Hjelp, vi drukner!

Det regner, ikke bare sånn søte små vanndråper som drypper ned, neida det kommer i bøttevis! Er sikker på at det er værgudene som forsøker å drukne oss. Eller meg. Jeg som sitter her dag ut og dag inn og ikke gjør noe særlig fornuftig i det hele tatt. Jeg som sitter hjemme med full lønn fra nav (takk og lov for det iallefall) og skal fortsette og snylte på dem ut året. Minst.

Men meg er det ikke så lett å bli kvitt! Jeg er en flink svømmer, og kan dessuten overleve uten mat en god stund også vil jeg tro. Iallefall om det kan gjenspeiles på reservelagrene jeg har opparbeidet meg i årenes løp. Dessuten bor jeg jo høyt oppe på en topp, så jeg går ut ifra at om det fins en gud, selv bare en ussel værgud, så har han vel litt mer i huet enn at han drukner hele Kristiansand først … bare for å bli kvitt meg?


Bildet er regelrett stjålet fra google

Har akkurat vært ute med bikkja. Den der skjønneste og glupeste av de alle vettu. Det må ha regnet forferdelig mye igrunnen. For stiene var omgjort til bekker både her og der så vi var egentlig ute på en vassetur. Sikkert den greieste turen ho har hatt på lenge. Ho elsker vann. Og aller best er sånne deilige, passe dype gjørmehull. Ååååh! Det er toppen av lykke! 

Regntøy er oppskrytt! Iallefall har jeg aldri vært den heldige eier av et som holder det selgeren lovet. Mitt skal både puste og være vanntett. Pustinga må jeg sørge for selv, ikke engang i de verste oppforbakkene hjelper det med pustende regntøy. Jeg som trodde det var omtrent som de der populære el-syklene, at hjelpemotoren slo seg automatisk på når det begynte å gå litt for treigt!

Når det gjelder det der vanntette, tja … Det er jo forsåvidt tett og greit når jeg går ut da. Bortsett fra at det selvsagt er klamt og ekkelt allerede før jeg runder første hjørne. Men når jeg har gått henimot en times tid så begynner de første dråpene og piple inn. Først bak i nakken. Men da har det selvsagt rent litt inn rundt ansiktet en god stund allerede. For hettene på disse kreasjonene er jo alltid for små! Hvorfor kan de ikke lage en hette som er passe selv om den snøres igjen! En som rekker litt lengre frem enn rett foran ørene, og med brem for eksempel? Brem som fanger opp alle de dråpene, eller som i dag: bøttene, som kommer inn der foran? Ei hette som er litt større slik at du ikke ser ut som en diger kropp med et bittelite hode på toppen som stort sett består av ei enorm nese …

Skoene mine er derimot fantastiske! Vel om merke om regntøyet hadde holdt hva selgeren lovet. Med skoene kan jeg regelrett vasse! Men når vannet kommer ovenfra, i strie strømmer fra nakken og nedover, for så å renne inn i skoen rundt anklene … ja da hjelper det ikke engang med goretex.

Sånn innerst inne er både bikkja og jeg er forsåvidt vanntette. Og det er egentlig ikke så forferdelig å gå på tur i sånt vær. Turen er veldig avhengig av hvordan innstilling du har når du går ut døra. Noen ganger kan det faktisk være ganske koselig til og med. Men enda mer koselig er det å komme hjem igjen, få tømt skoene, hengt opp alt det blaute tøyet og sette seg tørr og sliten i sofaen. Med god samvittighet. 

I et ørlite sekund nyter jeg tanken på å ta kvelden. Godt og trygt i verdens beste armkrok, med en eller annen film på tv’n. Akkurat i samme øyeblikk rister bikkja seg, skikkelig, vel og lenge, over møbler og tv og alt som fins nede i kjellerstua …

3 kommentarer
    1. Ja, Hans Arne, det hadde vært kjempegreit. Og kanskje en redningsvest eller to om du bommer på finværet?
      Magma: Liker også best sol, og aller best sol og sommer. Men da bor jeg jo litt på feil plass igrunnen. Som mannen min sa en gang vi var på ferie: Hvor mange tror du hadde bodd i Norge frivillig om alle kunne valgt hvor de skulle bli født? Og da tenkte han kun klimamessig.

    2. Ja, er jo innstillingen det kommer an på, men det er nå best når det er tørt og sola skinner da:)
      Ha en fin kveld med god samvittighet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg