Sønnen på havet

Jeg har sendt min 17-årige sønn ut i Nordsjøen. Ikke helt frivillig akkurat, men han skal utplasseres gjennom skolen. Han går på maritime fag og skal bli sjømann. Jeg som hele tiden trodde han skulle bli elektriker, og det hadde jo vært veldig praktisk og greit. En sådan trenger man jo innimellom. Og da blir det alltid et uoverkommelig innhogg i økonomien! Så vi innbilte oss at han skulle gå i farens fotspor, både jeg, x’en og ungen sjøl, i noen år.

Men han kom ikke inn på elektro. Og måtte nøye seg med andrevalget. Etter noen dager kunne han fått bytta likevel, men da ville han ikke. Det var så interessant det han gikk på, og han likte seg i klassen. Han som igrunnen aldri har likt skolen noe særlig. Han har hangla gjennom, alltid vært til stede, om enn litt fraværende.

Plutselig forandra det seg. Han er kommet inn på noe han liker, det er ikke bare teoretiske fag. Og nå går alt så mye bedre! På foreldremøte sist var alt bare positivt, ja ikke bare det, han var en av de som jobba best i klassen!

Kanskje ikke så rart heller, for her er det strengt! De fikk tidlig beskjed om at kun de beste fikk lærekontrakt og at snittet måtte være over 3.5. Dessuten kunne de ikke ha mer enn 5 dagers fravær hele året! Han har visst satt seg i hodet at han skal bli flinkest, eller iallefall blandt de på toppen. Og det er jo veldig positivt da! De fikk også beskjed om at de som hadde dame likegodt kunne dumpe ho med en gang. Det var somregel de som ødela hele yrkeskarrieren. De maste og ville ha kjæresten hjem igjen. Tenk å si sånn da!! Ungen gikk jo rett hjem og gjorde det slutt med kjæresten han, men etter et par uker var det bra igjen. Nå har de snart vært sammen et år og holder på å spise hverandre opp …

Hadde aldri tenkt at sønnen min skulle bli sjømann. For å være heilt ærlig fikk jeg helt hætta da det gikk opp for meg at dette virkelig var noe han ville. Han gikk ikke bare der fordi det var der han kom inn. Han ønsket dette! Ikke vet jeg om det var lønna som lokka, for de har jo allerede fått beskjed om at lærliglønna er som ei middels lærerlønning. Greit at han alltid har likt seg på, og i vannet, men det er jo forskjell på en liten plastjolle og et stort skip.

Han har store planer guttungen. Etter læretiden skal han igjen på skolebenken. Jeg tror faktisk at han har tenkt å bli kaptein etterhvert. Iallefall foreløpig, sånn før han igrunnen vet hva sjølivet innebærer. Til nå har han jo bare vært en uke på danmarksbåten, og hjemme hver natt.

Jeg tenkte mest på alkohol og horer da han  begynte å snakke om dette yrket! Så for meg barnebarn i hver en havn og sånn. Og etterhvert en alkis av en pode. Men etter det første informasjonsmøte ble jeg litt beroliget. Iallefall i forhold til alkoholen. Det er visst veldig strengt, iallefall mens de enda er lærlinger.

7.15 gikk han ut døra her. Jeg trengte ikke kjøre han til togstasjonen heller. Han tok bussen. Sikkert like greit. Han var vel redd mora skulle drite han ut på perrongen. Med tårer og klemmer og hele pakka. Han er stor nå. Vokst meg over hodet for lenge siden, han begynner å se ut som en mann. Har fått veldig brei rygg og kraftige overarmer, hårete bein og skjeggvekst. Det er litt rart. Min lille sønn … som alltid har vært litt mammadalt, alltid veldig kjærlig og snill … nå er han på vei ut i den store verden. Eller iallefall til Nordsjøen. Helt aleine, uten mamma!

Det er skummelt, må bare innrømme det. Men jeg griner ikke. Kjenner tårene er bak der en plass, men de holder seg i det minste der! Det er jo livets gang. De blir jo store etterhvert og vi har de jo bare til låns noen år. Sånn på heltid jaffal. Og nå er den tiden snart over for meg.

Det er helt greit at de flytter hjemmenfra etterhvert. Gjerne i 18-20 års alderen. Når du ikke lengre kan si når de skal komme hjem, og de ikke gidder fortelle deg hvor de skal engang, kommer ranglende hjem midt på natta og sover hele dagen. Bare bor her, som på et hotell. Da er det kanskje på tide å finne noe eget. Om økonomien tillater det iallefall.

Voksne fra to forskjellige generasjoner er ikke ment å bo i sammen. Det blir bare et irritasjonsmoment etterhvert. Jeg vet det. Jeg har vokst opp i et hus med mamma, pappa og bestemor. Men jeg hadde jo ønsket å få beholde alle mine tre sånn i nogenlunde nærhet til barndomshjemmet. Såpass ego er jeg!

Blir en litt rar dag dette. Han skal tilbringe de neste to ukene på et ankerhåndteringsskip (bilde fra Google) ute i Nordsjøen. Hva det er aner jeg ikke. Høres litt kjedelig ut spør du meg. En cruisebåt i Karibien derimot … Vel, håper bare han kommer seg hjem til julaften i det minste. De har sagt 22. Men om det ble veldig dårlig vær og sånn, så var ikke det så sikkert heller.

Men ellers går det greit. Dagene mine ser litt lysere ut ettersom tiden går nå. Tror jeg. Selv om jeg er litt sliten og lei innimellom så har jeg i det minste sovet igjen, i to hele netter. Og det er tydeligvis veldig viktig for hele systemet har jeg skjønt i det siste.

Sove kan du gjøre når du blir gammel har jeg alltid sagt. Tull å kaste bort for mye av livet på slike ting. Vel, jeg tok feil. Søvn trenger en for å eksistere. Selv om en bare er litt sånn halvgammel …

5 kommentarer
    1. Ja der er jo det positive, at han vet hva han vil. Har en plan for fremtiden. Det er den eneste av mine unger som har hatt det i den alderen. 🙂 Men det er rart, når det er sistemann liksom. Kommer til å bli veldig tomt her når han engang kommer så langt at han flytter for godt. Begynner nesten å forstå de som selger huset når ungene flytter ut. Godt jeg har drømmemannen og bikkja!

    2. Så stolt du må være :)) når barna våre finner ut hva de vil og attpåtil får det til 🙂 hva mer kan vi ønske oss?
      Jeg fikk skikkelig separasjonsangst da mi eldste sa ho ville flytte på hybel etter ungdomsskolen, heldigvis fekk jeg ho til å vente til andre året, nå har ho bodd på hybel i 1 1/2 år, går på skolen hver dag, gode karakterer, jobb etter skolen, kjem hemmat tel mamma i ny og ne og vet hva ho vil bli :))
      Livet på sjøen går sikkert greit, mannen min er der ute på plattform i 14 dager i strekk, helikopterturen ut og inn er vel det mest dramatiske trur je :))

    3. Dette går nok helt greit, men det er ikke morsomt å sende 17åringen sin ut i verden. Sjømannsyrket er et flott yrke, alle menn i min familie var sjømenn, brødrene mine reiste til sjøs da de var 15 år. Den gang var det verken mobiltelefon eller facebook og mamma måtte pent vente i ukevis på brev fra guttene sine. Ønsker både deg og gutten din lykke til, vær stolt av han! Og ha en riktig fin dag:-)

    4. Nei det gjorde ikke jeg heller. Flytta sammen med faren til mine barn noen måneder før jeg fylte 18. Og flytta aldri hjem igjen heller etterpå. Men jeg følte meg jo SÅ voksen! Mye mer voksen enn de på 17-18 ser ut nå … for de ser jo ut som barn!! Kanskje ikke rart mine foreldre ikke akkurat velsignet det forholdet vårt. Dessuten var det jo synd å bare bo sammen, det var liksom en skam for omverdenen. De skulle aldri besøke oss engang. Men det holdt de ikke lenge. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg