Endetiden er nær, har DU pakka kofferten?

Så har jeg sittet her en god stund og lest både nyheter og blogger. Og alle har handlet om jordskjelv i Japan og tsunamier som kommer som etterdønninger over enorme områder. Jeg har sett video hvor hele landsbyer blir utslettet, folk løper og kjører i håp om å komme unna. Herregud så grusomt det må være å befinne seg midt oppi det der!

Katastrofe på katastrofe. Hva er det som skjer? Er vi midt i forløsningen som http://endetiden.blogg.no/ skriver. Han har tydeligvis funnet svaret på det meste, og om du ikke overgir deg til Jesus og Gud med det samme så må du jo være klin dum! Mener han. Eller er det en hun? Ikke vet jeg, men sånn skremselspropaganda har vært til i alle år.

Husker med gru da jeg gikk på barneskolen og alle snakka om verdens undergang. Tror til og med det var en spesielle dato det var snakk om. Men vi er her nå enda da .. er det rett og slett rein og skjær flaks at vi sitter her oppe i nord og hutrer og fryser og klager over høye strømregninger, arveavgifter og vår egen elendighet som virker minimal i forhold til det som skjer rundt oss. I det store utland. Langt der borte ..

Har Gud problemer med å plukke ut de troende blant oss? Er det derfor han satser på masseutryddelse, for å slippe å vise sin egen utilstrekkelighet? Her hos oss, som det omtrent er en kirke for hver tredje hus, kan ikke det være så vanskelig vel. Og hvor mye må en egentlig tro for å få evig liv? Er det nok at en er døpt, har gått på søndagsskole og ble konfirmert i kirka? Ekteskapet ble inngått hos fogden, begge gangene, siden jeg ikke var så uskydig som jeg følte jeg måtte være for å stå der og love evig troskap og elske og ære den andre til døden skiller oss ad. Det vet en jo faktisk ikke om en kommer til å gjøre. Det er lov å håpe, men det fins så utrolig mange fristelser rundt omkring! En kan jo ikke starte ekteskapet på en løgn heller. Man skal være ærlig har jeg blitt fortalt, og det er jeg. Jeg har døpt alle tre ungene også. Det burde da hjelpe?

Barnebarnet er også døpt. Vel og merke i Litauen av en full prest, som mente at ho måtte ha et kristent navn også, og dermed slang på Maria uten at foreldrene hadde noen de skulle sagt. Men ho er likefullt døpt og velsigna og hele pakka. Med en gedigen fyllefest i etterkant. Men sånn er tradisjonene der. Betyr det at ungene som blir døpt i det landet har dårligere odds enn de som blir døpt av en from prest i Norge?

Men hvem vet egentlig om presten her i landet er noe bedre enn en full prest i utlandet? Kristendommen har jo i alt for mange tilfeller vist seg å være et godt skalkeskjul for mer eller mindre lyssky affærer i alle år. Holder det å bekjenne at en tror på Gud og det evige liv, dermed kan en gjøre hva en vil og bare få tilgivelse etterpå .. uten å ta ansvar for sine egne handliger og det en utsetter medmennesker for?

Er det sånn nedover i verden også? Tenk om alt dette kommer av at folk ikke er troende nok, at de går i kirka om søndagen og drikker seg fulle de andre dagene .. kanskje de til og med drikker altervinen av helt andre grunner enn det den er ment som? Det kan jo være at en eller annen har misforstått på veien, at det ikke er fullt så lett å få den tilgivelsen som en har trodd til nå. At Jesus og vennene hans drakk eplecider eller alkoholfri vin .. det er bare det at det har ramla ut et ord eller tre i årenes løp. Eller kanskje til og med et heilt avsnitt fra oversettelse til oversettelse av den der enormt tjukke boka. De der skriveleifene vet jeg alt om, jeg jobber jo tross alt i en mediebedrift.

Har det virkelig aldri vært sånne katastrofer før i tiden? Eller er det bare det at i dagens samfunn når nyheter fra hele verden deg hjemme i din egen stue på null komma null. Landene en før bare hadde hørt om, og vagt visste befant seg nedi der en plass, er kommet så nærme på en måte. Vi kan rett og slett sitte her og se folk klamre seg til livet, eller tape det, akkurat i det øyeblikket det skjer. Likevel kan vi ikke gjøre en dritt for å hjelpe. Vi blir bare sittende her helt maktesløse og glo på andres kamp for å overleve. Og ja, jeg tror det gjør noe med oss. Vi blir mer avstumpet på en måte, jo mer en ser av sånne katastrofer. Det er så uvirkelig for oss, det er nesten som en hvilken som helst god katastrofefilm de sender i beste seertid på tv. Selv om vi jo selvsagt vet at dette ikke er en film, men the real life. For noen av oss. For de mest uheldige som oppholdt seg på feil plass til feil tid.

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg ikke tror på Gud. Jeg tror ikke dette har noe med verdens undergang å gjøre. For når jeg ikke tror på den allmektige så tror jeg heller ikke på elendigheta som de kristne mener vi ikke-troende har i vente. Død og elendighet og evig fortapelse. Helvete rett og slett.

Jeg tror ikke på et evig liv heller. Jeg tror på det beste i mennesket og at vi selv er ansvarlig for den tiden vi har her på jorden. Så enkelt er det.  Et liv som er over når vi trekker pusten for siste gang. Jeg venter verken at sjelen, eller noe annet, skal stige opp til himmelen og sveve rundt der oppe uten kroppen den hører til i. Nei da tror jeg faktisk det er så brutalt at restene blir spist opp av beitemark og andre livsformer som befinner seg i jorda. Derfor skal jeg iallefall ikke lukkes inne i en flott kiste der det er fritt frem for å forsyne seg. Når småkrypene bare får jobba seg gjennom treverket og fløyelen. Jeg skal kremeres. Jeg vil ikke være føde for sånne kravlende småkryp som jeg ikke engang liker. Jeg forstår de er her av en eller annen grunn de også, men jeg har absolutt ikke til hensikt å være maten deres.

Selv om jeg ikke tror på et evig liv har jeg det faktisk godt. Med meg selv og omgivelsene. Som oftest. Selvsagt har det vært en del opp- og nedturer. Og den aller lengste nedturen er jo grunnen til at jeg sitter her og skriver masse vas innimellom. Men jeg tror ikke denne midtlivskrisa mi hadde vært lettere å komme gjennom om jeg hadde hatt Gud på min side. Det fins da nok av kristne som har mer problemer i livet enn det jeg har hatt. Men de roper kanskje ikke så høyt om det. De overlater til Gud å plukke opp restene, bekjenner sine synder og så blir det sikkert bra igjen etterpå. Uten piller og legebesøk og sykemeldinger. Akkurat det hørtes jo flott ut! Jeg har ingen unnskyldniger og forklaringer på hvorfor det gikk som det gikk. Det ble bare sånn. Jeg trenger ikke gjemme meg bak en Gud for å ha et greit alibi for at jeg lever akkurat som jeg gjør. Jeg står for mine handliger, og om jeg faller for fristelsen og foretar meg noe litt mindre lurt innimellom venter jeg ikke at Gud skal løfte syndene av skuldrene mine. Nei da lærer jeg forhåpentligvis av det og gjør ikke samme feilen alt for mange ganger i ettertid.

Jeg forsøker å gjøre det beste ut av tiden jeg har på denne jorda. Forsøker å være et godt medmenneske, og om jeg kan påvirke andre positivt på noen måter så er jo det bra. Men jeg forsøker ikke tvinge noen til å tro på det jeg mener er rett og galt i livet. Folk må tro på hva de vil for meg, bare de ikke tvinger troen sin på andre svakelige sjeler som der og da trenger noe å klamre seg til.

Selvfølgelig er det fælt alt dette som skjer i verden. Jeg synes synd på dem det rammer. Selvfølgelig gjør jeg det. Hvis ikke så hadde jeg jo ikke vært noe bra menneske. Kanskje kommer jeg til å gi noen penger når det snart kommer en som skal samle inn til de katastroferammede. Og det gjør det jo alltid. Men kanskje har jeg ikke noen penger å gi akkurat den dagen.

Innimellom rekker ikke lønna til å dekke regningene engang. Da er det heller ikke noe til de som står utenfor med bøssa. Smilende. Helt til du sier at du ikke har penger.

Det er litt flaut. Selvforskyldt er det også.

Burde jeg gå rundt å ha dårlig samvittighet? For at jeg egentlig har det bra, mens så mange andre lider. For at jeg sutrer over en stakkars hoste og noen regninger som samler seg opp. For at jeg har en helt forferdelig karrifarget tapet på veggen i stua og noen slitte sofaer som var modne for søpla for lenge siden. For at boblebadet ute tar for mye strøm ..

Men dette er mitt liv. Det er min virkelighet .. små bagateller som kan virke uoverkommelige. Helt til en ser bildene fra katastrofeområdene og dødsbølgenes herjinger. Likevel kommer jeg nok til å fortsette å leve på denne måten. Bruke litt i overkant innimellom for å dra på ferie. Jada, det er ikke første gang, og definitivt ikke siste gang heller. (Illustrasjonene er stjålet fra google.no)

Lev livet mens du enda kan .. plutselig er det for seint ..

9 kommentarer
    1. Jeg synes det er bra som du skriver at du fokuserer på å gjøre det beste ut av tiden man lever her på jorden jeg;) Har man skjønt det har man skjønt mye! Det finnes altfor mange religioner og samfunn der ute som bare er opptatt av penger og makt, så man kan ikke stole på en sjel. Jeg er enig med at vi ikke må fokusere så mye på fremtid eller fortid men jeg føler det likevel trygt å vite at Bibelen sier at jeg kan gå fremtiden lyst i møte:) Ha en fin dag! Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that’s why we call it the “present”.

    2. Solblom: Kanskje du ikke fikk med deg alle spørsmålstegnene som er i stykket mitt? Jeg har overhodet ikke noe imot kristne mennesker og er veldig åpen for at alle er forskjellige, kristen eller ikke, homofil eller hetro. At de gjør mye godt, det har jeg også fått med meg. Selv om jeg ikke er enig i måten det mange ganger blir gjort på. Men det er en helt annen sak …

    3. Vanligvis pleier jeg ikke kommentere/diskutere religion, det gagner egentlig ingen. Men dette kunne jeg ikke bare klikke meg forbi, det hadde vært en stor urett for veldig mange.
      Jeg synes det er en stor urett å greie alle kristne under samme kam. Javisst har det opp igjennom historien skjedd saker og ting som kristne ikke er stolte av. Tvangskristning og heksebrenning, er bare noen eksempler. Men var Vikingene så mye bedre, da? Kristne mennesker er alle uavhengige individer, preget og påvirket av tidens tenkning, i likhet med du og jeg.
      Det plager meg at det skjer “lysskye” affærer i kristne settinger, vi skulle absolutt ha vært bedre medmennesker. Det plager meg også at “lysskye” affærer skjer overalt, uavhengig av hudfarge, politisk ståsted, religion og kulturelle betingelser. Men det er klart at media har en ekstra joker om personen som gjorde noen urett er kristen, det selger bedre enn om en ikke-religiøs gjorde samme overtrampet.
      Kristne organisasjoner har gjort ufattelig mye godt opp igjennom tidene, men det ilegges selvfølgelig ikke så stor oppmerksomhet. Javisst har målet vært “å frelse verden”, (ikke å spre dommedagspropaganda), men å frelse den ved å gjøre gode gjerninger. Bygge skoler. Bygge opp landsbyer slik at de kan bli selvforsynte. Hjelpe mennesker i stor fysisk, psykisk og sosial nød. Bare se på hva Frelsesarmeen har gjort opp igjennom tidene!!
      Hver søndag åpner kristne mennesker lommebøkene sine og gir så det klinger i kollektbøssene. Til menighetens arbeid, javisst. Som jo omfatter eldreomsorg, speider, barnekor og ungdomsklubb – hvor alle ledere er ubetalte og frivillige medhjelpere for at barn, unge og eldre i lokalsamfunnet skal ha et fellesskap å høre til i. Men det gis også betydelige beløp til kriserammede områder og “fattige barn i afrika”. Hver søndag. Mange gir faktisk 10% av det de tjener hver eneste måned til slikt arbeid, fordi en av de viktigste kristne verdiene er å hjelpe hverandre. Disse menneskene har også store strømregninger. Disse menneskene liker også å reise på ferie. Men de får det til, fordi de prioriterer det.
      Det sies at kristne mennesker har veldig mange fordommer. Vel, det gjelder definitivt ikke bare kristne mennesker og kristne bloggere.

    4. Det er gøy når kristne tror evig liv er en premie ellerno.. Det er jo nirvana man vil inn i, så slipper man leve mer som menneske når man dør 😀

    5. Har nok vært sånne katastrofer før ja. Er bare lettere å finne ut om det nå på grunn av media som dekker det. Var jo en sånn katastrofe for cirka hundre år siden, og jorda klarte seg da og.
      Tror nok bare naturen liker å være bølle. Selv tror jeg heller ikke på Gud og klarer meg helt fint uten noen religion.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg