Enda ei ny uke som nav-snylter

Værmeldingene vi så på tv for dagene fremover lovet godt. Nesten for godt til å være sant. Og slik var det også! Både søndag, mandag og tirsdag ble det lovet ei diger sol over sørlandet. Og det vi har fått er skyer, grått og trist.

Før så jeg aldri på værmeldingen. Tok bare dagene som de kom. Det er jo svært lite en kan gjøre med det likevel. Men det var før jeg ble sykmeldt. Ja, ikke det at jeg kan gjøre noe med det nå heller (hadde det enda vært så vel), men nå får jeg iallefall med meg værmeldigene .. hva nå det skal være godt for.

Fins det egentlig noen som gjør så mye feil i jobben sin som meteorologene? Rent bortsett fra de som jobber på nav da. Det er litt merkelig. Hadde andre gjort en så dårlig jobb over lengre tid så hadde de vel fått sparken for lenge siden ..

Jeg skulle vært på møte med nav i dag jeg. Fikk innkalling pr. post på fredag, altså den 18. Med beskjed om å ta kontakt så fort som mulig om dette ikke passa. Jaaah! Da posten kom hit var de så seint på dagen at nav hadde stengt eller noe sånn. For det var iallefall umulig å komme frem på telefonen. Ingen tok den og ikke var det noen beskjed i andre enden heller.

Brevet deres var datert 10. Lurer litt på hvor det har vært i mellomtiden jeg .. På en skrivepult en eller annen plass. Der ingen helt visste hvem som hadde ansvaret for å få posta det?

Fatter ikke helt hvorfor de ikke heller kan ringe og avtale et møte. Må jo være mye kjappere det! Greit at det skal være skriftlig, men de kunne jo muligens ringt først og så bekrefta det pr. post etterpå. For mail bruker de jo ikke. Sånt er ikke til å stole på ..

Jeg fikk fatt i ei hyggelig dame på nav i dag morges. Veldig tidlig. Jeg hadde nesten ikke trodd at det var noen der engang. Ho kunne informere meg om at møtet var avlyst. Hadde jeg ikke fått beskjed?

Åååh!! Nei, den avlysinga kommer sikkert pr. post om en ukes tid regner jeg med.

De skulle finne en ny dato, og sende meg ny innkalling. Jaja. Ettersom legen min ikke kunne være med på dette møtet før etter påske sa jeg det til nav-dama. Og jeg ba de snakke med arbeidsgiver, lege og den personen deres som skulle være med på møtet før de kontaktet meg. Jeg skal jo ikke noen plasser. Jeg har ingen planer for ukedagene fremover som gjør at jeg ikke kan møte opp. Det er bare alle de andre som er opptatt.

Så nå får vi se da, hvordan neste innkalling blir. Om jeg i det hele tatt får noe beskjed før møtet har vært .. Kanskje de bare noterer seg at jeg ikke møtte opp? Åsså kommer innkallinga i posten en liten uke etter at møtet er avholdt ..

Jeg har ikke vært borti nav for mye i mitt liv. Bare da jeg hadde fødselspermisjon og var arbeidsledig en liten stund på 80-tallet. Det var jo før alle disse flotte omorganiseringene i nav som skulle gjøre det så mye lettere for oss forbrukere (eller hva det heter når en er nav-snylter på heltid). Det var da det fungerte også i den etaten. Før de slo seg sammen til en enhetlig tjeneste som skal bidra til sosial og økonomisk trygghet og fremme overgang til arbeid og aktiv virksomhet. Jo finere bygg de holder til i, jo mer sammenslåinger det blir, jo mindre vet folkene der inne om hvem som skal gjøre hva tydeligvis.

Men jeg er priviligert med en arbeidsgiver som har alt på stell. På de 16 årene jeg har jobbet der har det aldri vært noe galt med lønnsutbetalingene. De betaler også sykepengene utover arbeidsgiverperioden, så er det jo de som sliter, om det blir noe krøll med det nav skal ut med.

Som ukene før sitter jeg her og hoster. Stemmer er like hes og sexy og jeg like sliten. Jeg satt oppe i natt også. Hosta til jeg spøy. Det er fint. Men det har iallefall forandra seg litt de siste dagene. Det er ikke bare tørrhoste lengre, den sitter ikke så fast på en måte. Så om det hjelper at jeg spyr litt innimellom så er jeg faktisk klar for det. Bare jeg kan bli kvitt dette her igjen! Jeg som egentlig er livredd for å spy. Som måtte ha mamma til å holde meg på panna helt til ho nesten ikke rakk opp!

Likevel føler jeg meg litt mer oppegående. Litt mer klar for å jobbe. Jeg har lyst. Men ikke for enhver pris. Ikke om jeg skal være på jobb for så å gå hjem igjen og bare bli liggende. For det er ikke noe liv. Kanskje til og med hakket verre enn dette jeg har nå ..

Men det skal nok gå bra – til slutt!  :o))

17 kommentarer
    1. Jeg jobber ikke på NAV, og glad er jeg for det. Jeg får litt vondt av de menneskene som sitter på NAV, som daglig møter misfornøyde brukere. Og man skulle vel egentlig vært litt takknemlig på NAV, på de godene vi tross alt har?? Javisst har systemet mange nok feil, at det går sent er bare én ting, men de som jobber på NAV er vanlige mennesker, med vanlige følelser, som bare gjør jobben sin. Også de har en barnehage å rekke eller syke barn..

    2. PANORAMA: Tenkte helst på hostinga da, for det høres veldig ut som skikkelig røykhoste. Får høre med legen i neste uke, orker ikke fly der mer enn nødvendig. Synes det er litt i overkant allerede. Men når du sier det så tror jeg muligens min far hadde astma, på toppen av kolsen og alt det andre. Det er litt tungvint når det ikke er noen igjen å spørre. Før de døde så var det alt for tidlig å gå rundt og tenke på sykdom og sånn. Jeg hadde jo alltid var frisk ..

    3. To år siden er litt lenge.. Prøv ventolin, har du effekt av dette er sannsynligheten stor for at du har astma. Trenger ikke være røyker for å få dette, vet du. Alle mine barn har astma,,,,, kan i grunnen det meste om det emnet..Lykke til:)

    4. PANORAMA: Tusen takk. Ja det har jeg og lurt på noen ganger, og andre med meg. Men jeg ble testa for et par år siden og pusten var helt ok i følge den der maskinen. Så ikke kan jeg skjønne hvorfor det innimellom er så tungt å puste og hvorfor jeg gnelder sånn hele tiden .. nesten hele tiden .. Mulig jeg var en storrøyker i mitt forrige liv?

    5. ernashus: Er ikke helt profesjonell enda jeg da, og håper jo jeg skal slippe å bli det .. men jeg har iallefall observert at det er masse rot der.
      Det er ganske slitsomt ja, men det går vel over snart nå. Og nå som jeg får så mange god bedring hilsner fra dere her inne, med klemmer og greier, så klarer jeg muligens å fordele den hostinga litt rundtforbi i landet vårt. Virus vettu, det smitter sies det. Merkelig rart at ikke resten av slekta her hoster da. Bitte litt jaffal. Tror jeg har påtatt meg oppgaven med å bære årets sykdommer for de andre også! Så til neste år er det meg som går fri. Garantert!
      Gud som jeg gleder meg! :o)

    6. Allis: Strålende regn .. hmmm .. jeg må tydeligvis få nye briller eller noe, for å se litt mer positivt på tingene fremover! Jeg jobber med saken! :o))
      Så nå sier jeg til meg selv hver gang jeg hoster: Jaja, du er jaffal i live fortsatt, det er ingen tvil om det!! ;o)

    7. God formiddag;-))))
      Vi har strålende regn i dag.. thiii… endelig!!!! Nå håper eg det plasker ned til all snøen er vekke;-)))
      Heldigvis så slipper eg og ha noe med nav og gjøre, syns synd i de som må slite med nav samtidig som de sliter med sjukdom og annart dritt…
      Håper du får en fin dag videre og masse god bedring

    8. Ja, det du beskriver er NAV i et nøtteskall. Ettersom jeg er profesjonell NAVsnylter har jeg opplevd lignende ting hele veien. Nå håper jeg du blir fri den hosten din snart, det må være fryktelig slitsomt å hoste så lenge som du har gjort! Ønsker deg en fin dag, klem 🙂

    9. Anita N Kildahl: Det er godt du sysselsetter meg litt. ;o) Jada, jeg vet jo at de jobber ut fra helt forskjellige prognoser og ja, det var litt ironisk ment selv om jeg føler meg som en snylter til tider. Ganske ofte faktisk.
      Du kan jo forsøke å sende en faktura. Hehe, send meg en tilbakemelding om det går i orden. For da må det jo være en sjanse for en aldri så liten bi-inntekt for noen og enhver her i fremtiden. Det er jo ikke sikkert de på nav oppdager det heller, for noen ganger virker det ikke som om de har noen kommunikasjon se imellom.

    10. Grete: Uff. Det verste er jo at dette tydeligvis er normalen der, ikke bare unntakene. Men grunnen kan jo umulig være at alle som jobber der er helt inkompetente. Jeg heller til at det må være de på toppen det er noe galt med. Sånn i utgangspunktet jaffal .. selv om det er veldig merkelig at det er så mye rot på en plass ..

    11. Jeg synes sammenligningen mellom meteorologene og nav ansatte ikke holder helt vann her. Værmeldingen blir satt ut ifra prognoser, de sier også selv at man kan ikke spå været 100 % og når man ser hvor pissed-off moder jord er for tiden så MÅ man rekne med uregelmessigheter 😉
      Jeg har vært forbruker på NAV (eller SNYLTER som du som du velger å kalle det, satser på at dette er ironisk ment. hvis ikke si ifra! ) selv i en sykemeldingsperiode og jada jeg ser frustrasjonen din der. Helt klart! heldigvis har du en arbeidsgiver som sender inn de papirene de skal. Det gjorde ikke min, og NAV gadd jo ikke å si ifra hva de manglet! det endte med endel timers arbeid hvor jeg raste rundt på legekontor, jobb, lønningskontor og NAV for å gjøre jobben fire andre instanser skulle gjort. men faktisk, en av de hyggeligste jeg snakket med under den prossessen var en dame jeg møtte inne på et kontor på NAV 🙂
      Kanskje jeg skulle sendt faktura for jobben jeg gjorde? 😉
      ble et langt svar dette.. men så har du noe å gjøre mens du er syk! God bedring!
      Anita

    12. At alt ordner seg til slutt 🙂 ja det er jo det minste vi måtte kunne forlange :))
      Jeg sendte brev til NAV på søndag ang. et møte jeg ble innkallt til ( samme dag som jeg skal på MR) så var jeg jo med yngstejenta til legen på fredag og fikk legekontoret til å bestille drosje samtidig som jeg var der, NAV er i etasjen over og ettersom jeg ikke hadde fått noe svar så ville jeg innom og høre, måtte jo koordinere litt med drosjen, nei brevet det hadde ho ikke fått, men så hadde ho ikke sjekket innposten sin denne uka heller da…….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg