Grublerier en fredagskveld

Dette er vel igrunnen et klage- og syteinnlegg, så om du mener sånt ikke er noe å blogge om så bare hopp videre .. :o)

Drømmemannen lager spaghetti carbonara og jeg sitter her. Tja, slett ingen dum fordeling det egentlig. Har blitt veldig bortskjemt jeg, på mine gamle dager. Er ikke helt vant til det enda, sitter liksom her med litt dårlig samvittighet for det også, sånn et lite snev bare .. som gjør det helt umulig å bare slappe av og nyte det.

Merkelig igrunnen. Nå som jeg har fått det som jeg savna i mitt tidligere liv, så klarer jeg ikke engang å nyte det fullt ut. Ja, det er definitivt en aldri så liten feilkopling her en plass ..

Jeg har grubla en del siden jeg var hos legen på onsdag. Og et spørsmål som stadig kommer tilbake er om jeg virkelig er deprimert .. Går det ikke an å bare møte veggen liksom, bli litt utlada, uten å kalle det deprimert? Eller er det en knagg legen henger det på når de ikke finner ut av noe annet? Er alle som hverdagen ramler litt sammen for deprimerte? Jeg har aldri følt meg deprimert. Iallefall ikke de siste årene, og det var ikke i mine tanker heller da jeg første gang ble sykmeldt. Jeg var bare trøtt, uhyggelig trøtt!

Får ikke helt dette til å stemme jeg. Har spurt de rundt meg, om de har oppfatta meg som deppa. Men jeg har bare sett veldig sliten ut og så er jeg jo nesten alltid syk. Virus, hundrevis av virus. For det meste i luftveiene. Og det sitter sykt lenge når det først slår seg til her. Hvorfor kan ikke jeg også bare få en helt alminnelig liten forkjølelse en ukes tid sånn som andre?

Da jeg gikk til min forrige fastlege spurte jeg om jeg kunne ha kols. Han lo nesten. Nei, det var helt umulig så lenge jeg ikke røykte. Min far hadde kols, lungeemfysem og astma. Mamma var sjelden syk, men hadde en stygg hoste så lenge jeg kan huske .. begge var røykere. Kan det virkelig ikke være arvelig dette her da? Passiv røyking er vel ikke så heldig det heller .. kanskje det er derfor?

Åh, jeg kjenner jeg rett og slett er drittlei dette her nå! Jeg har lyst å slutte med disse deppepillene og se om ikke det blir bedre da. Eller om det ikke blir bedre, om det bare holder seg slik det er nå, så er et jo ikke noe vits i å ta de uansett.

Jeg er pessimistisk. Jeg ser litt svart på det meste for tia. Iallefall mørkegrått. Men jeg har ikke alltid vært sånn! Jeg har stort sett vært veldig positiv og blid og sprudlende oppigjennom. Uansett hvordan det kjentes ut på innsiden. Og jeg har hata når folk snakka sykdom og elendighet .. merkelig som livet plutselig kan ta en annen retning .. helt motsatt vei av hva en hadde tenkt.

Jeg vil jo ikke være sånn! Egentlig forlanger jeg ikke så mye heller. Men jeg skulle ønske jeg ikke var så trøtt hele tiden, og at jeg liksom kunne få noen uker innimellom uten å gå rundt og bjeffe som ei annen bikkje. Jeg er så lei av å hoste. Så lei av å gå hjemme. Så lei av det meste .. sånn som det er nå ..

Kanskje det hadde vært like greit å bare hoppe i det liksom? Begynne på jobb igjen og gjøre som før. Tenk om det er det som egentlig skal til og istedenfor går jeg her hjemme og eter piller og kjeder meg.

Livet er jaggu ikke helt lett å forstå alltid. Men nå skal jeg iallefall ned og kose meg med noe god mat og vin. Til en forandring. Tror nesten det er den aller første vinen vi har åpna her hjemme når vi har vært aleine, uten at det er fest.

Jeg har så utrolig mye å være glad og takknemlig for – men hvorfor er jeg ikke bare det da?

5 kommentarer
    1. Panorama: Ja jeg tar medisiner, har akkurat bytta type nå .. kanskje derfor det ble litt galt akkurat nå, i overgangen. Ikke vet jeg. Men jeg har nå ikke så veldig tro på at disse pillene hjelper for noe .. etter et halvt år føler jeg meg ikke bedre. Og det burde jo ha snudd litt nå?
      Fruensvilje: Har ikke tatt røntgen i denne omgang. Men de har testa meg for stille lungebetennelse. Noe de tok fra halsen .. og det var negativt.
      Siv: Føler meg ikke så langt nede, egentlig, bare lei av å ha det SÅNN som dette.

    2. Jeg mener nå bestemt att kols kan en få uten å røyke,har vært ilag med en kolsgruppe og ikke alle av dem røyket.
      Så var det allmentilstanden din,har du fått tatt røntgen av lungene dine:))selv hadde jeg to barn som aldrig ble ordentlig frisk og i perioder var dei heller aldrig ordentlig syk ikke før det nesten gikk gale med den ene,legen kunne ikke høre eller se noe gale på barnet,men etter å ha tatt røndtgen av lungene ble det påvist dobbelsidig lungebetendelse,,barn nr to fikk samme symptomer og etter røndgen ble det nok en gang konstantert lungebetendelse.
      I følge fastlegen hadde dei i grunnen bare ett virus

    3. Fordi du er deprimert, og har astma i tillegg. Spark den legen din.. Depresjonen har mange ansikt, og det du beskriver er klassiske symptomer. Man sitter ikke å gråter hele tiden, men er liksom på lavgir, og får ikke fult utbytte av sitt potensiale. Depresjon har mange grader, og du tilhører en moderat depresjon.. Du tar vel med? Har fått inntrykk av det,, mulig du ikke får rett medisin. Allmennleger er ikke spesielt flink til dette.. det er min erfaring etter 14 år i gamet.. Klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg