Honnørbillett

Har vært en liten tur i byen i dag. Planen var å spasere ned, det tar jo tross alt ikke mer enn en halvtime, og det burde jo gå greit. Men merkelig nok så sto det en buss så beleielig til, akkurat oppi veien her, da jeg hadde gått sånn cirka tre minutter … det var det, alle planer om å bevege liket forsvant som is i sola!

Det er nok en god stund siden jeg har tatt bussen. Må bare innrømme det. Jeg hater buss. Så jeg skjønner enda ikke hvordan jeg havna inne i den gule greia. Eller var det blå den var? Vet ikke. Tror jeg må ha vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket!

Iallefall, sjåføren skulle ha 30 kroner for turen! Sykt dyrt spør du meg. Men jeg hadde jo tenke å betale da. Helt til jeg åpna lommeboka. Og der utfolda hele beholdnigen seg øyeblikkelig. Tjueseksfemti i kontanter!! Og kort tok han jo ikke. Bortsett fra busskort da, men det har jeg jo aldri eid i hele mitt liv.

Gud så flaut! Sa som sant var at jeg dessverre ikke hadde nok penger .. at jeg heller fikk fortsette den opprinnelige planen, bruke beina litt. Men til byen måtte jeg jo, mente sjåføren, med buss selvsagt. Dermed kom jeg med for 15 kroner. Honnørbillett!! Jepp, gjett om jeg følte meg lur der jeg sto? Tilbøy meg selvsagt å betale det jeg hadde, men det var ikke nødvendig. Honnørbillett!! Jada, gni det inn … ser jeg virkelig så gammel ut plutselig?

Heldigvis var det ikke en ung type dette her. For da hadde jeg virkelig følt meg enda dummere. Han var mye, mye eldre enn meg. Kunne sikkert nesten vært min far. Grått hår og grått skjegg, på grensen til å være hvitt igrunnen. Kanskje det rett og slett var julenissen?

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg