Mexico 2011, Tulum – paradis på jord

Tulum er et tettsted i kommunen Solidaridad i den meksikanske delstaten Quintana Roo. Tettstedet befinner seg nær de arkeologiske ruinene av Tulum. Tidligere var dette et svært rolig sted, men på grunn av den økende turismen har folketallet steget kraftig de siste årene. For tiden bor det omtrent 15.000 innbyggere her. Shopping i Tulum er et lite givende prosjekt. Du finner noen få butikker og en del boder langs gatene, med typiske turistting, ting du ellers kan få kjøpt alle andre plasser i Mexico.

Vi booka hotell via nettet før vi reiste hjemmefra. Jeg hadde funnet noen bilder av “pinnehytter” på ei fantastisk strand. Dette måtte vi bare oppleve! Hadde vi visst hva vi gikk til, så hadde vi nok booka mer enn ei natt. Det var som en drøm, og jeg reiser veldig gjerne tilbake hit. Til tross for vanen vi har fått om å ikke reise til samme plass flere ganger.

Når det gjelder overnatting har du alle muligheter. Tulum er full av overnattingsteder som ligger strødd nedover stranda. Her er alt fra luskushoteller til billige backpackersteder. Stort sett kan du bare reise ned og finne et sted ved ankomst, men i høysesongen lønner det seg å bestille på forhånd. En del norske turoperatører har også pakketurer hit hvis du foretrekker det. Maten i Tulum er stort sett svært god og det er nok av restauranter å velge mellom.


Vi bodde på Papaya Playa. Og jeg kunne godt ha vært er en uke – minst! For en plass! Dette er nok en av disse plassene som kalles backpackersted. Men føler meg veldig hjemme på slike plasser jeg, tror det ligger en aldri så liten hippie gjemt inni meg!

To store hytter, bungalows, hadde vi. To par i hver hytte. De store hyttene hadde dusj og toalett, mens de andre små bare hadde en felleshytte i nærheten med sådan faciliteter.

Nærmere paradis enn dette tror jeg neppe jeg kommer. Ikke så mye å oppleve kanskje, men skal du ha en ferie som er god for kropp og sjel, finne deg selv på en måte, så må vel dette være det perfekte reiesmål. Stille, rolig, palmesus og bølgeskvulp .. Kan det bli bedre?

Det var merkelig lite fok her. Noen få par, pluss gjengen vår. Men jeg tror vi satte spor etter oss. Vi hadde verdens lengste lunsj. Begynte i 14.30 tiden og slutta av rundt midnatt. Inkludert matservering to ganger, happy hour i tre timer, tequila, vin og øl. For 8 personer kom dette gildet på 6000 pesos, og da var en flaske tequila til 2000 pesos inkludert! Tror ikke de noen gang hadde hatt en sånn omsetning her på en kveld.

Om dette gav mersmak legger jeg med linken der vi bestilte hotellet:
http://no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g150813-d614351-Reviews-Papaya_Playa-Tulum_Yucatan_Peninsula.html

6 kommentarer
    1. ser herlig ut, om temperaturen ikke er altfor varm, jeg lengter alltid etter varmen og er egentlig en ordentlig frysepinn, men jeg tror ikke jeg hadde klart helt ekstreme temperaturer heller. synes bildene viser frem et veldig vakkert og kanskje mer harmonisk sted, hvor folk slapper mer av enn de gjør her. jeg kunne ihvertfall virkelig tenke meg å reise dit.

    2. Å herregud kor flott!!!!! Dette ser jo virkelig ut som paradis og;-))) Skjønner godt at dere kosa dere masse der;-))
      Ha en flott søndag videre;-))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg