Julegavepakking

Der var alle gavene i hus. Snart pakka og klare. Eller, jeg mangler en, og den skal jeg finne i morra. Nå er det bare å få fordelt de i rette poser, slik at de kommer i rett hus, der mottakeren skal feire julaften. Ikke bare en ting vettu. Sånn sett var det lettere før, når alle var gift med den de har barn med, ikke en haug med x’er og nye svigerfamilier. Rart en klarer å holde styr på alt dette her igrunnen. Hvem som skal hvor i år. Får bare trøste meg med at jeg iallefall har samme far til alle ungene, for tenk om de også skulle fordeles til den ene faren etter den andre. Det kunne altså vært verre!

Vi er de heldige denne ganga, alle våre barn skal til oss. Pluss min søster og hennes to sønner. Men det betyr også at vi blir så mange at det ikke er plass til flere av drømmemannens slekt. Så jeg vet ikke helt hvordan de fordeler seg rundt. Blir litt rart. Fra å være temmelig ensom i jula har jeg fort vent meg til alle disse skjønne menneskene i svigerfamilien min. Jeg nyter rett og slett å være en del av en stor familie. En familie som feirer bursdager rett som det er og har tradisjoner i jula som inkluderer alle.

Synes litt synd på mine to stedøtre. For dem blir jo jula litt amputert uten tanter, onkler, kusiner, fettere og besteforeldre rundt seg. Bare være her med to lettere frynsete søster og deres avkom som selskap. Men det er fire år siden jeg har feiret med de få restene som er igjen av min familie, så det var kanskje på tide. Jeg har til og med nevnt for drømmemannen at han kunne ta med seg sine og feire med rett familie, men det ville han ikke. Jeg var rett familie. Og han forsto jo at jeg også hadde lyst til å være sammen med min søster. Det var jo så lenge siden. Må jo bare innrømme at jeg er kjempeglad for at han valgte å være her. Det hadde blitt litt stusselig uten.

Barn er de vel ikke akkurat lengre. Avleggerne våre. De er nesten voksne alle sammen. Da blir det jo enda verre med disse julefeiringene. Da jeg var ung og nygift var vi annen hver jul hos mine foreldre, ellers mannens foreldre. Eller de var hos oss. Iallefall annet hvert år sammen med hver familie. Men nå er jo alle skilt. Ungene har to sett med “foreldre” som de skal fordele seg hos, og om de også har fått seg samboer så har jo som regel han også et par foreldresett. Alt var kanskje ikke bedre før i tiden, men mye var lettere. Spesielt sånne familieforhold.

I dag morges, tidlig, tidlig på morra’n var jeg på hybelkaninjakt. Kjempemorro. Lurer på hvorfor den bikkja alltid må ha den verste snøssperioden rundt juletider. Akkurat som om det ikke er nok å gjøre da? Nå er det verre enn verst. Ikke bare hår, men store dotter som flakser rundt dyret når ho beveger seg. Hjelper ikke helt å børste ho heller, for det første er det ikke det ho liker best her i verden, for det andre virker det som om ho bare slipper mer hår da. Det vil ingen enda ta liksom. Som prikken over i’en skal ho ha løpetid også. Så hele dagen går ho rundt og småpiper. Nesten så jeg begynner å tro at ho er syk. Men da burde ho jo pipe hele natten også, og det gjør ho heldigvis ikke. Nei, det er ikke alltid bare kos å ha dyr. Jeg kunne godt vært ho foruten akkuat i noen uker nå. Til pipekonserten var over og pelsen igjen henger fast på dyret.

Det er 14 kuldegrader her. Og jeg er veldig imponert over varmepumpa. Den holder stua på 60 kvm varm og god. Selv om den bare står på 20 grader. Nå kan jeg vel takke selgeren som fikk meg til å kjøpe den sterkeste puimpa de hadde, selv om jeg var litt i tvil den ganga for fire år siden. Ikke er den pen å se på, og litt lyd lager den og, men varmt blir det. Hadde sikkert fått redusert strømregninga en del om vi hadde fyrt mer, og ved har vi jo nok av, men vi er vel litt sløve på det punktet. Selv med en strømregning på 3700 kroner sist måned. Det er litt i drøyeste laget. Halve året ligger vi mellom 1000 og 1500 i måneden, så det er tydeligvis oppvarminga som tar det meste her. For vi vasker jo både oss og tøyet selv om sommeren. Om huset en gang skal selges kommer den energimerkinga til å være elendig, det er iallefall helt sikkert!

 Kos dere så godt dere kan i innspurten!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg