart.

Ser frem til uka som ligger foran meg nå. Den kan vel ikke bli annet enn hakket bedre enn dette igjen. For nå føler jeg virkelig at jeg er på rett vei og jeg tror det vil vare denne ganga.

:o))

30 kommentarer
    1. Hei, jeg har gått på citalopram i 10 år, og ønsker å slutte. Føler meg utilpass og kortpustet, svimmel. Hvordan gå frem

      1. Hei på deg. 🙂 Jeg tror det beste er å kontakte legen og spørre der. For det er ikke så lurt å bare kutte slik jeg gjorde, sier de. For meg gikk det helt greit, men ikke anbefalt metode visstnok. Lykke til.

    2. Hei så bra du har tatt et valg og kuttet tabletter. Jeg har gått på Wellbutrin i 5 uket nå og føler jeg ikke orker mer. Fått mye angst og uro. Noe søvnproblemer. Og er dermed ganske fortvilet. Vurderer sterkt å slutte da angsten øker. Ville forsøke Wellbutrin da diss ikke hadde vektøkning som en bivirkning. .

    3. Ellen: Hei Ellen. Jeg føler meg ganske “normal” nå. Jeg tror fortsatt at denne “depresjonen” min kom av hormoner på tur, og ikke andre, utvendige, påvirkninger. Jeg er sjeleglad for at jeg slutta på de pillene, men også legen sa jo etterhvert at de ikke hadde ønsket virkning på meg. Kanskje fordi elendigheta kom med overgangsalderen, mye sykdom i en periode og alt for lite overskudd til det meste. Ikke vet jeg. Det siste året har jeg ikke feilt noe som helst. Har fortsatt heteturer og mye annen elendighet som følger med alderen, men er ikke noe som likner på deprimert lengre. Så lenge medisinen ikke funker etter et halvt år, da ville jeg tatt det opp med legen. Ikke noe vits i å proppe seg med noe som ikke hjelper. Birvirkninger har det jo helt sikkert .. Lykke til. :o)

    4. Hei;) jeg bruker 300 mg av denne medisinen nå, har brukt dem i et halvt år, og føler meg ikke noe bedre. Gråter kanskje ikke like mye, men har endel angst/bekymringer og masse ubehagelige tanker 🙁 kjenner du deg igjen i dette? Vurderer å slutte med med. Føler du deg fortsatt mye bedre etter at du sluttet på dem?

    5. Bahez: Hei. Etter som jeg husker var jo det en av bivirkningene som sto på pakka .. Men min øresus har jeg hatt snart halve livet og den kommer ikke av disse tablettene iallefall. Jeg håper du finner ut av det, eller at det stopper igjen, for det er sykt sliksomt å leve i sin egen lille bråkete verden hele døgnet! Lykke til. ;o)

    6. Hei.
      Begynte med Wellbutrin Retard for 2 uker siden. Tar 150 mg før jeg skal på jobb. Sliter nå med øresuss. Lurer på om noen har hatt det?. Når gir den seg?

    7. Tusen takk for svar:)nei vet du ikke er lege hehe..men ville så gjerne høre om det var noen som viste noe om den medisinen…ja skal til legen på torsdag igjen..så skal nok ta en prat da ja..ja jeg også tror svimmelheten kommer fra medisinen..men når man sliter med voldsom angst,dødsangst++++ så tror man jo det verste vettu:(men få ha litt is i magen..å se om denne medisinen er noe for meg..Tusen takk og klem til deg:)

    8. Merethe Andersen: Hei på deg. Jeg er ikke noen lege, men det vet du vel alt. Jeg går ikke på noen tabletter for angst eller depresjon heller nå. Jeg mener enda at jeg ikke var/er deprimert og ville ikke dopes ned på dette viset. For for meg kjentes det slik ut. Alt ble bare ei grå gørr og det liker jeg ikke. Da er det bedre med litt variasjon, noen nedturer og noen oppturer. Helst flest av det siste. :o)

      Sannsynligvis er du svimmel fordi du har brukt disse tablettene så kort tid. Kroppen er ikke helt vant til de enda. Legen min sa at jeg burde prøve de i minst tre måneder, før jeg kunne finne ut hvordan virknigen virkelig var. Men som du har lest, så valgte jeg å ikke høre på det.

      Ettersom jeg leste meg til er Wellbutrin tabletter som kan virke, når andre ting ikke funker lengre, eller aldri har hatt ønskelig virkning.

      Jeg vil overhodet ikke anbefale deg å slutte på tablettene, men for meg var det riktig. Jeg er av den oppfatning at legene generelt har en tendens til å legge skylda på depresjoner der de ikke finner noe annet galt med pasienten.

      Men om du er redd det er noe annet som er galt bør du kanskje kontakte legen din igjen? Evt. spørre om andre medisiner om bivirkningene blir for store ..

      Lykke til, og klem fra meg.

    9. Hei jeg begynte på Wellbutrin for 14 dager siden 150mg..men jeg er sååå svimmel att det er helt grusomt..kan det være en bivirkning?kjenner jeg blir litt redd,for om det kan være andre ting..men jeg har gått på Ciprlalex i 2 år men di virket ikke lenger:(så da fikk jeg denne..men jeg har jo panikk angst anfall og angst sjenerelt..men har hørt att disse egentlig ikke er for angst..men depresjon..og da lurer jeg litt..hvorfor fikk jeg disse..hater egentlig alle disse medisinene..men hva skal man gjøre..må jo ta sobril også på det verste..slitsomt og ha livet sånn..ønsker meg ett vanlig liv uten angst..men håper noen kan gi meg noen svar,på om denne gir den voldsomme svimmheten..og eventuelt om det er bare for att jeg har hatt dem i 14 dager og om det går over?Hilsen Merethe:)

    10. Ville bare si takk for dette innlegget.. Nå vet jeg at det ikke er nødvendig med nedtrapping 🙂 Har selv gått på wellbutrin(bare i 3 uker) å har blitt betydelig mye syker av disse.. Både fysisk og psykisk.. Hjelper å se at andre er sterke nok til å slutte på de, å ikke følger legens råd!! Gir inspirasjon 🙂 Så igjen, takk!!

    11. Tom: Hei. Tror ikke det er bare, bare å gå på sånne medisiner. Jeg personlig har ikke angra et sekund på at jeg slutta. Selv om de fra nav ikke var så veldig hyggelige da vi hadde dette her møtet en må ha etter å ha vært sykmeldt så lenge. De fokuserte veldig på at jeg hadde psykiske problemer og ville helst ha meg til å gå på et kurs for å lære å takle sånt. Men den dama de snakka om .. det var ikke meg!!

      Alt går mye bedre nå, så jeg er overbevist om at alt dette her har kommet fordi jeg har hatt litt mange hormoner på tur. Noe som sikker ikke kan gjelde deg vil jeg tro .. ;o) Iallefall er jeg kvitt hetetokter og søvnvansker og har fått et tilnærmet nytt liv de siste månedene.

      Er sykmeldt 40% nå et par uker til, før jeg går ut i ferie som 100% friskmeldt og sater på at det går veldig greit å begynne for fullt på jobb igjen uti august.

      Selvfølgelig er det nok mange som trenger disse tablettene der ute, mennesker som får et mye bedre liv med dem .. men jeg var ikke en av dem! Dessuten tror jeg nok det er en del som ikke trenger dem også, fordi legene er litt for slapphendte med å henge problemene på psyken om de ikke finner ut av noe annet mer konkret.

      Lykke til! Håper det går bra med deg. :o))

    12. Jeg følte jeg ble “bedre” av denne medisinen i starten. Gikk på 150 mg, legen så slike framskritt at han valgte doble dosen til 300 mg… Plages med tørr munn og endte opp med angstanfall for et par uker siden fordi halsen var så tett at jeg ikke fikk puste. Nå i helgen fikk jeg det tilbake og dro på legevakta men de fant ingenting… så jeg slutta på dagen med medisinen. Nå kaldsvetter jeg, svir i overflaten på låra og er svimmel… men jeg regner med det er fordi jeg slutta og at kroppen savner medisinen sin… Jeg slutter heller med Wellbutrin enn å konstant dødangst iallefall…
      Kjenner meg veldig igjen med innlegget ditt… Jeg har prøvd forskjellige medisiner som feks Cipralex og Truxcal men de to ble jeg trøtt av (sov ca 15-20 timer dagen). Detter er det første medisinen som har hatt positive effekter for meg…. i starten, men etter ei stund skummel. Personlig har jeg nå gullfisk minne og det forsvinner ikke om man slutter med medisin heller… hukommelsa mi forsvant med den første medisinen jeg prøvde og ble verre med denne.
      Personlig tviler jeg på at noen medisiner hjelper mot angst… de kan gjøre deg mer oppegående kanskje.. men angsten forsvinner ikke. Welbutrin gir meg mer å bekymre meg for så jeg slutter, er litt bekymra for hva NAV vil tro.. om de ser på det som å gå mot Norge og bli “bedre” så jeg ender vel opp på noe “nytt” igjen… *sukk*

    13. Finnemegsjæl: Hei. Dårlig hukommelse har jeg fått, men jeg vet ikke om det var disse pillene eller noe av det andre. Fikk søvnvansker og flere hetetokter og de bivirkningene som ble ramsa opp på lappen i pakka var som sagt ting jeg allerede sleit med. Ikke følte jeg at de var spesielt oppløftende heller. Derfor slutta jeg. Og har ikke angra en dag!! :o))
      Lykke til.

    14. Jeg går på Wellbutrin retard. I begynnelsen virket de oppløftende, men nå har jeg fått dårlig hukommelse, konsentrasjon og kramper i fingrene (spesielt hvis jeg drikker alkohol ved siden av, nå blir jo ikke det så ofte, men det er ganske ekkelt/rart… Fikk du slike bivirkninger?

    15. Så bra du skriver! Jeg vil ikke kalle deg en snylter for at du har vært gjennom Nav systemet som så mange andre av oss har,og takk Gud for at vi har den ordninga her til lands.Jeg syns du er flink som har slutta med pillan,de har nok hjulpet litt,men alle medisiner har jo en bivirkning eller to.Jeg syns du er flink som er på vei tilbake til det livet du vil leve,ikke alltid man skal lytte til legen men heller ens hjerte..Lykke til videre:)

    16. Velkommen,seponerte alt av piller,gikk på sterke medikamenter i en årerekke.tiden d har freover kan blir tøff,noen av bivirkningene kn dukke helt uventet opp igjen til tross for at medisinen er kuttet vekk,jeg var veldig plaget av såkalt brainzapps akkurat som om hjernen popper på en måte,jeg fikk vrige skader av medisin bruken som ble tvunget på meg i alle de åran,men er pille fri og slik har jeg vært i 14 år.veien er tøff,ta gjerne ern titt innom bloggen min der har jeg b.l.a lagt ut en del videoer som dreier seg om nedtrapping på slike meds.ligger under kategorien video.Ellers så vil jeg si at du nå er modig.Lykke til,legger deg gjerne til som venn!

    17. Så bra att du føler att livet ditt er i ferd med å komme tilbake.Medisiner har mange skumle bivirkninger og det er sant en dag må en slutte å ta dem så sant det ikke er livsforlengende medisiner.Enkelte leger gir lettere medisiner en andre,jeg har selv gått på noen sterke mot kroniske smerter i snart 2 år,men jeg har avtalt med legen min att jeg skal trappe ned jeg kan nok ikke bare kutte ut mine slik som du har gjort.
      Du er ett meget reflektert menneske,du er flink til å sette ting i perspektiv så dette kommer til å gå bra så lenge du har taket på livet ditt selv.Ønsker deg lykke til med fortsettelsen

    18. Lykke til, man må nok være lege selv over sin egen kropp kanskje. Kan jo alltids spørre en lege om råd og veilledning, men det som teller er jo hvordan vi selv føler oss og har det. Håper dette er rette veien for deg. Lykke til videre.

    19. jeg sluttet også med disse på dagen, uten nedtrapping og følte meg mye bedre, en periode..
      SÅ møtte jeg veggen igjen, kraftigre enn noen gang og måtte begynne på en annen type.
      så jeg ber deg være veldig forsiktig med og ikke presse deg selv for hardt på en god stund..
      selvom du har masse energi..

    20. Så flott at du har tatt grep og stoler på deg selv. Kjenner igjen den følelsen med å bestemme seg for å “gjøre som legen sier” – og så viser det seg at det er helt feil!!!! Jeg tror det viktigste vi kan gjøre er å følge intuisjonen – det ser ut til å virke for deg. Ønsker deg i alle fall lykke til!

    21. Høres ut som om du har gjort det rette valget for deg 🙂 tross alt du som skal leve med den kroppen :)) Lykke til videre med denne nye uka.

    22. Så fin lesning, noen gangen må en bare ta regien over livet sitt selv, det er du som kjenner deg selv og som er eksperten. virker som du er reflektert over det meste. Lykke til 🙂 Bivirkninger er iallefall ikke noe hyggelig

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg