Snøstorm en mandags morra

Det snør det snør tiddelibom … Og det har det gjort siden i går kveld. Kanskje litt for tidlig enda å håpe på en hvit jul, spesielt når en bor her på Sørlandet. Men bortsett fra å sette en ekstra spiss på julestemningen så kan jeg ikke helt se vitsen med dette kalde, hvite som dekker alt utenfor nå. Til og med hagemøblene som jeg igrunnen skulle pakka sammen for lenge, lenge siden … jeg er er treig for tia, vet det! Men de tåler sikkert litt snø og frost også.

Bilen er snødd ned utenfor. Det er jo litt kjipt, for i dag er det meg som skal ha den. Skal til legen seinere. Garasje har vi, men der ligger det fullt av veggplater som etterhvert skal settes opp i ganga på hybelen. Når det blir vet jeg ikke, for det er litt vanskelig å jobbe der når de er hjemme.

De skulle ha reist til Litauen et par uker rundt juletider. Hybelboerne mine, som jo altså er min eldste datter, barnebarn og barnefaren. Men nå ser det ut som om bare han reiser. Knute på tråden der inne. Trist å se dattera mi så lei seg, egentlig helt forferdelig. Verre enn da jeg var med på fødselen hennes, for da visste jeg jo at det var kortvarige, forbigående smerter. Dette kan jeg ikke hjelpe henne med. Selv om jeg mener og tror at ho hadde hatt det bedre uten den mannen. Ja ikke bare ho, ungen også, for ho har ikke godt av alt det spetakkelet og den dårlige stemningen som regjerer der inne. Men det hjelper jo ikke hva jeg sier. Jeg har jo ikke peiling på hvordan ho har det, påsto ho i går. Nei, mammaer vet jo ikke en dritt om livets opp- og nedturer. Vi er noen ganger bare teite!

Legen ja, er jo en hel måned siden jeg var der sist! Men i dag skal jeg altså få influensavaksinen også. Jeg holder jo på å kravle opp av denne sykdomsbefengte tilstanden jeg har befunnet meg i så lenge, så her gjør en alt for å slippe for mange tilbakefall. Selv om to netters søvn nå har gjort underverker. Ved hjelp av innsovingstabletter, selvsagt. Jeg har til og med vært litt uskikkelig og tatt de to kvelder etterhverandre. Selv om jeg bare skulle ta de annenvher dag. Men den første natta var helt ubeskrivelig deilig, også dagen etterpå. Så jeg satsa på at jeg skulle bli et nytt og bedre menneske etter to netters søvn da vettu. Det hjalp godt, men det er nok en stund igjen før jeg blir ny, eller ï det minste mitt gamle jeg som jeg har savnet temmelig lenge nå. Men jeg er på vei!!

Jeg ser på livet med helt nye øyne i dag! Eeeeh … eller, de er jo forsåvidt de samme som jeg alltid har hatt. Øynene altså. De som funker litt dårlig når det er lite lys (og det er det jo stort sett hele tiden) og alle bokstavene på det meste er blitt så smått at det er umulig å lese.

Jeg kan ikke si at jeg liker alle disse små og store alderdomstegnene som dukker opp. Dårlig syn, rynker, masse ting som påvirkes sykt av tyngdekraften. Irriterende. Men lite å gjøre med. Om en ikke har alt for mange penger og elsker å la seg kutte i! Jeg hører ikke til noen av disse kategoriene. Trøster meg med at jeg ikke har fått noe grått hår enda! Ikke verst bare det.

Må vel snart ut og feie frem bilen. Folk her i sør kjører som idioter bare det blir litt hvitt på veien. Vi blir visst aldri helt vant til vinterføret. Og i dag er det ikke bare litt hvitt heller! Så det kommer nok til å ta sin tid og komme til legen. Men bilen vår er skodd med piggdekk. Tre år med piggfritt holdt! Aldri har jeg seilt så mye frem og tilbake, hatt så mange turer nesten utfor veien og heller aldri strevd sånn med å komme opp bakkene. Aldri mer! Her driter vi i miljøet og tenker sikkerthet heller.

Ha en fin dag der ute – med eller uten snø. 🙂

3 kommentarer
    1. Her ligger det minimalt med snø, litt dumt egentlig for kulda setter seg godt i bakken nå.
      Ellers så sier jeg som mor at vi mammaer er best når vi holder seg unna og best når vi er der når de de vil ha oss 🙂 samme hva vi sier og mener så må de gjennom de samme feila som oss, slik er kjærlighetens bratte, herlige og til tider kronglete sti.
      Ønsker deg en god dag til tross for snøføyk og snømåking 🙂

    2. Oslo ble heldigvis ferdig med snøstormen i natt, og nå skinner sola ute. Fortsatt kaldt, men når sola kommer så varmer den kropp og sjel :o)
      Alderdomstegnene har jeg allerede fått merke, he he… Kroppen som knaker mer en den pleide, men så er det dette med synet da. Jeg gikk å irriterte meg lenge over at alle merkelapper og bruksanvisninger plutselig hadde blitt trykt med mindre skrift….. Ikke før noen påpekte at det var syntes mitt det var noe i veien med, forsto jeg årsaken, he he…!! Nå ja nye lesebriller fixet det!!!

    3. Hei kan du stemme på kjæresten min i en konkurranse som Chess arrangerer? Hun er en kjempesnill jente og fortjener å vinne noe. Hun er i finalen og konkurransen avsluttes i dag. Hun har virkelig lyst til å vinne dette. Hadde vært kjempe fint om du hadde tatt deg tid, tar deg bare to sekunder. Vet at det er irriterende å få spam, men vi trenger all den hjelpen vi kan få.
      Her stemmer du: http://bloggover.chess.no/blogger/rebecca-heldal/
      Du kan også legge igjen et innlegg sånn at flere stemmer:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg