En liten togtur

God morgen der ute. Dagen min starta litt tidlig i dag og, for jeg har pakka litt, vaska noe tøy som jeg håper blir tørt før jeg må gå og nå var det tid for te. Oooops, igrunnen burde jeg ha fått pakka to julegaver også, som skal med videre til Karmøy … det hadde jeg nesten glemt!

Min helg begynner allerede i dag. Har litt sommerfugler i magen, ikke fordi jeg skal så langt eller fordi jeg er nervøs for noe. Eller, jeg vet ikke helt hva jeg er, jeg har bare ikke lyst til å reise fra drømmemannen egentlig. Ikke for ei natt engang! Men nå har jeg altså tatt meg sammen litt, og skal klare å komme meg avgårde hele aleine for en gangs skyld.

Lurer på om jeg bare kan si en honnørbillett takk? Ja, det gikk jo i går. 😉  Denne ganga her jeg jo til og med en koffert på slep. En liten søt sak med hjul. Ikke helt som de der trille-shopping-bagene som gamle damer har med på danskebåten akkurat. De der som de løper opp med til nærmeste slakter for å komme først i køen, men dog …  

Jada, jeg skal ta bussen i dag igjen. Begynner å bli redd for at det skal bli en vane dette her! Men det sier seg jo sjøl at jeg ikke kan dra den kofferten etter meg helt til byen når det er snø ute. Skal ned til togstasjonen og videre med tog til Egersund. Skrekk og gru så kjedelig! Ja ikke besøket, men tiden på toget. Jeg har ikke helt tålmodighet til sånt. De 5 minuttene på bussen til byen er igrunnen mer enn nok! Skal til ei barndomsvenninne som bor på Varhaug, men ho slutta på jobb i Egersund omtrent når toget ankom, så vi skal bare møtes der. Blir der til i morra ettermiddag.

Gleder meg. Blir kjempekoselig. Nesten som før i tia, da det bare var oss to når vi besøkte hverandre. Har lovet å ha med gode sko og varmt tøy, sånn at vi kan komme oss ut litt. Ho skulle vise meg noe fint! Aner ikke hva det er, men tar selvsagt med kameraet!

Vi ser hverandre ganske ofte igrunnen. Men etter at jeg traff drømmemannen har jeg hatt litt problemer med å løsrive meg. Selv bare for ei helg. Tror faktisk ikke vi har vært vekk fra hverandre mer enn tre-fire netter på fire år. Jeg savner for all del ikke friheten, å være aleine, og alt det der. Men noen ganger savner jeg jentepraten. Selv om jeg føler vi prater på samme måte når han også er der.

Stakkars mann, han har fått bakoversveis mer enn en gang! Vet ikke hva det er, for jeg synes ikke akkurat han er av den sarte typen. Mulig han bare ikke er vant til at alt kommer rett ut av sekken, ut uten filter, uten hemninger på en måte. Eller kanskje han ikke helt er vant til jenteprat. Det er iallefall ikke få ganger han har blitt temmelig rød i toppen. Men det kan han forsåvidt bli når det bare er meg og mine døtre til stede også. Selv om jeg på en måte skjønner det litt. Vi har et veldig åpent forhold alle sammen, og kan snakke om det meste. Iallefall kan arvingene det, såpass at jeg innimellom prøver å minne dem på at; Hallo, jeg er tross alt er mora deres!

Drømmemannen henter meg fredag etter jobb. Da skal vi videre til Karmøy. Besøke den ene svigerinna mi, ho som ikke bor i samme by som alle de andre. Som regel når vi er sammen så er resten av slekta der også, og da er det ikke mye vi får prata sammen igrunnen. Det vil si, alle prater, men ikke akkurat sammen … ja, jeg kan ikke helt forklare det på noen andre måter!

Jeg tror til og med at vi skal på julemarked i Haugesund. Det kan jo bli gøy! Dessuten har jeg fremmet ønske om menyen for den ene dagen. Blir spent på om det blir oppfylt. Har ønska meg komper. Nå har jeg hørt så mye om de der Karmøyske kompene, siden jeg ble sammen med drømmemannen, at jeg synes det var på tide at jeg fikk oppleve de også! Det er visst noe helt spesielt, ikke bare ei kompe med smør, tyttebær og sukker, slik jeg er vant til. Men et helt lite måltid i seg selv. Ja, spesielt lite kan det vel heller ikke være, for det var visst like før drømmemannen strøyk med for noen år siden. Forspist på komper! For noen fins det ikke grenser på hvor mye en kan klare å stappe inn, og han er en av dem. Noe som tydelig er kommet frem etter at han slutta å røyke.

Han hadde forresten en sprekk i den røykeslutten sist helg. Han durte ut med glasset i den ene hånda, retning røykerommet på hotellet. Jeg visste det jo. Hva han skulle. Men håpet i det lengste at jeg tok feil. At jeg ikke gjorde det kjentes tydelig på den kvalmende røyklukten som hang på da han kom tilbake igjen.

Jeg ble så skuffa!! Like før jeg begynte å grine, selv om jeg ikke gjør sånt nå. Jeg er jo litt sånn ufølsom, utenfor og halvdopa for tia. Må være grunnen det. Hvis ikke så hadde nok de tårene kommet ut av øyenhulene den kvelden. Ikke av sinne. Herregud, mannen er jo voksen, snart bestefar. Og han må jo gjøre hva han vil for meg. Eller, jo jeg var kanskje en smule forbanna også, for at han kunne være så dust! Men var mest skuffa, forferdelig skuffa egentlig.

Det smakte visst dritt! Han skal aldri røyke mer i sitt liv, sier han. Men hvor lenge varer det da? Til neste fest? Så er det et trekk til, og det var visst ikke så helt galt. Neste gang, eller ganga etter der er det enda bedre. Så er det gjort. Etter et år på nikotintyggis og to år på vanlig Extra. Tenk alle de tyggene til ingen nytte da? Så bortkasta!

Jeg er glad jeg ikke har sånne laster. Fatter igrunnen ikke at voksne folk kan være så hekta på noe at de ikke har styringa selv … og når det til og med er en helt alminnelig tyggis en er hekta på så er det nesten enda mer uforståelig! Mannen liker jo ikke tyggis engang. Hvorfor kan han ikke bare slutte da? Si til seg selv at nå skal jeg ikke være så barnslig lengre, dette gidder jeg ikke. Men neida, her tygges det mer og mer, dosen økes hver uke, og snart går sikkert kjeven ut av ledd også …

Men får vel la være å klage akkurat nå. For da kan det jo være veien tilbake til nikotinen blir veldig kort plutselig. Og det er hakket verre. Å kysse en som tygger tyggis, både smaker og lukter, tross alt mye bedre enn en som røyker! 

Å herregud! Kom plutselig på at beholdningen av kontanter i lommeboka er enda mer skranten enn den var i går! Får ta en innsamlingsrunde i huset og håpe jeg får skrapt sammen til den hersens bussbilletten. For jeg har ikke tenkt å gjøre det på samme måte som sist nei!! Da ringer jeg heller etter en taxi og betaler med kort!

1 kommentar
    1. Du får ha god tur 🙂 jeg liker ikke å kjøre buss men tog er greit.
      Må le av han som hadde røykesprekk 🙂 jeg er desverre en av de som har røykt, men når jeg ga meg så ga jeg meg og aldri mer, æsj sier jeg bare nå :((

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg